چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در باره طرح های هدایت شده از خارج با هدف برپایی ناآرامی در این کشور و شماری از جمهوری سابق شوروی براساس الگوی انقلاب رنگی هشدار داد و بر لزوم از بین بردن این خطر تاکید کرد.

 هشدار پوتین در خصوص طرح انقلاب رنگی در منطقه

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسی زبان «میر» که در کشورهای جامعه همسود پخش می شود به تلاش خارجی برای بی ثبات کردن کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد.

خبرگزاری روسیا سگودنیا با اشاره به برپایی انقلاب رنگی در چند کشور منطقه در دوران فروپاشی بلوک کمونیسم (سال 1991) و پس از آن، به نقل از سخنان پوتین نوشت: نباید اجازه تحقق این اقدامات را بدهیم و از هر گونه امکانات برای مقابله با این پدیده در روسیه استفاده کرده و از شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی نیز حمایت می کنیم.

سازمان پیمان امنیت جمعی از روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان تشکیل شده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در باره تلاش های غرب برای برپایی انقلاب های رنگی گفت: شاهد طرح های گوناگونی هستیم که در کشورهای مختلف جهان اجرا و منجر به بی ثباتی این مناطق می شود.

پوتین پیشتر نیز با اشاره به برپایی اعتراض های اخیر در چندین شهر روسیه از جمله مسکو، از امکان در دستور کار بودن راه اندازی انقلاب رنگی در این کشور خبر داد.

رئیس جمهوری روسیه تظاهرات اخیر مخالفان دولت در شهرهای مختلف این کشور به عنوان اعتراض به فساد مالی را به حوادث سه سال پیش اوکراین منجر به براندازی حکومت این کشور تشبیه و با بیان اینکه دولت روسیه با فساد مالی مبارزه می کند، اظهار کرد: از این موضوع در آستانه انتخابات (ریاست جمهوری) نادرست و برای متزلزل کردن اوضاع استفاده کردند.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مشابه این اقدام های اعتراضی منجر به بروز کودتای ضدحکومتی در اوکراین و عامل برپایی اعتراض ها در چندین کشور عربی شد.

پوتین گفت که می خواهم مسائل مربوط به مبارزه با فساد مالی در مرکز توجه قرار گیرد و علاقه مردم به این مقوله را مثبت ارزیابی می کنم.

وی گفت: دولت پیگیرانه از مبارزه با فساد مالی حمایت می کند و مردم روسیه نیز این رویکرد را می بینند، اما تنها چیز نادرست، استفاده برخی نیروهای سیاسی از این موضوع برای اهداف انتخاباتی است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مبارزه با فساد مالی باید مطابق قانون انجام گیرد و مقصران در برپایی تظاهرات غیرقانونی باید مجازات شوند.

تظاهرات مبارزه با فساد مالی در روسیه دو هفته پیش به درخواست الکسی ناوالنی از مخالفان غربگرای دولت روسیه برگزار شد که با وجود هشدارهای مقام های مسکو مبنی بر غیرقانونی بودن تظاهرات در آن شرکت کرد و توسط ماموران امنیتی نیز دستگیر شد.

این تظاهرات در دهها شهر روسیه برگزار شد. تظاهرکنندگان در مرکز مسکو و چند نقطه دیگر پایتخت شعار علیه دولت می دادند.

انقلاب رنگی یا مخملی نوعی خیزش تحت حمایت های رسانه ها و دولت های غربی و در راس آنها آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا است که پیش از فروپاشی سال 1991 اتحاد شوروی و بلوک اردوگاه کمونیستی شکل گرفت و تاثیرهای عمیقی بر جغرافیای سیاسی جهان برجای گذاشت.

این واژه را برای نخستین بار واسلاو هاول رهبر مخالفان چکسلواکی در انقلاب 1989 این کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

انقلاب‌های رنگی به یک رشته از تکاپوهای مرتبط گفته می‌شود که در جوامع پسا کمونیستی شرق اروپا، مرکزی و همچنین آسیای میانه بروز و ظهور پیدا کرد و هیات حاکمه برخی کشورها در این مناطق سقوط کرده و دولت های طرفدار غرب روی کار آمدند.

نخستین نمونهٔ انقلاب مخملی در دورهٔ شش هفته‌ای (17 نوامبر تا 29 دسامبر 1989) در چکسلواکی رخ داد و با وقوع تحولات مشابهی به شکل زنجیره‌ای در صربستان (دو مرحله 1997 و 2000)، گرجستان (2003)، اوکراین (2004) و قرقیزستان (2005) ادامه یافت.

کد خبر 366810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha