افرادی که اهل مطالعه هستند اغلب‌شان راه‌های دستیابی به کتاب‌های مورد علاقه‌شان را به‌خوبی می‌دانند.

اما اگر شما جزو كساني هستيد كه تا امروز خيلي اهل كتاب خواندن نبوده‌ايد و حالا مي‌خواهيد كتاب خواندن را به‌صورت جدي‌تري دنبال كنيد، چگونه مي‌توانيد به كالاي فرهنگي موردنيازتان دسترسي داشته باشيد؟

اگر خريدن كتاب به لحاظ اقتصادي براي‌تان چندان مقرون به صرفه نيست، مي‌توانيد عضو كتابخانه‌هاي نزديك منزل يا محل كارتان شويد. خوشبختانه الان در بسياري از پارك‌ها هم كتابخانه به چشم مي‌خورد و شرايط عضويت هم بسيار ساده و آسان است.
يك راه ديگر هم وجود دارد. اينكه كتاب‌هاي موردنظرتان را از طريق فضاي مجازي خريداري كنيد. براي اين كار كافي است يك جست‌وجوي ساده در اينترنت انجام دهيد تا با مراكزي آشنا شويد كه كتاب را در منزل‌تان تحويل مي‌دهند.

برخي به دلايل اقتصادي يا كمبود فضاي كافي در منزل ترجيح مي‌دهند كمتر كتاب بخرند. خوشبختانه بسياري از ناشران راهكاري انديشيده‌اند كه كار را براي اين دسته از علاقه‌مندان ساده كرده است. به اين صورت كه شما با پرداخت مبلغي پايين‌تر از بهاي پشت جلد، نسخه الكترونيكي كتاب موردنظرتان را دريافت مي‌كنيد؛ شيوه‌اي كه به‌خصوص براي نسل جوان كه عادت به مطالعه در فضاي مجازي دارند، مطلوب به نظر مي‌رسد. اگر حوصله خواندن نداريد، بد نيست بدانيد امكان استفاده از كتاب‌هاي صوتي را هم داريد.

راهكارهاي كلاسيكي هم وجود دارد كه شايد كمي سخت‌تر از روش‌هاي بالا باشد، ولي اگر مطالعه برايتان تبديل به عادت شود، احتمالا آنها را به خريد كتاب از راه دور و حتي عضويت در كتابخانه ترجيح مي‌دهيد. اينكه خودتان به كتابفروشي‌ها سر بزنيد، درواقع حكم انجام دادن يك مراسم آييني قديمي را دارد. طوري كه شايد شما نه‌فقط براي خريدن كتاب يا كتاب‌هايي خاص كه براي تنفس در فضاي كتاب سراغ كتابفروشي‌ها مي‌رويد.

براي اين كار كتابفروشي‌هاي ميدان انقلاب همچنان بيشترين حال و هواي نوستالژيك را براي افرادي كه اهل مطالعه هستند ايجاد مي‌كنند. جداي از افرادي كه براي خريدن كتاب‌هاي درسي مقابل دانشگاه تهران مي‌آيند، هستند كساني كه براي پاسخ دادن به علاقه ديرينشان به كتاب، سر از اين نقطه تهران درمي‌آورند. فكر هم نكنيد كه فقط افراد ميانسال و پا به سن گذاشته سراغ كتابفروشي‌هاي ميدان انقلاب مي‌روند، بسياري از اين موسپيدكرده‌ها از سن جواني و حتي نوجواني اين منطقه از تهران را پاتوق خود كرده‌اند.

از كتابفروشي‌هاي ميدان انقلاب كه بگذريم بايد سراغ كريم‌خان برويم. سال‌هاست كه خيابان كريم‌خان تبديل به بورس كتاب شده است؛ منطقه‌اي كه شايد به‌اندازه ميدان انقلاب نوستالژيك نباشد، ولي چندسالي است كه محل حضور تعدادي از بهترين ناشران شده و حالا دومين پاتوق افرادي است كه به كتاب و كتابخواني ارادت خاصي دارند. دست آخر هم مي‌شود به شهر كتاب اشاره كرد؛ شهركتاب‌هايي كه هم در بيشتر مناطق تهران شعبه دارند و هم در بسياري از شهرهاي كشورمان. شهركتاب‌ها به‌خصوص براي هموطناني كه دور از پايتخت زندگي مي‌كنند امكان دسترسي به كتاب‌هايي را فراهم كرده كه شايد كتابفروشي‌ها رغبت چنداني به عرضه آنها نشان ندهند. به‌خصوص در حوزه علوم انساني و ادبيات معاصر كه فروشگاه‌هاي شهركتاب آثار شاخص اين حوزه‌ها را به‌خوبي عرضه كرده‌اند.

کد خبر 366418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha