یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: این روزها خریدکردن و خرج‌کردن پول، برای تهیه آنچه نیاز داریم و آنچه دوست داریم داشته باشیم تبدیل به یک اصل غیرقابل تغییر شده است.

هنر

 باورمان شده كه تنها راه تهيه هر چيزي فقط خريد آن است؛ انواع كيف‌ پارچه‌اي و كيف پول‌ نمدي و چرمي و مانتو و...؛ تا جايي كه حتي از دوختن يك دامن ساده نخي و خنك هم براي روزهاي تابستان خودمان عاجزيم و گمان مي‌كنيم راهي جز خريد آن وجود ندارد. نكته بدتر اينجاست كه حتي اگر هنر تهيه اين موارد را داشته باشيم هم حوصله نداريم انجامش بدهيم؛ درحالي‌كه تا همين چند سال پيش، همه فن حريف بودن و از هر انگشتي هنر باريدن براي هر فردي ارزش به‌حساب مي‌آمد. علت اين تغيير ديدگاه چيست؟ اصلا يادگيري انواع هنر از كي و كجا در زندگي ما تعطيل شد؟در ميدان رقابت بين پول خرج كردن يا خودكفا بودن و هنرورزي؛ كدام راه كيفيت زندگي را بهتر مي‌كند؟

  • هويت هنري چه فايده‌اي دارد؟

يادگيري و خرج كردن هنر كه فقط فايده اقتصادي ندارد. هركس كه به هنر رو بياورد فايده‌اي نصيبش مي‌شود. وقتي تصميم مي‌گيريد يك كار هنري توليد كنيد؛ تمام قواي بدنتان از عقل، تخيل، هوش‌جسماني، هوش هيجاني، مهارت‌ها، خاطرات و... شما به‌كار گرفته مي‌شود كه از ايده تا انجام را عملي كنيد. براي همين هم رشته‌هاي هنري به رشد همه ابعاد شخصيت شما كمك مي‌كند. تازه وقتي فردي حس زيبايي شناختي‌اش را تقويت مي‌كند، متوجه مي‌شود در برابر هنرنمايي عالم خلقت و خداي عزيز هيچ‌چيز ندارد و اين هنر براي آدم تيزبين، راه خداشناسي را هم باز مي‌كند. اگر شما امسال گران‌ترين و شيك‌ترين سفره هفت‌سين را هم خريده باشيد، هيچ وقت نمي‌توانيد به احساس ارزشمندي و هويت‌يابي‌تان آنقدر كمك كنيد كه اگر با وسايل خانه و حتي دور‌ريختي‌هايتان، يك سفره هفت‌سين خلاقانه درست مي‌كرديد. اين همان نيم نگاه ديگر به زندگي مؤمنانه عادت به هنرمندي است؛ يعني وقتي كه اسراف انجام نمي‌شود و در عوض فرد به‌خاطر كمتر هزينه‌كردن، قدرت بخشندگي خودش هم بيشتر مي‌شود. بنابراين مي‌بينيد كه چقدر رابطه‌هاي اجتماعي شما با خرج كردن هنر مي‌تواند بهتر شود.

  • هديه بهاري هنر به همه

انجام دادن كارهاي هنري مي‌تواند باعث فرار يا حل ناراحتي‌هاي تنش‌زا، آرامش و آسودگي باشد. آمارها نشان داده است كه به ميزاني كه دست‌ها بيكار بمانند، ذهن‌ها شروع به دغدغه‌تراشي و مسئله‌سازي‌ مي‌كنند. اگر در اين روزها احساس غم يا نااميدي به سراغتان آمده است، خودتان بهتر از هركسي مي‌توانيد به مداواي عميق روحتان برسيد.كافيست دست به هنر شويد. تمام شاخه‌هاي هنري اين فرصت را براي فرد به‌وجود مي‌آورند كه راهي براي تخليه هيجانات منفي خودش پيدا كند. مي‌توانيد از كارهاي ساده شروع كنيد؛ مثلا به تزئين و نگهداري باغچه خانه‌‌تان برسيد، تمرين پخت شيريني‌خانگي را انجام دهيد، با پارچه‌هاي رنگي اضافه در خانه‌تان كيف و كيف پول و جامدادي تهيه كنيد و... . هنر از آن كارهايي است كه زن و مرد ندارد و هر رشته هنري در دل خود هم افراد موفقي از زنان و هم افراد ماهري از مردان را جاي مي‌دهد. با هنر كه باشيد فرصت خوبي براي كارآفرين شدن هم در دست داريد. امسال مي‌توانيد به‌خودتان قول بدهيد كه براي كادو دادن به ديگران فقط از هنر خودتان استفاده كنيد.

  • از تنهايي نترسيد

ممكن است علت كمتر بها دادن به انجام كارهاي هنري دستي همين باشد كه «ديگران قدرش را نمي‌دانند» در اين صورت است كه خريد مواد غذايي حاضري براي تهيه غذاهاي دم دستي، رو آوردن به غذاي رستوراني و... ارزش پيدا مي‌كند. در رقابت بين هنر دست شما و افرادي كه از وسايل آماده استفاده مي‌كنند، به كمي خودباوري نياز داريد. به ياد داشته باشيد آدم‌هايي كه روش زندگي و فكرشان را ديگران تعيين مي‌كنند، اغلب از آرامش، شادي، استقلال نظر و رضايت از زندگي كمتري بهره مي‌برند. احساسات اين گروه از آدم‌ها نسبت به‌خودشان قابل‌قبول نيست و فكر مي‌كنند حق انتخاب ندارند، مهم نيستند و... . در اطرافتان يا در كارهايتان نمونه‌هايي از اين افراد را ديده‌ايد؟ جريان زندگي اغلب مردم يك جامعه دليل بر بهتر بودن آن شيوه از زندگي نيست. براي همين هم تعداد آدم‌هاي اثرگذار و موفق دنيا خيلي خيلي كمتر از آدم‌هاي معمولي است. دين هم براي جسارت دادن به مومن‌ها و ايجاد روحيه شجاعت در آنها با « احترام به اكثريت» تا جايي موافق است كه به قانون خدا بي‌احترامي نشود. پس در جريان فكري آدم‌هاي بي‌هنر و منفعل حل نشويد. هنرهاي دست‌ساز شما جوابي است مصداقي و عملي براي «من مي‌توانم» در حالي‌كه گروه مقابل شما اين فرصت را ندارند.

  • چطور هنرمند باشيد:

با خودتان فكر كنيد پولي كه خرج يادگرفتن هنر مي‌كنيد، از جيب‌تان نمي‌رود و اتفاقا برايتان مي‌ماند. اين يعني قدري براي خودتان هزينه كنيد و اگر توان شركت در كلاس‌هاي آموزشي و... را هم نداريد، از بقيه رسانه‌هاي آموزشي بهره ببريد يا يادگرفتن از هنر افراد فاميل و اطرافيان‌تان را شروع كنيد.
براي بروز هنرتان موضوع و انگيزه نياز داريد. براي اين كار دنبال يكي از نيازهايتان بگرديد.
خودتان را تشويق كنيد. امروزه كه فضاي مجازي به علني كردن هنر و تلاش‌هاي افراد كمك مي‌كند، شما هم خلاقيت‌ها و كارهايتان را در معرض ديد ديگران قرار دهيد تا استقبال مخاطب برايتان دلگرمي بياورد.
خلاقيت و جرأت، لازمه انجام كارهاي مهارتي و هنري است. اگر فوايد هنر داشتن دلتان را به انجام يك كار هنري خوش كرده است؛ جرات هم به خرج دهيد. مثلا با يادگيري و تمرين قدم برداريد اما بالاخره به‌خودتان اجازه دهيد كه رنگ‌زدن ديوارهاي حياط خلوتتان را خودتان به‌عهده بگيريد. وقتي خودتان به‌خودتان اعتماد كنيد ديگران هم راحت‌تر به شما اعتماد مي‌كنند.
گاهي پول ماهي خريدن دقيقا به اندازه يادگرفتن ماهيگيري است. اگر فردي اقتصادي هستيد؛ پيشقدم شويد و به‌جاي مثلا پول پاي تعمير موبايل دادن، تعمير كردن آن ‌را ياد بگيريد. با اين كار، هم نياز آينده خود شما رفع مي‌شود و هم فرصت درآمدزايي يا كمك به ديگران را پيدا مي‌كنيد. اين نگاه مشوق خوبي براي يادگيري مهارت و خودكفايي است.بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه افراد با مهارت و هنرمند فرصت بيشتري براي لذت‌بردن از زندگي اجتماعي هم نصيب‌شان مي‌شود.

  • حتما نبايد رشته‌اي را حرفه‌اي بلد باشيد

براي لذت‌بردن از هنر و هنردرماني حتما نبايد رشته‌اي را حرفه‌اي بلد باشيد. همين كه سعي كنيد تا از رشته‌اي هنري اطلاعات به‌دست آوريد و به آن مشغول شويد، رشدتان شروع و حالتان بهتر مي‌شود.

کد خبر 366448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha