با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، آمریکایی‌ها طی یک هفته برای بار دوم نشانه‌ای بروز دادند که از تلاش آنان برای تأثیر‌گذاری بر انتخابات ایران حکایت دارد، بعد از به تعویق انداختن طرح‌های تحریم علیه ایران، یک رسانه آمریکایی وابسته به کنگره این کشور، دامن‌زدن به اعتراض‌های قومیتی را در آستانه انتخابات در ایران پیشنهاد کرده است.

کاخ سفید

پس از آنكه كنگره آمريكا تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به‌دليل تأثير احتمالي آن بر نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري ايران به تعويق انداخت، پايگاه اينترنتي هيل كه وابسته به كنگره آمريكاست، در مطلبي تحريك‌آميز‌ پيشنهاد تحريك احساسات قوميتي در جريان انتخابات را مطرح كرد.

سايت هيل با اشاره به خشك شدن درياچه اروميه و وجود ريزگردها در اهواز، اين مطالبات و اعتراضات محيط‌زيستي را بستر مناسبي براي گره خوردن با اعتراضات اقوام ايران در مناطق مرزي دانسته و نوشته است: اين بهانه‌هاي زيست‌محيطي فرصت خوبي به مخالفان و معترضان مي‌دهد تا در بستري غيرامنيتي به تجمع و اعتراض دست بزنند.

نويسنده اين گزارش افزايش تحركات سياسي در جريان انتخابات و بازار گرم مطالبات سياسي را فرصت خوبي براي سهم‌خواهي اقوام مرزنشين از دولت مركزي دانسته است.آمريكايي‌ها سال 88هم روي ناآرامي در ايران پس از انتخابات رياست‌جمهوري حساب باز كرده بودند و در همين راستا توييتر كه ازجمله ابزارهاي خبر رساني در آن مقطع بود به روز رساني خود را به تعويق انداخت تا از دسترس كاربران ايراني خارج نشود.

درباره نحوه مداخله آمريكا در اغتشاشات سال 88، هيلاري كلينتون وزير خارجه سابق آمريكا اعترافاتي داشته است كه بخشي از آن به اين مضمون است: «در پشت صحنه، گروه من در وزارت خارجه به‌طور مداوم با فعالان در ايران در ارتباط بودند و براي جلوگيري از تعطيل شدن توييتر، به‌طور فوريتي مداخله كردند؛ قطع شدن توييتر به‌معناي از بين رفتن يكي از وسايل اصلي ارتباطي معترضان بود.»
كلينتون در يكي از مصاحبه‌هاي خود اعتراف كرده بود كه وزارت خارجه آمريكا از مديران فيس بوك و توييتر خواسته‌اند تغييرات در سايت‌هاي خود را به بعد از انتخابات و اغتشاشات موكول كنند.

5 روز پيش هم رويترز گزارش داده بود نمايندگان آمريكايي طرح تحريم‌هاي جديد عليه ايران در مجلس سنا را به‌خاطر نگراني‌هاي مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري ايران به تأخير انداخته‌اند.اين تصميم بعد از آن اتخاذ شد كه گروهي از سناتورهاي جمهوريخواه و دمكرات در‌ماه مارس طرحي را ارائه كردند كه اعمال تحريم‌هاي جديدي عليه ايران به‌خاطر شليك موشك بالستيك و ساير فعاليت‌هاي غيرهسته‌اي دنبال مي‌كرد.

باب كوركر رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا تأكيد كرده بود:ما طرحي را براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران داريم ولي به‌علت نگراني‌هاي مربوط به نحوه واكنش اتحاديه اروپا و انتخابات در پيش رو در ايران، فعلا اين طرح را مطرح نمي‌كنيم.
آمريكايي‌ها تحريم را ابزاري براي اعمال فشار اقتصادي از يك سو و تأثير‌گذاري سياسي از سوي ديگر مي‌دانند تا جايي كه جي سالمون خبرنگار ارشد وال استريت ژورنال در كتاب خود درباره ايران تحليل كرده است: برخي از تاكتيك‌هاي به‌كار گرفته شده از قبيل رفع تحريم‌ها، رساندن پول نقد به ايران و امثال آن نيز براي كمك به پيروزي حسن روحاني در انتخابات ايران بوده است.

جان كري وزير خارجه قبلي آمريكا در سال 92درحالي‌كه ايران در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري قرار داشت از نمايندگان آمريكايي كه قصد تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران را داشتند خواسته بود تا مشخص شدن نتيجه انتخابات ايران دست نگه دارند.

کد خبر 366411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha