شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شعرهایی از «پابلو نرودا» که مدت‌ها گم شده بود، به زودی در یک کتاب منتشر می‌شود.

شعر

به گزارش ایسنا، «تایمز آو ایندیا» نوشت: سال ۲۰۱۴ بود که مجموعه‌ای از شعرهای چاپ‌نشده «پابلو نرودا» شاعر شیلیایی برنده نوبل ادبیات کشف شد. یک ناشر انگلیسی به زودی آن‌ها را تا پایان ماه جاری میلادی در یک کتاب روانه بازار می‌کند.

«بلودکس» نام این ناشر انگلیسی است که برای اولین‌بار شعرهای گم‌شده «نرودا» را در کتابی با عنوان «بعد برگرد: شعرهای گم‌شده نرودا» به چاپ می‌رساند. این مجموعه دربردارنده ۲۱ قطعه شعر از این شاعر سرشناس است که در سال ۲۰۱۴ توسط محققان بنیاد «نرودا» در جریان بررسی دست‌نوشته‌ها و سروده‌های «نرودا» پیدا شد.

برخلاف آن‌چه تصور می‌شد،‌ «نرودا» این شعرها را روی کاغذهای مختلف، پشت یک منو و در دفترچه‌های متعدد به نگارش درآورده است. محققان می‌گویند شاعر «هوا را از من بگیر، ‌لبخندت را نه»، این شعرها را از سال‌ ۱۹۵۰ تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۳ سروده‌ است.

در کتابی که انتشارت «بلودکس» در روز ۲۷ آوریل منتشر می‌کند،‌ عکس‌های رنگی دست‌نوشته‌های «نرودا» نیز گنجانده می‌شود. این کتاب به دو زبان منتشر خواهد شد و در کنار هر قطعه، جزییات چگونه پیدا شدنش هم نوشته می‌شود. این شعرهای انعکاسی از تخیل پخته «نرودا» هستند و در آن‌ها به مضامینی چون عشق، درگیری‌های سیاسی و حکایت‌ها پرداخته شده است.

»پابلو نرودا» از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره‌های ادبیات معاصر جهان است که علاوه بر تعداد زیادی کتاب، مجموعه بزرگی از شعر را از خود باقی گذاشت. از جمله آثار او می‌توان به «اسپانیا در قلب ما»، «عاشقانه جدید برای استالینگراد» و «چوب‌بر بیدار خواهد شد» اشاره کرد. «نرودا» در سال ۱۹۷۱ موفق به کسب جایزه  نوبل ادبیات شد.

او از فعالان سیاسی و از حامیان سرسخت و دوست «سالوادور آلنده» رییس‌جمهور چپ‌گرای شیلی بود که فقط ‌۱۲ روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» که به سرنگونی آلنده انجامید، در بیمارستان درگذشت. برخی معتقدند او به ‌دلیل این‌که قصد داشت رهبری حزب مخالفان حکومت را برعهده بگیرد، به قتل رسیده است.

اعضای خانواده‌ «نرودا» که طی سال‌های اخیر بر احتمال کشته شدن او صحه گذاشته‌اند، پیش‌تر معتقد بودند که او در سن ۶۹ سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان پروستات درگذشته است؛ اما «مانوئل آرایا» - راننده شخصی او - در سال ۲۰۱۱ با اظهارات تکان‌دهنده‌ خود مدعی شد، تزریقی که پیش از مرگ برای این شاعر برنده‌ نوبل ادبیات انجام شد،‌ علت فوت او بوده است. این اظهارنظر ماجرای مرگ این نویسنده و شاعر سرشناس را با حاشیه‌های زیادی همراه کرد و موجب شد جسد این شاعر با گذشت ۴۰ سال از قبر بیرون آورده شود و به مدت سه سال مورد آزمایش‌ها ی متعدد قرار گیرد. محققانی که از کشورهای مختلف روی باقی‌مانده جسد «نرودا» کار می‌کردند،‌ هنوز به نتایج دقیقی درباره علت مرگ او نرسیده‌اند.

کد خبر 366382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha