غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی در نخستین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران در سال ۹۶ بر نزدیکی و اتحاد بین دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و خواستار تبدیل شدن سال ۹۶ به سال گفتمان ملی شد.

اقتصاد

وي گفت: رشد بي‌كيفيت و بدون برنامه، ارزش‌آفرين نخواهد بود و نمي‌تواند نويددهنده توسعه پايدار باشد.به گفته شافعي مقام معظم رهبري امسال را سال اقتصاد مقاومتي؛ توليد - اشتغال نامگذاري كردند. اين تأكيد ناشي از آن است كه موضوع اقتصاد در اولويت كشور قرار دارد و تأكيد ايشان بر توليد نشان‌دهنده آن است كه تحول امسال در اقتصاد بيش از هر چيز ديگري با توليد و شيوه‌هاي توليد ارتباط دارد و جامعه همگام با آهنگ توليد در مسير دگرگوني قرار خواهد گرفت.

شافعي تأكيد كرد: شعار سال يعني اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال، بايد محور منفعت ملي تلقي شده و دغدغه آحاد جامعه و تك‌تك گروه‌ها قرار گيرد. او تصريح كرد: در شرايط موجود نقطه حركت نبايد تشديد و تكرار فعاليت‌هاي گذشته باشد و توجه داشته باشيم كه رشد تنها راهكار دستيابي به توسعه نيست؛

رشد بي‌كيفيت و بدون برنامه، ارزش‌آفرين نخواهد بود و نمي‌تواند نويددهنده توسعه پايدار باشد. به گفته رئيس اتاق ايران، بخش مولد كشور تابه‌حال بيش از آنكه به توليد بپردازد، گرفتار بوروكراسي بخش‌هاي غيرمولد بوده و ناگزير به تأمين خواسته‌هاي آنها. سايه سنگين بخش‌هاي غيرمولد بايد براي يك‌بار هم كه شده از روي بخش‌هاي مولد برداشته شود.

او تصريح كرد: تجربه توسعه نمايانگر آن است كه توسعه اقتصادي بر عامل تصادفي بودن قابل وصول نيست و بايد براي آن استراتژي مناسب درنظر گرفته شود. موانع فقط با ليست كردن حل نمي‌شوند. برنامه‌ريزي هم تنها رديف كردن تعدادي پروژه نيست. دولت بايد قبل از هر چيز ديدگاه جديدي مطرح كند كه بر نوآوري و تخصصي شدن امور استوار باشد.

شافعي گفت:‌ ابزارهاي اقتصادي به هدف نهايي تبديل شده‌ و هدف اصلي كمي ناپيداست. متأسفانه به جاي تعريف اهداف در برنامه‌ها به ابزار توجه مي‌شود و مدام با اين ابزارها بازي مي‌كنيم. او ادامه داد: «دولت در زمينه‌هاي مختلف كارهاي خوبي انجام داده كه قابل‌تقدير است اما در رابطه با مسئله عيال‌وار بودن خود اقدامي انجام نداده است. اين چالش ناشي از درآمدهاي نفتي است كه موجب شد در اقصي‌نقاط كشور سازمان‌هايي با ضرورت و بي‌ضرورت به‌وجود‌ آيند. در اين شرايط هيچ‌كس وظيفه اصلي خود را انجام نمي‌دهد. اميدوارم در سال جديد براي حل اين موضوع فكري شود.»

او با اشاره به افزايش سهم بخش غيردولتي در اقتصاد كشور گفت: بخش غيردولتي براي ايفاي نقش خود بايد ويژگي توسعه و رقابت‌گرايي را تقويت كند. براي اجراي اين اصلاحات نيازمند ائتلاف‌سازي بزرگي هستيم تا روابط دولت و بخش غيردولتي را تنظيم كنيم. به گفته شافعي، لازمه تقويت اعتماد دوسويه بين دولت و بخش غيردولتي وجود بخش غيردولتي پويا و مولد است كه از شفافيت، قانونمداري و سلامت مالي لازم برخوردار باشد. در اين شرايط، دولت نيز پاسخگو شده و عدم‌اعتماد و اطمينان از بين مي‌رود. در شرايط فعلي و با توجه به‌عنوان سال بايد مشاركت جديد بين دولت و بخش خصوصي شكل گيرد؛ شراكت و شفافيت لازمه اين فضا بوده و بايد اجازه داده شود كه همه صداها شنيده شوند.

کد خبر 366538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha