همشهری‌آنلاین: سازمان جدایی‌طلب باسک اسپانیا «اتا» امروز شنبه ۱۹ فروردین آماده می‌شود سلاح‌های خود را تحویل دهد و به بیش از ۴۰ سال شورش مسلحانه که این گروه را به یکی از جنبش‌های جدایی‌طلب تسلیم ناپذیر در اروپا تبدیل کرده بود، پایان دهد.

 روند تاریخی خلع سلاح جدایی‌طلبان باسک امروز شنبه 19 فروردين در بایون فرانسه در بخش پیرنه-آتلانتیک کامل می شود بی‌آن‌که به معنای انحلال این گروه باشد.

"اتا" اکتبر سال 2011 کنار گذاشتن قطعی مبارزه مسلحانه را که طی 40 سال بیش از 850 کشته بر جا گذاشت، اعلام کرده بود.

به گزارش رویترز از بایون، تحویل سلاح این گروه که سال 1959 علیه رژیم فرانکو در اسپانیا تشکیل شد احتمالا به معنای پایان یک عصر است اما در شرایطی اتفاق میافتد که جنبش‌های ملی‌گرایانه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صندوق‌های رأی اروپایی پیدا کردند.

اسکاتلند و منطقه کاتالونیا اسپانیا به دنبال برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال خود هستند و جنبش ایرلندی شین فین همه‌پرسی را برای خروج ایرلند شمالی از بریتانیا خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،سازمان جدایی طلب باسک پنجشنبه شب در نامه‌ای الکترونیک به بی بی سی اعلام کرد که این گروه از قبل خلع سلاح شده است و توضیح داد که «سلاح‌ها و مواد منفجره این گروه در دست جامعه مدنی است.»

اتا در این نامه که مورخ هفت آوریل است افزود: «روز خلع سلاح، فردا خواهد بود.»

این عملیات خارج از بایون انجام خواهد شد جایی که به موازات آن بعد از ظهر تجمعی مردمی برای جشن گرفتن این روز تاریخی برگزرا می شود.اما هیچ توافق رسمی با مقام‌هاي اسپانیایی و فرانسوی درباره چگونگی خلع سلاح به دست نیامده است.

سخنگوی حزب مردمی اسپانیا در پارلمان باسک که از مذاکره با اتا خودداری کرد و خواهان انحلال کامل آن است، اعلام کرد زمین گذاشتن سلاح به معنای تسلیم نهایی است.

بورخا سمپر گفت: «اتایی که ما تاکنون می‌شناختیم برای همیشه محو شده است.»

اقدام‌هاي خشونت‌آمیز این گروه باعث شد حمایت افکار عمومی را از دست بدهد؛ به ویژه در دوران گذار دموکراتیک در سال‌های 1970.

به گفته کارشناسان مبارزه با تروریسم، زرادخانه اتا حاوی حدود 130 قبضه اسلحه کمری و دو تن مواد منفجره است که در پی کنارگذاشتن مبارزه مسلحانه از سوی این گروه در سال 2011 در چند انبار نگهداری می شود.

این زرادخانه که در فرانسه است از سوی کمیسیون بین‌المللی راستی‌آزمایی، ساختاری که مادرید و پاریس آن را به رسمیت نمی‌شناسند، مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

کد خبر 366314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha