دکتر قربانعلی تنگ‌شیر*: در دنیای کنونی ضرورت توجه به نقش و رضایت مردم یکی از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی هرکشور به حساب می‌آید و روابط عمومی‌ها در توسعه نظام ارتباطی جامعه، آگاه سازی افکار عمومی، رضایت‌مندی و جلب مخاطب، تفاهم و همدلی، نقشی روشنگر و اساسی دارند.

قربانعلی تنگ شیر

اطلاع رسانی و تعاملات اجتماعی و انجام نیاز سنجی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی‌ها در انعکاس چهره واقعی و مطلوب جامعهاست. کسب اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین، جلب همکاری و مشارکت نظارت همگانی به کمک هنر روابط عمومی و علم اجتماعی می‌تواند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی موثر و راهگشا باشد. زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی، در گروی آموزش صحیح به مردم، فرصت دهی به آنها برای ایفای نقش و فرهنگ سازی است.

اقتصاد مقاومتی برای آنکه ازحالت شعاری خارج و به برنامه عمل تبدیل شود به مشارکت مردم نیاز دارد. که همه این‌ها بخشی مهم از وظایف روابط عمومی‌هاست. فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و توجه به ابتکارات خود مردم و ایجاد نهادهای ارائه دهنده خدمات نوین و موثر موجب تقویت روحیه و انگیزه‌ دهی می‌شود که روابط عمومی بعنوان یک رسانه می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف که از ابتدایی ترین و اصلی‌ترین مقوله اقتصادی مقاومتی است نقش بسیار ارزنده‌ای را ایفا کند زیرا تغییر از فرد شروع می‌شود (فرد درون نظام خانواده).

اقتصاد مقاومتی باید موازنه داشته باشد در سطح خرد و از درون (خواسته) شود آموزش مفید و صحیح سازمانی می‌تواند راهگشا باشد. فرهنگ‌سازی و درونی‌سازی اقتصاد مقاومتی یعنی افراد خودشان بر عملکرد خود و دیگری نظارت کنند.

فرهنگ پدیده‌ای اکتسابی است و مقولات متعددی را در بر می‌گیرد. اولین گام برای گفتمان سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی یافتن مقوله‌ها و تعریف دقیق و صحیح آنها با در نظر گرفتن شرایط موجود در جامعه و نیازهای تک تک افراد است بنابراین برنامه ریزی درست بخشی از گفتمان فرهنگی اقتصاد مقاومتی است مدیریت در جامعه سه سطح عمومی، نخبگانی و توده‌ای دارد از مهم‌ترین تمایزهای این سه قشر روش درک واقعیت‌ها و رفتار مبتنی بر آنهاست برنامه ریزی و انتظار عمل داشتن از مردم مستلزم آن است که اقناع شوند.

راهکارها نباید تجویزی باشند و در حد ابلاغیه و دستور العمل باقی بمانند بلکه نیاز است تا مفاهیم درونی سازی شوند و افراد خود به جنبش و تحرک در آیند. کم هزینه‌ترین، مفیدترین، کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی جلب مشارکت همگانی است. درک ضرورت تغییر رفتار، موجب می‌شود افراد خود به نوآوری‌هایی در این زمینه دست بزنند و اقدام کنند و این مهم می‌تواند توسط روابط عمومی‌ها صورت گیرد. زیرا وظیفه اصلی روابط عمومی‌ها گرفتن آرمان‌های جامعه است که باید جامعه را بشناسد و آنها را پیدا کند و تعاملی دوسویه با مردم داشته باشد تا آینده روشن تری دربحث توسعه کشور ایجاد شود.

تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از آنکه امری اقتصادی باشد امری فرهنگی است زیرا اقتصاد مقاومتی باید به یک باور عمومی تبدیل شود. این مهم باید از طریق گفتمان توسط اموزش و پرورش، رسانه‌ها صدا و سیما وروابط عمومی‌ها  صورت گیرد و مدیریت فرهنگی اقتصاد مقاومتی باید با مدیریت مصرف همراه باشد تا به ریاضیت اقتصادی تبدیل نشود.

دانشگاه‌ها نیز باید مبانی و مطالب مرتبط با اقتصاد مقاومتی را در برنامه‌هایی خود بگنجانند تا به صورت عملی افراد را آموزش دهند باید توجه داشت که امروزه اقتصاد تنها تولید کالا نیست بلکه دانش واطلاعات ضروری‌ترین کالاهایی هستند که به گران ترین بها خریداری می‌شوند. ایجاد تعهد و مسئولیت در افراد از مردمی بودن وجهه اقتصاد مقاومتی است.

بینش و نگرش بنیادی‌ترین موتور محرکه فعالیت‌های انسانی است که می‌تواند توسط یک روابط عمومی دانش بنیان و به روز و حرفه‌ای و با استفاده از رسالت خطیر مهندسی افکار عمومی در جریان واکنش‌ها و بازتاب‌های جامعه در رابطه ما اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

* نایب رییس انجمن متخصصان روابط عمومي

کد خبر 366392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha