دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی در دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود.

کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی (مبانی، مفاهیم، تمایزات و اولویت‌ها) به همت مرکز حقوق بشر اسلامی لندن، مرکز بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی قم، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و انجمن علمی مطالعات جهان، روز شنبه 26 فروردین ماه در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی، ایجاد بستری آکادمیک برای برون رفت از هژمونی گفتمان غالب حقوق بشر غربی و فاصله گرفتن از برخورد منفعلانه با این مسئله و زمینه سازی برای دستیابی به الگویی اسلامی برای حقوق بشر بر مبنای عدالت و کرامت انسانی است.

ایده حقوق بشر اسلامی به منزله چالشی واقعی نسبت به تسلط گفتمانی غرب در این حوزه است و ظرفیت رهبری فکری حرکت‌های مردمی در سراسر دنیا برای عدالت و کرامت انسانی را داراست. در کنفرانس بین المللی حقوق بشر اسلامی، اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران، بریتانیا، مالزی و آمریکا به ارائه مقالات خود در رابطه با نقاط اشتراک، افتراق و امتیاز حقوق بشر اسلامی در مقایسه با دکترین غالب حقوق بشری می‌پردازند. کنفرانس سه محور عمده در این رابطه یعنی مبانی و مفاهیم حقوق بشر اسلامی و نقد حقوق بشر مبتنی بر مبانی دکترین حقوق بشر غرب را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مقالات فارسی ارائه شده در این کنفرانس عبارتند از "آزادی از منظر عقلانیت اسلامی" توسط آقای دکتر احمد واعظی، "نسبت حق دین‌ورزی و حقوق بشر" توسط آقای دکتر محمد حسین طالبی، "بررسی برخی قواعد مهم فقهی فقه امامیه در حمایت و حفاظت از محیط زیست" توسط آقای دکتر سید نصرالله ابراهیمی، "حقوق بشر اسلامی و منشور حقوق شهروندی" توسط خانم دکتر الهام امین‌زاده" و "احتیاط؛ اصل عرفی در اتحادیه اروپایی؟" توسط آقای دکتر عباسعلی کدخدائی.

مقالات انگلیسی ارائه شده در این کنفرانس عبارتند از "مشکلات گفتمان فعلی حقوق بشر و تقاضاها برای شفاف-سازی آن" توسط خانم آرزو میرلی از بریتانیا، "آنچه آنها حقوق بشر می‌خوانند" توسط آقای محمد العاصی از آمریکا، "شریعت سرچشمه حقوق بشر و کرامت انسانی" توسط آقای محی‌الدین عبدالقادر از مالزی و "حقوق بشر جهانی، استثناءگرایی آمریکایی و شرق‌شناسی آمریکایی: نقد یک پروژه هژمونیک" توسط خانم دکتر حکیمه سقای بی‌ریا از ایران.

  • برنامه كنفرانس:

کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر

کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی (مبانی، مفاهیم، تمایزات و اولویت‌ها) روز شنبه 26 فروردین ماه در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان واقع در پردیس شمالی دانشگاه تهران از ساعت 8:30 تا 17 برگزار می شود. شرکت در این جلسه برای کلیه استادان، دانشجویان و دانشگاهیان آزاد است.

کد خبر 366595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha