شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: ماه رجب که می‌رسد، با خود نوید شادی و سرخوشی برای مؤمنین دارد.

ماه رجب

اين‌ماه علاوه بر اينكه ‌ماه مقرب خداوند است و در آن خداوند مهربان به همه بنده‌هاي خود نگاه ويژه‌اي دارد، ايام شادي به مناسبت ولادت‌هاي ائمه هم هست؛ مثلا همين امروز، ولادت حضرت امام جواد(ع) است و 3 روز ديگر هم ولادت اميرمؤمنان حضرت علي(ع). خيلي از خانواده‌ها دوست دارند در شادي اين ايام شريك شوند و از ثواب آن بهره ببرند، به همين‌خاطر اين روزها شاهد جشن‌هاي كوچك خانگي در اطرافمان هستيم. خانم‌هاي زيادي هستند كه به راحتي اراده مي‌كنند و اين جشن‌ها را در خانه خود برگزار مي‌كنند اما خيلي از خانم‌ها هم حسرت برگزاري جشن‌هاي مذهبي خانگي را دارند. ما به شما مي‌گوييم كه فوت و فن اجراي اين جشن‌ها چيست.

  • همه خانواده را شريك كنيد

با يك جشن كوچك مخصوص تولد ائمه چطوريد؟! ايده خوبي است كه مي‌توانيد در كنارش از همسرتان نيز كمك بگيريد تا از مهمان‌ها دعوت كند و در آماده‌سازي‌ خانه نيز همراه‌تان باشد. به سراغ وسايل تزئين برويد. با كمترين هزينه مي‌شود ريسه‌هايي براي تزئين ديوار با كاغذ رنگي يا پارچه‌هاي نمدي ساخت. از بچه‌ها براي تهيه اين وسايل همفكري بخواهيد تا طعم فعاليت براي ائمه اطهار(ع) را از همين سنين كم، بچشند. از امكانات فصل خوب بهار استفاده كنيد؛ به سراغ انواع گل‌ها و برگ‌هاي سبز نيز مي‌توانيد برويد تا هم طراوت و عطر خوش را وارد خانه و جشن كوچك‌تان كرده باشيد و هم از زيبايي بي‌نظير آنها براي جان دادن به جشن‌تان بهره ببريد. ريسه‌هاي چراغ‌هاي كوچك و ال‌اي دي‌هاي رنگي هم گزينه خوبي هستند كه به تنهايي مي‌توانند حس جشن را به مخاطب شما منتقل كنند. لازم نيست براي آنها هزينه چنداني بگذاريد.

  • فر را روشن كنيد

براي تهيه شيريني و خوراكي‌هاي اين جشن مي‌توانيد خودتان دست به‌كار شويد. با يك كيك اسفنجي ساده هم كار شما راه مي‌افتد. اگر وسايل ساده‌اي مانند تخم مرغ 10عدد، آرد 5ليوان، شكر 3ليوان، آب يا شير 2ليوان، بكينگ‌پودر 3قاشق غذاخوري و وانيل 1/2قاشق چايخوري، در اختيار داشته باشيد كار شما به سرعت جلو خواهد رفت. قبل از شروع، فر را با دماي 180درجه سانتي‌گراد روشن كنيد تا گرم شود؛ زرده‌ها و سفيده‌هاي تخم‌مرغ را جدا كنيد، درون كاسه‌اي زرده‌هاي تخم‌مرغ، وانيل و شكر را هم بزنيد تا شكر حل شود و مايعي كرمي و كشدار به‌دست آيد. درون كاسه‌اي ديگر سفيده‌هاي تخم‌مرغ را آنقدر با همزن برقي بزنيد تا وقتي كاسه را برمي‌گردانيد نريزد. آب يا شير را به مخلوط زرده اضافه كنيد، سفيده‌ها را نيز اضافه كنيد و آرام آرام مخلوط كنيد، سپس قاشق قاشق مخلوط آرد و بكينگ پودري كه 3بار الك كرده‌ايد را به مواد قبلي اضافه و خوب مخلوط كنيد. ته قالب كاغذ روغني قرار دهيد و مواد كيك را داخل قالب بريزيد، سپس درون فري كه از قبل با حرارت 180درجه سانتي‌گراد روشن كرده‌بوديد به‌مدت 40-30دقيقه بسته به نوع فر بپزيد.

  • كيك را با گل محمدي تزئين كنيد

براي تزئين كيك مي‌توانيد از انواع گل‌ها مانند گل محمدي استفاده كنيد. گل‌ها را در اندازه‌هاي مختلف انتخاب كنيد و بعد آنها را خوب بشوييد و اجازه بدهيد تا خشك شوند. با استفاده از خامه قنادي زده‌شده، روي كيك را بپوشانيد، حالا با كمك گل‌ها تزئين را شروع كنيد. اين كيك مي‌تواند مثلا براي قسمتي باشد كه شما مي‌خواهيد جشن را به روز مرد گره بزنيد و همسرتان را غافلگير كنيد. براي پذيرايي نيز مي‌توانيد همين كيك‌هاي ساده را با كمي خامه تزئين كنيد، برش‌هاي كوچك بزنيد و درون يك ديس بچينيد. به‌همين راحتي كيك دستپخت خودتان، جشن را شيرين‌تر خواهد كرد. اگر وقت و حوصله داريد، مي‌توانيد از خمير فوندانت نيز كمك بگيريد، تا طرح مورد نظر شما روي كيك به هدف تهيه آن‌ نزديك‌تر باشد.

  • به فكر خوراكي‌هاي ساده باشيد

براي جشن كوچك‌تان مي‌توانيد غذاي ساده‌اي مثل آش نيز درنظر بگيريد تا پازل شما تكميل شود. از اين هم ساده‌تر تهيه ساندويچ سالاد الويه است. ويژگي مثبت هر دوي اين‌ خوراكي‌ها اين است كه براي سرو آن نيازي به پهن‌كردن سفره نداريد. كافي است آش را در كاسه‌هاي كوچك بريزيد و يا سالاد الويه را از قبل داخل نان ساندويچي قرار دهيد و تمام! پذيرايي شما كامل مي‌شود. اگر بخواهيد در تهيه غذا سخت بگيريد، برگزاري اينگونه مراسم در خانه آنقدر سخت جلوه خواهد كرد كه دفعات بعد ممكن است قبل از هر ايده، كار را تعطيل كنيد تا سختي‌هاي آن سراغ‌تان نيايد، درحالي‌كه برگزاري اينگونه جشن‌ها در منزل، بركت‌ را در ابعاد مختلف خود وارد خانه مي‌كند و همه اعضاي خانواده تحت‌تأثير آن قرار خواهند گرفت.

  • ميزباني فرهنگي فراموش نشود

حواس‌تان باشد كه بركت برگزاري يك جشن فقط محدود به شيريني و شكلات و شادي و خنده و دور هم جمع‌شدن نيست بلكه بهتر است بيشتر به فكر ميزباني فرهنگي از مهمانان خودتان باشيد. براي مثال اگر مي‌توانيد، از يك روحاني دعوت كنيد كه براي چند دقيقه هم كه شده براي مهمانان شما پند و اندرز بگويد. اگر هم امكان دعوت از چنين فردي را نداريد، با يك نفر از مهمانان كه مي‌دانيد سواد و علم كافي دارد هماهنگ كنيد كه با خواندن يك حديث و تفسير آن در جمع به جشن كوچك شما بركت بدهد. براي اينكه مهمانان‌تان فيض بيشتري از جشن شما ببرند و شما نيز بركت بيشتري نصيب خود كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم كه به فكر تهيه بسته‌هاي فرهنگي براي آنها باشيد. محتواي اين بسته‌ها مي‌تواند از تهيه كتابچه‌هاي كوچك ديني باشد تا حتي يك كاغذ رنگي كوچك كه روي آن درباره اعمال‌ماه رجب يا احاديثي از اين دست نوشته شده باشد.

  • براي هديه روز مرد چه كنيم؟

هديه خريدن براي آقايان يكي از سخت‌ترين كارهاي دنياست؛ به‌خصوص اگر بچه كوچك داشته باشيد و نتوانيد با فراغ بال سراغ پاساژها و مراكز خريد برويد. اينجاست كه بايد يك چراغ بالاي سرتان روشن شود و هرچه ايده نو و بكر داريد را به‌كار ببنديد تا با استفاده از همين امكانات در دسترس‌تان، يك هديه به‌يادماندني براي مرد خانه دست و پا كنيد. از توانايي‌هاي‌تان كمك بگيريد و همه را كنار هم بچينيد. بدون شك يك پازل خوب از اين همه هنر به‌وجود خواهد آمد. حالا كه چند روز زمان در اختيار داريد، مي‌توانيد به‌راحتي تداركات كامل يك برنامه را بچينيد. قبل از هر چيز فكر كنيد كه مي‌خواهيد چه چيزي به‌عنوان هديه تهيه كنيد. اول قدم سخت را برداريد تا با خيال راحت به سراغ مراحل ديگر برويد. اگر از بين محصولات الكترونيكي مانند تلفن همراه، پاوربانك و... چيزي وجود ندارد كه همسر شما به آن احتياج داشته باشد، پس خودتان دست به‌كار شويد. درست كردن يك جاسوئيچي نمدي يا چرم، همراه با يك مصرع شعر يا جايي براي قراردادن عكس‌ كوچك خانوادگي‌تان، يكي از بهترين ايده‌هاست. صفر تا صد درست‌كردن اين وسيله، وقت زيادي از شما نخواهد گرفت. بايد فقط چند نمونه از اين دست‌ساز‌ها را ببينيد. به انواع وسايلي كه مي‌توانيد براي ماشين همسرتان تهيه كنيد نيز فكر كنيد. تجربه نشان داده است كه آقايان از هديه‌هاي مخصوص ماشين، به اندازه هديه‌هاي مخصوص خودشان، استقبال مي‌كنند.

کد خبر 366330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha