یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

هرچند این روزها همه راه‌ها به «دیو و دلبر» و فروش یک‌میلیارد‌دلاری آن ختم می‌شود اما یک فیلم ۴.۵ میلیون دلاری در گونه وحشت توجه همه را به‌خود جلب کرده و پس از موفقیت خیره‌کننده در گیشه سینماهای جهان، برای درخشش در فصل جوایز سینمایی آماده می‌شود.

سینما جهان

به گزارش همشهري، «برو بيرون» فيلمي كمدي در گونه وحشت و نخستين تجربه كارگرداني جردن پيل سياهپوست است كه 24 ژانويه در جشنواره ساندنس رونمايي شد و درست يك‌ماه بعد در سينماهاي آمريكا روي پرده رفت. اين فيلم در هفته اول اكران در بيش از 2770سينما در منطقه آمريكاي شمالي بيش از 33ميليون دلار فروخت و 38درصد آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار و 35درصد سياهپوستان در سالن‌هاي تاريك به تماشاي آن نشستند.

برو بيرون بازيگراني نسبتا گمنام دارد و داستان جواني سياهپوست را به تصوير مي‌كشد كه قصد دارد با دختر دانشجويي سفيدپوست ازدواج كند. كريس پيش از آنكه به آرزوي خود براي ازدواج با رُز برسد، از سوي والدين دختر محبوبش به ملاقات عجيب در روستايي دورافتاده دعوت مي‌شود. هر چند ابتدا به‌نظر مي‌رسد همه‌‌چيز عادي است و يك اتفاق معمولي در انتظار آنهاست اما ماجرا آنگونه كه پسر جوان پيش‌بيني كرده پيش نمي‌رود و...

تا پيش از ظهور برو بيرون در سينماي جهان، اين «پروژه بلر ويچ» بود كه ركورد پرفروش‌ترين فيلم اول ساخته‌شده براساس فيلمنامه‌اي غيراقتباسي را در دست داشت. سينمادوستان حتما به ياد دارند كه بلر ويچ سال1999 به نمايش درآمد و با وجود بودجه 60هزار دلاري توليد، 140ميليون دلار در آمريكا و بيش از 100ميليون دلار در ساير نقاط دنيا فروخت. حالا برو بيرون با 158ميليون دلار فروش در آمريكا و كانادا، ركورد 20ساله پروژه بلر ويچ را شكسته است.

تا پيش از پايان‌ماه مارس، پيل نخستين فيلمساز رنگين‌پوست تاريخ سينما لقب گرفت كه با نخستين تجربه كارگرداني خود از مرز 100ميليون دلار فروش داخلي گذشته است. نكته اينكه همزمان با استقبال تماشاگران، منتقدان هم به برو بيرون روي خوش نشان داده‌اند. فيلم در سايت معتبر راتن توميتوز امتياز 99 از 100گرفته تا يكي از 9فيلم تاريخ با امتياز 99 يا 100باشد (6فيلم با امتياز 99 و 2فيلم با امتياز 100). منتقدان متاكريتيك هم به آن نمره 84 از 100داده‌اند.

ديگر مورد مهم درباره برو بيرون، استقبالي است كه كاربران سايت imdb از آن كرده‌اند. معمولا كمتر پيش مي‌آيد فيلمي در همان روزهاي اول اكران با رأي كاربران به جمع 250فيلم برتر سايت راه يابد اما برو بيرون اين مرز را هم رد كرده و همين امروز در رده 228سايت مرجع imdb قرار گرفته است. اين عملكرد هنري و تجاري براي فيلمي با درجه R (منع تماشا براي افراد زير 18سال بدون همراهي بزرگتر) بسيار جالب توجه به‌نظر مي‌رسد.

همزمان با بالاگرفتن بحث‌ها درباره پديده نوظهور سينماي جهان، برخي كارشناسان آينده‌اي بسيار خوب براي كارگردان 38ساله آن پيش‌بيني مي‌كنند. آنها معتقدند پيل مي‌تواند با ادامه‌دادن روند فعلي خود جاي ‌ام. نايت شيامالان را بگيرد؛ فيلمسازي كه با «حس ششم» چشم‌ها را خيره كرد اما پس از چند فيلم موفق از باشگاه كارگردان‌هاي موفق خارج شد. هر چند كريستوفر نولان موردي بهتر است كه از «يادگاري» و «بي‌خوابي» به سه‌گانه «بتمن» و «ميان‌ستاره‌اي» رسيد.

  • دورخيز براي فصل جوايز سينمايي

با آنكه فصل جوايز سينمايي هنوز فرانرسيده و بسياري از فيلم‌هاي مهم رنگ پرده را نديده‌اند، «برو بيرون» از همين امروز براي درخشيدن در پاييز و زمستان آينده دورخيز كرده است. هفته گذشته فهرست نامزدهاي جوايز سينمايي و تلويزيوني MTV اعلام و فيلم جردن پيل در 6رشته نامزد دريافت جايزه شد. بهترين فيلم، بهترين بازيگر مرد براي دانيل كالويا، بهترين ضدقهرمان و جايزه عجيب و نوظهور «بهترين مبارزه عليه سيستم، رشته‌هايي است كه برو بيرون در آنها بخت بردن جايزه دارد. اين موفقيت در حالي براي فيلمي كم‌هزينه به‌دست آمده كه «ديو و دلبر» فقط در 4رشته نامزد دريافت جايزه است.

کد خبر 366531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha