دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: اگر می‌خواهید بانوی خانه‌تان باشید باید همسرتان، مرد خانه باشد؛ با تمام آن تعاریفی که در فرهنگ ما از مرد خانواده وجود دارد.

هدیه روز پدر

شما عزيز‌تر خواهيد بود، با آرامش بيشتري زندگي خواهيد كرد و فرزندان‌تان هم با سلامت روان بيشتري رشد مي‌كنند و براي پذيرش نقش‌هاي فرداي‌شان آماده مي‌شوند اگر شما هم براي تثبيت جايگاه همسرتان، همراه باشيد و خانه‌اي بسازيد كه پدر خانواده در آن كوهي استوار و حمايتگر و مادر خانواده دريايي مهربان و آرامش‌بخش باشد. خانه‌اي كه هر كس هر نقشي دارد، درست و مناسب در آن ديده مي‌شود و نقش زيباي پدري گرمابخش آن خواهد بود؛ بي‌بهانه، هميشگي و زيبا.

  • شرط اول، احترام به پدر

شما به‌عنوان خانم خانه اگر بخواهيد احترام‌تان حفظ شود و خانه‌تان بي‌نظم و قاعده نباشد، بايد پرچم دار حفظ احترام به پدر خانواده باشيد. اينكه در نسل‌هاي امروزي بين زن و شوهر، رفاقت و صميميت بيشتري در ظاهر به چشم مي‌خورد، بسيار زيباست اما اگر اين صميميت و در اصطلاح راحت بودن بخواهد مانع از حفظ احترام شود نتيجه‌اش خانه‌اي خواهد بود كه در آن سنگ‌روي‌سنگ بند نمي‌شود. شما براي اينكه خانواده موفقي داشته باشيد نياز داريد كه حرمت آدم‌ها در هر نقشي كه هستند حفظ شود. مهم‌ترين كسي كه بايد حرمتش حفظ شده و جايگاهش خاص باشد، پدر خانواده است. پدري قوي كه به واسطه رابطه موفق‌تان باهم، حرمت زيادي براي‌تان قائل است باعث مي‌شود بچه‌ها به هر دوي شما احترام بگذارند و اين شرايط، ضمانت اجرايي خوبي خواهد بود براي اجراي قوانيني كه در خانه‌تان وضع مي‌كنيد تا نظام خانواده‌تان مستحكم‌تر باشد. يكي از نقش‌هاي مهم شما در خانه اين است كه جايگاه همسرتان را براي فرزندان مشخص كنيد. با حفظ احترام به او در عين صميميت به بچه‌ها مي‌آموزيد كه حتي اگر پدرشان با آنها ساعت‌ها بازي كند، وقتي به كارهاي درسي‌شان رسيدگي مي‌كند و يا در مورد كاري كه انجام داده‌اند از آنها توضيح مي‌خواهد، بايد درست پاسخگو باشند. حفظ حرمت پدر چيزي است كه هم در رفتار شما آموخته مي‌شود هم در حرف‌هاي‌تان. وقتي شما در گفتار، احترام شوهرتان را رعايت كنيد، زماني كه فرزندتان صدايش را بالا ببرد يا حرف نامناسبي بزند، مي‌توانيد در خلوت مادر و فرزندي به او تذكر بدهيد و بخواهيد كه ديگر چنين رفتاري را تكرار نكند. اما اگر خودتان شوهرتان را با الفاظ زيبا صدا نكنيد، جملات شايسته به‌كار نبريد و اختلافات‌تان را بر سرش فرياد بزنيد، ديگر نمي‌توانيد از فرزندانتان توقع داشته باشيد برعكس شما رفتار كنند. رطب خورده نمي‌تواند منع رطب كند؛ اين يك قانون هميشگي است.

  • براي همه‌‌چيز متشكرم

بين شما و همسرتان باتوجه به تربيت، فرهنگ و توافق اوليه‌اي كه با هم داشتيد، حقوق و تكاليفي وجود دارد. شوهر شما در قوانيني نامرئي اما لازم‌الاجرا اغلب شب‌ها زباله را بيرون برده، خريد خانه را انجام مي‌دهد، شما را براي تفريح به رستوران و پارك مي‌برد و كارهاي زياد ديگري را هم انجام مي‌دهد تا شما در آرامش باشيد. درست است كه شما هم ملزم به انجام كارهايي هستيد و درست است كه اگر زباله را به دم در مي‌برد، فقط شما نبوده‌ايد كه توليد زباله كرده‌ايد، خود او هم در آن سهمي داشته اما اينكه وقتي برمي‌گردد از او تشكر كنيد، كار سختي است؟ اينكه وقتي فهرست خريدتان را تهيه مي‌كند، به‌جاي ايراد گرفتن از نوع خريدش به او بگوييد: « ممنونم، خسته نباشي، زحمت كشيدي» خيلي براي‌تان هزينه دارد؟ اين حرف‌ها نه گفتنش كار سختي است و نه باعث مي‌شود كه همسرتان از دفعه بعد خريد بدتري انجام دهد. شما با اين كار، هم فرهنگ خودتان را نشان داده‌ايد هم به فرزندان‌تان آموخته‌ايد كه وقتي ديگري كاري براي آنها انجام مي‌دهد حتي اگر وظيفه‌اش باشد و به خواست خودش انجام داده باشد، باز هم بايد از او تشكر كنند و اين چيزي است كه در عمل و طي زمان براي آنها نهادينه خواهد شد. البته بازهم آموزش قدردان بودن تنها به‌صورت عملي كافي نيست و به‌صورت مستقيم هم از آنها بخواهيد تا در قبال كارهاي پدرشان از او تشكر كنند. وقتي براي خريد لباس مي‌رويد و براي فرزندتان چيزي مي‌خريد، به او آرام طوري كه پدرش متوجه نشود بگويد كه از بابا تشكر كن؛ به همين سادگي. خانه‌اي كه اهالي آن هيچ كاري را وظيفه ديگري ندانند و در قبال كارهاي هم تشكر كنند، خانه آرام و مناسبي براي زندگي خواهد بود.

  • غيبت پشت‌سر بابا؟

يكي از مواردي كه برخي اوقات خانم‌ها در زندگي خانوادگي انجام مي‌دهند و آفت‌هاي زيادي دارد مكالمات تلفني با مادر، خواهر يا دوستان‌شان در مورد زندگي شخصي‌شان است. اينكه حرف‌هاي‌تان را بزنيد، درد دل كنيد، در مورد موضوعات مختلف با يكديگر همفكري داشته باشيد، مشكل‌ساز نيست اما اگر قرار باشد گوشي تلفن را برداريد و از اختلاف ديروز‌تان با همسرتان صحبت كنيد و جزئياتش را چنان مو به مو تعريف كنيد كه مادر يا دوست‌تان در جريان ريز موضوعات بين شما قرار بگيرد، آن‌ وقت يك زنگ خطر جدي به صدا درمي‌آيد. واقعيت اين است كه بيشتر انسان‌ها وقتي از كسي دلخور هستند و اختلافي بين‌شان رخ داده، به‌جاي آنكه موضوع را بي‌طرفانه تعريف كنند، از نگاه خودشان و به نفع خودشان حرف مي‌زنند. شما هم از اين قاعده مستثني نيستيد. اين كار زماني كه در حضور فرزندان‌تان انجام شود دوچندان به خانواده‌تان لطمه خواهد زد؛ اول اينكه بچه‌ها از شما ياد مي‌گيرند كه مي‌شود پشت سر ديگري و حتي يكي از اعضاي خانواده حرف زد و در حقيقت، ارزشمندي رازدار خانواده بودن از بين مي‌رود. دوم اينكه ابهت و اقتدار پدر را در نگاه آنها مي‌شكند. اگر خيلي كوچك نباشند و شاهد بدگويي شما از پدرشان باشند، ممكن است حتي از شما دلخور شده و نگاه بدي نسبت به شخصيت شما پيدا كنند. يادتان باشد بزرگي شوهرتان را مقابل خانواده‌تان و ديگران؛ چه در حضور او و چه در غيابش حفظ كنيد تا كل خانواده كه خودتان هم شاملش هستيد، ارج و قرب بيشتري داشته باشد. نه‌تنها از همسرتان پيش كسي بدگويي نكنيد حتي پشت سر پدر خانواده مقابل بچه‌ها هم حرف نزنيد؛ مثلا اگر هميشه دير به خانه مي‌آيد، مشكل مالي دارد، از روابط او در دنياي مجازي ناراحت هستيد يا هر چيز ديگري كه باعث شده از شوهرتان دلخور باشيد، لزومي ندارد در مورد اينها با بچه‌ها صحبت كنيد. آنها نه مشاور هستند و نه مي‌توانند به شما كمك كنند بلكه تنها نتيجه‌اي كه اين كار مي‌دهد شكسته شدن ابهت پدري است كه اگر بشكند، اقتدار خانواده زيرسؤال مي‌رود.

  • محدوديت‌هاي ابرقهرمان زندگي من

درست است كه اگر جايگاه پدر حفظ شود و در نگاه فرزندان يك كوه استوار هميشه پابرجا در خانه به نام «بابا» وجود داشته باشد، آرامش بيشتري خواهند داشت اما اين يك واقعيت است كه هيچ پدري از عهده تمام خواسته‌هاي خانواده‌اش برنمي‌آيد. مشكلات اقتصادي، بيماري، مشغله زياد و دلايل ديگري ممكن است باعث شود كه پدر از عهده برآورده كردن خواسته‌هاي فرزندان برنيايد. شما به‌عنوان مادر خانواده از همان ابتدا بايد اين موضوع را يك امر عادي جلوه دهيد تا براي فرزندان‌تان طبيعي باشد كه برخي از خواسته‌هايشان با جواب منفي روبه‌رو شود، نه به آن علت كه خواسته‌شان اشتباه است بلكه به اين دليل كه موقعيت برآورده كردن آن وجود ندارد. قرار نيست پدر خانواده يك ابرمرد باشد كه مي‌تواند با يك دست ميز را بلند كند و با دست ديگر مبل را. قرار نيست پدر خانواده هر كاري را كه خودش و فرزندانش اراده مي‌كنند، انجام دهد تا عزيز و محترم باشد. پدر با محدوديت‌هاي مختلفي كه براي همه وجود دارد، پدر است؛ تكيه‌گاه، مقتدر و حمايتگر. مهم اين است كه شما اين جايگاه را براي همسرتان با كمك و همفكري خودش تثبيت كنيد تا خانه‌اي آرام داشته باشيد.

کد خبر 366592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha