همشهری آنلاین: وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به اعزام ناوگروه هواپیمابر آمریکایی به شبه جزیره کره گفته است که با کمک «سلاح‌های پرتوان» تدابیری جدی برای دفاع در قبال «تحریکات بی‌خردانه» در پیش می‌گیرد.

کره شمالی آمریکا را به اقدامات قاطع تهدید کرد

به گزارش دويچه وله، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز سه‌شنبه ۱۱ آوریل 2017 (۲۲ فروردین 1396) به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت: «تهاجم‌های بی‌شرمانه آمریکا علیه جمهوری خلق کره وارد مرحله‌ای جدی شده است.»

این موضع‌گیری، پاسخی است به تهدید اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این که اگر پیونگ یانگ برنامه نظامی اتمی خودش را پایان ندهد، واشنگتن اقداماتی یکجانبه پیش خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفته است: «ما شدیدترین تدابیر را علیه تحریکات همه‌جانبه نسبت به کشورمان و برای دفاع از خودمان اتخاذ خواهیم کرد.»

این سخنگو افزوده که پیونگ یانگ آماده است با "سلاح‌های پرتوان" از خود در برابر واشنگتن دفاع کند. او هم‌زمان به دولت آمریکا هشدار داده که منتظر عواقب فاجعه بار اقدامات خود باشد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه (۹آوریل/۲۰ فروردین) گفت که اگر چین نفوذ خود بر کره را به منظور توقف برنامه اتمی این کشور افزایش ندهد، اقدامی یکجانبه علیه پیونگ یانگ انجام می‌دهد.

بسیاری از ناظران برآورد کرده‌اند که دولت آمریکا با حمله موشکی به سوریه، به کیم جونگ اون پیام داده که گزینه نظامی می‌تواند مد نظر قرار گیرد.

آمریکا در اعتراض به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، یک ناوگروه جنگی را به شبه‌جزیره کره اعزام کرده است.

موشک بالستیک میان برد کره شمالی، روز ۵ آوریل (۱۶ فروردین) از پایگاهی در نزدیکی بندر سینپو در شرق این کشور پرتاب شد. این موشک حدود ۶۰ کیلومتر را به سمت ژاپن طی کرد و سپس در آب‌های دریای ژاپن فرود آمد.

ناوگروه جنگی آمریکا، شامل ناو هواپیمابر "یو‌اس‌اس کارل وینسون"، یک اسکادران هواپیمای جنگنده، دو ناوشکن هدایت شونده و یک رزمناو است. نخست قرار بود این ناو هواپیمابر و اسکورت همراه آن در استرالیا مستقر شوند اما با تصمیم ترامپ، از سنگاپور به غرب اقیانوس آرام تغییر جهت دادند.

آمریکا در حال حاضر مانوری نظامی با متحدش کره جنوبی در اقیانوس آرام برگزار می‌کند. پیونگ یانگ این مانور را زمینه‌سازی یک حمله علیه خود تلقی می‌کند.

روزنامه سوئیسی نویه سورشه سایتونگ می‌نویسد حمله به کره شمالی می‌تواند به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن واکنش‌های کیم جونگ اون و ناروشن بودن قابلیت‌های نظامی پیونگ یانگ، ریسک بسیار بالایی داشته باشد؛ بیش از همه برای متحدان آمریکا در شرق آسیا.

در تفسیر این روزنامه آمده که حتی اگر رژیم کره شمالی به سرعت و بدون خسارات زیاد ساقط شود، پیامدهای این ریسک برای آمریکا به خاطر تعهداتش در قبال امنیت کره جنوبی و مناسبات پایدار با چین طولانی مدت خواهد بود.

کد خبر 366669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha