یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه هوای پاک، خودروها و موتورسیکلت‌های هیبریدی تولید داخل را از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف کردند، این در حالی است که کارشناسان قیمت تمام‌شده بالا و نبود زیرساخت‌ها را دلیل عدم‌استقبال بازار برای استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های دوست محیط‌زیست می‌دانند.

خودرو هیبریدی

به گزارش همشهري در نشست مجلس، نمايندگان در تصميمي وزارت كشور را موظف كردند تا با همكاري وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و اقتصادي زمينه نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي شهري با اولويت شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت را ظرف مدت 5سال از طريق منابع درآمدي قانون هدفمندي يارانه‌ها از طريق كمك بلاعوض، يارانه، تسهيلات يا صفر نمودن سود بازرگاني واردات خودروهاي برقي- بنزيني (هيبريدي)، خودروهاي الكتريكي و موتورسيكلت برقي، به انجام برساند.

بر اين اساس مقرر شده تا خودروهاي برقي - بنزيني، موتورسيكلت‌ها و خودروهاي الكتريكي توليد داخل از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف شوند.اين تصميم در حالي از سوي مجلس گرفته شده كه تسهيلات و مشوق‌هاي قانوني براي حمايت از خودروهاي پاك عمدتا هيبريدي كافي نبوده و قيمت بالاي اين خودروها نه‌تنها در ايران كه در بسياري از كشورهاي جهان به مانعي براي رقابت با خودروهاي فسيلي تبديل شده است. تسهيلات و حمايت‌ها از خودروهاي هيبريدي در ايران رو به افزايش است تا مشوقي براي توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان باشد. درحال حاضر واردات اين نوع خودروها معاف از تعرفه است و تنها 4درصد عوارض ورودي و 9درصد ماليات ارزش افزوده دارد.

  • مشوق ضعيف براي هدفي بزرگ

مشوق معافيت مالياتي مورد نظر نمايندگان مجلس براي تشويق سرمايه‌گذاري جهت توليد خودروهاي هيبريدي يك مشوق ضعيف براي هدفي بزرگ ارزيابي مي‌شود، در حالي كه سهم صنعت خودروي ايران از كل بازار توليد خودروهاي هيبريدي صفر گزارش شده است و مشخص نيست كدام سرمايه‌گذاري حاضر به سرمايه‌گذاري جهت توليد خودروهاي يادشده خواهد شد، درحالي‌كه هم قيمت تمام‌شده آن بالا خواهد بود و هم زيرساخت‌هاي آن نه‌تنها در كل كشور كه در كلانشهرها هم فراهم نيست.

توليد و استفاده از خودروهاي هيبريدي در حالي چندسالي است به وعده مسئولان تبديل شده كه تاكنون چند نمونه از خودروهاي توليدشده در قالب پروژه‌هاي دانشگاهي رونمايي شده كه آخرين نمونه آن رونمايي از خودرويي به نام يوز در حضور رئيس‌جمهور در اسفند سال گذشته بود.

فربد زاوه كارشناس صنعت خودرو با اشاره به سهم صفر توليد داخلي خودروهاي هيبريدي مي‌گويد: هنوز بسترهاي لازم براي استفاده از آنها در كلانشهرها فراهم نشده است. وي مي‌افزايد: كشورهاي بزرگ خودروسازي در ابتداي راه توليد خودروهاي هيبريدي هستند و ايران فاصله چنداني با آنها ندارد و اگر از همين حالا به فكر ورود به اين صنعت باشيم، مي‌توانيم عقب‌ماندگي خود را جبران كنيم.

اين در حالي است كه محمدحسن شجاعي‌فرد، عضو انجمن مهندسي خودرو به اقتصادنيوز گفته است: خودروهاي هيبريدي اولويت خودروسازان كشور نيست، زيرا اين خودروها قيمت‌هاي بالايي دارند. به گفته وي، قيمت خودروهاي هيبريدي به‌طور ميانگين دو برابر خودروهاي عادي است. اين خودروها علاوه بر سيستم برقي يك سيستم بنزيني هم دارند و شكل اين دو سيستم (سيستم‌هاي داخلي آنها و سيستم انتقال قدرت‌شان) به‌گونه‌اي است كه خودروسازان از آن استقبال نمي‌كنند.

فرهاد احتشام‌زاده، فعال بازار خودرو با تأكيد بر اينكه مشوق‌هاي فعلي انگيزه كافي براي استفاده از خودروهاي هيبريدي را تقويت نمي‌كند هم اظهار مي‌دارد: اصولا توليد خودروي هيبريدي از چند منظر در ايران به‌صرفه نيست.اولا هزينه سوخت در كشور نسبت به ديگر هزينه‌ها نازل است. هزينه‌هاي خريد اين نوع خودروها حتي بدون گمرك بالا خواهد بود. از آن مهم‌تر مسئله تعمير و نگهداري است. طبيعي است كه با اين اوصاف تمايل مشتريان به اين نوع خودروها و حتي خودروهاي الكتريكي در حد صفر است.

  • دستوري كه رونمايي نمي‌شود

سال گذشته مديركل صنايع خودروي وزارت صنعت اعلام كرد: دستورالعمل پيشنهادي وزارت صنعت در توليد خودروهاي هيبريدي و برقي در كميسيون زيربنايي هيأت دولت به تصويب مقدماتي رسيده است. البته امير‌حسين قناتي افزود: در دستور‌العمل، تسهيلاتي براي مصرف‌كنندگان اين خودروها پيش‌بيني شده است كه هم‌اكنون به‌دليل عدم‌تصويب اين پيشنهادها امكان اعلام آنها وجود ندارد.

  • خودروسازان در خواب خودروهاي فسيلي

وعده‌هاي تكراري مسئولان وزارت صنعت مبني بر حركت به سمت توليدخودروهاي هيبريدي در حالي مطرح شده كه هنوز نه نقشه راه روشني وجود دارد و نه خودروسازان از خيال توليد خودروهاي فسيلي خارج مي‌شوند. با اين همه ابهام و سؤال بايد ديد تصميم ديروز مجلس سرمايه‌گذاران را براي توليد و عرضه خودروهاي هيبريدي تحريك خواهد كرد و مردم علاقه‌اي براي رانندگي با اين خودروها نشان خواهند داد يا خير.

کد خبر 366536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha