همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما مخالفت کردند.

مجلس

به گزارش  مهر، در جلسه علنی یکشنبه-20 فروردين- مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریتی طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

علی مطهری نماینده تهران و نایب رئیس مجلس به عنوان نماینده طراحان گفت: طبق قانون اساسی خط و مشیء، اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما باید در قانون تعیین شود.

وی اظهار داشت: قانون، خط و مشی و اصول کلی صدا و سیما در اوایل انقلاب تصویب شد، اما قانون اداره صدا و سیما در سال ۵۹، قبل از بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ به تصویب رسید.

نماینده مردم تهران افزود: در بازنگری قانون اساسی تغییراتی در اداره صدا و سیما داده شد که متناسب با آن قانون اداره صدا و سیما اصلاح نشد.

علی مطهری تصریح کرد: پیش از تغییر قانون اساسی، شورای سرپرستی شامل روسای قوای سه گانه، رئیس  صدا و سیما را تعیین می کردند و بعد از اصلاح قانون اساسی، شورای سرپرستی از بین رفته و مقرر شد رئیس صدا و سیما از طرف مقام معظم رهبری تعیین شود.

وی ادامه داد: براساس این تغییرات هیئت نظارت بر صدا و سیما با عضویت نمایندگانی از قوای سه گانه تشکیل شد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: در واقع در حال حاضر صدا و سیما بدون قانون اداره می شود و بعد از اصلاح قانون اساسی با مجوزی که رهبر انقلاب به رئیس وقت صدا و سیما دادند، سازمان صدا و سیما تاکنون اداره شد.

مطهری قانون نظارت بر صدا و سیما را ضعیف و تشریفاتی خواند و گفت: من دو دوره نماینده مجلس در کمیته نظارت بر صدا و سیما بودم، اگر انتقاداتی از طرف کمیته برای رئیس سازمان صدا و سیما ارسال می شد یا نتیجه عکس می داد و یا بی نتیجه می ماند.

در ادامه ولي داداشی نماینده آستارا در مخالفت با این طرح، آن را سیاسی خواند و گفت: فوریتی برای بررسی این طرح وجود ندارد.

در پایان نمایندگان با ۱۱۴ رأی موافق، ۶۶  رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت این طرح مخالفت کردند.

تصویب یک فوریت این طرح نیازمند رأی موافق نصف به علاوه یک نمایندگان بود و لاریجانی اعلام کرد که تصویب فوریت یک رأی کم داشت.

کد خبر 366456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha