همشهری آنلاین: مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح مسکن مهر باعث افزایش تورم در کشور شد ،همین تورم باعث شد که قرارداد ساخت مسکن مهر در هر متر مربع از ۳ به ۷ میلیون ریال افزایش پیدا کند.

هزینه مسکن

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی،'علی چگنی' افزود: تامین منابع مالی برای اجرای طرح مسکن مهر در کشورمان تورم ایجاد کرد البته من نمی‌گویم تمام تورم ایجاد شده به طرح مسکن مهر برمی‌گردد، اما باید قبول کنیم که این طرح باعث افزایش تورم در کشورمان شد.

وی افزود: در طرح ابتدایی مسکن مهر قرار بر این بود که 50 الی 100 هزار واحد مسکونی با ارائه تسهیلات از جمله واگذاری زمین و تامین مالی و زیرساخت‌های مورد نیاز طراحی و تولید شود، اما بعدها حجم این طرح تغییر کرد و در حجم بسیار بزرگتری به اجرا درآمد.

وی یادآورشد: به طور قطع وقتی حجم طرح بزرگ‌تر می شود و مقیاس آن افزایش می‌یابد میزان ساخت و ساز هم گسترده‌تر می‌شود، این درحالی است که دولت باید زمینه‌های دسترسی به مسکن را برای مردم فراهم کند نه اینکه تمام مجموعه مسکن را برای مردم بسازد.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ظرفیت طرح باید در توان اقتصادی کشور باشد، گفت: نباید در اجرای طرح‌های این چنینی چیزی را که در جیب راست مردم می‌گذاریم از جیب چپ مردم برداریم.

وی با اشاره به جای نمایی‌های نامناسب طرح مسکن مهر گفت: در برخی از این مناطق شاهد این بودیم که مکان یابی‌ها و جانمایی‌های نادرستی برای اجرای مسکن مهر انجام شد و امروز با این مشکل مواجه هستیم که علیرغم این که ساخت واحد مسکونی به اتمام رسیده اما بسیاری از آنها زیرساخت ندارد.

چگنی افزود: این مشکلات باعث شد در اجرا از اهداف مسکن مهر دورشویم. این مقام مسئول اظهارداشت: مسکن دغدغه بزرگ مردم در همه دنیا است و در 100 سال اخیر توجه دولت‌ها به موضوع بسیار قابل توجه بوده و برنامه‌ریزی بیشتر در این حوزه برای تامین مسکن گروه‌های کم‌ درآمد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما هم مستثنی از این قاعده نبوده است و دولت‌ها پس از انقلاب توجه ویژه‌ای به تامین مسکن داشته است، گفت: پس از انقلاب برنامه‌های مختلفی برای تامین مسکن کم درآمد به اجرا رسید که عواید آن برخی مثبت و برخی منفی بوده است.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر همان مسکن حمایتی است که برای گروه کم‌ درآمد طراحی شده است، اظهار داشت: به طور قطع در اجرای طرح مسکن مهر که طرح بسیار بزرگی محسوب می‌شود نیاز به مطالعات و بررسی‌های بیشتری وجود داشت.

در طرح مسکن مهر 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکونی باید در کشور ساخته شود که یک میلیون و 900 هزار واحد آن به پایان رسیده 110 هزار واحد آن بدون متقاضی مانده و تکیل 130 هزار واحد دیگر در دست اقدام است و وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده پرونده آن امسال بسته شود.

کد خبر 366796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha