مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: کمیته جوان نمای ساختمان بعد از گذراندن ۲سال تجربه و فراز و فرودها، در آغاز سومین سال فعالیتش قرار است نگاه تخصصی به موضوع نما را دنبال کرده و ضمن پرداختن به ضوابط و ملزومات این حوزه، نحوه درست اجرای نمای تأییدشده را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

استادان شهرسازي و معماري معتقدند كه نتايج فعاليت‌هاي دوساله كميته نما مثبت و اميدوار‌كننده بوده و اگر از سرعت آن كاسته نشود هم در روال قبل نتايج مثبت بيشتري ايجاد خواهد شد و هم مي‌توان اهداف جديدي براي پيشبرد و تكميل موضوع نما درنظر گرفت. مديران حوزه شهرسازي معتقدند كه با فرهنگسازي مي‌توان مسئله نماي ساختمان را به مطالبه عمومي تبديل كرد.

  • لزوم انتشار نتايج كميته‌هاي نما

علي علايي، استاد معماري دانشگاه شهيد بهشتي ضمن قدرداني از برگزاري چند نشست تخصصي با حضور متوليان ساخت‌وساز شهري معتقد است آن كاري كه از شهرداري ساخته است در حال اجراست ولي اصل موضوع به افراد ذيربط و متوليان همچون طراحان، مهندسان، مجريان و حتي مالكان برمي‌گردد و تا زماني كه اين احساس نياز در آنها برانگيخته نشود، اقدامات شهرداري نتيجه‌بخش نخواهد بود. وي همچنين بر ضرورت جمع‌بندي و انعكاس فعاليت‌هاي صورت گرفته كميته‌هاي مناطق 22گانه در نشريات علمي و تخصصي هم تأكيد مي‌كند و مي‌گويد لازم است تا به اين موضوع نگاه علمي صورت گيرد و تحقيقات علمي و پژوهشي ادامه يابد چراكه در دنيا رويكرد علمي به موضوع نما و منظر شهري سال‌هاست صورت گرفته و نبايد كشور ما با توجه به غناي تمدني و فرهنگي از اين فرايند عقب بماند. اميرفرجامي، استاد معماري دانشگاه شهيد بهشتي هم معتقد است كه بايد دبيرخانه دائمي نما تشكيل و راه‌اندازي شود تا موضوعات و فعاليت‌هاي صورت‌گرفته را در همه زمينه‌هاي علمي، طراحي و اجرايي دنبال كنند تا محققان و معماران و مهندسان نيز به نتايج فعاليت‌ها دسترسي داشته باشند. عضو كميته نما اين را هم مي‌گويد كه لازم است نماي ساختمان به‌صورت يك واحد درسي مشخص در دانشگاه‌ها تدريس شود تا دانش و نگاه تخصصي فارغ‌التحصيلان، نتايج خوبي را در شهر رقم بزند. وي همچنين با اشاره به ظرفيت كميته‌هاي نماي شهرداري معتقد است اگر ارتباط مؤثري ميان مراكز عمومي و دانشگاهي با كميته‌ها برقرار شود، مي‌توان از اين ظرفيت در طراحي نماي ساختمان‌هاي اين مراكز و اجراي آن براساس الگوي مورد تأييد استفاده كرد.

  • نتايج اميدواركننده در سال گذشته

نگاهي به نتايج عملكرد كميته‌هاي نما در سال 95 نشان مي‌دهد كه نسبت به سال 94، حركت مثبت و رو به جلويي داشته‌اند و البته ميان شهروندان و متوليان ساخت‌وساز نيز جاي خود را باز كرده‌اند. هرچند كه در برخي مناطق كاهش ساخت‌وساز در سال دوم، آمار نهايي نماي بررسي شده را كاهش داده اما نسبت آن در مجموع ساخت و سازهاي انجام شده، اميدوارانه است. پروانه صادر شده در سال 95 حدود نصف ميزان صادر شده در سال 94 است اما تعداد ساختمان‌هاي داراي مصوبه نما، در اين سال دوبرابر افزايش داشته است. مناطق يك و 4 نيز در هر دو سال در ميان 5منطقه داراي بيشترين نماي بررسي شده قرار دارند كه اين به‌دليل ساخت‌وساز بيشتر در اين مناطق است. منطقه10 هم كه در سال94 رتبه دوم كمترين نماي بررسي شده را داشته، در سال بعد توانسته رتبه دوم بيشترين نماي مورد بررسي را كسب كند.

 مقایسه نماهای بررسی شده سال‌های ۹۴ و ۹۵

 مناطقی که بیشترین تعداد نمای بررسی شده را داشته‌اند(مورد)

 مناطقی که کمترین نمای بررسی شده را داشته‌اند (مورد)

 مناطقی که بیشترین تعداد نمای بررسی شده را داشته‌اند (مورد)

کد خبر 366430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha