مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

سیدمحمد فخار: عملیات حفاری تونل بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران آغاز شد.

مترو

اين خط از كن در شمال غربي تهران آغاز و به منطقه دولت‌آباد در جنوب شرقي تهران منتهي مي‌شود و با اتصال بخش جنوبي، طول خط مترو را به 38كيلومتر خواهد رساند كه بلندترين خط مترو در خاورميانه است.بخش توسعه جنوبي خط6 متروي تهران به طول 6كيلومتر از منطقه دولت آباد آغاز و به ضلع شرقي حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني (ع) منتهي مي‌شود. بدين‌ترتيب با احداث توسعه جنوبي خط6 متروي تهران، طول اين خط به 38كيلومتر خواهد رسيد. 4ايستگاه چشمه‌علي، ابن‌بابويه، ميدان عبدالعظيم و حرم عبدالعظيم حسني در توسعه جنوبي خط6 پيش‌بيني شده است.

مازيار حسيني معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در مراسم آغاز ساخت و توسعه بخش جنوبي خط6 مترو اظهار كرد: تكليف شرعي و قانوني ماست كه در بحث اشتغال وارد شويم كه امروز بزرگ‌ترين مشكلي است كه جامعه ما را با تهديد مواجه كرده است و مسئله و موضوع كوچكي نيست. وي اظهار كرد: در سال اشتغال و توليد كه طبق فرمايش مقام معظم رهبري به اين نام مزين شده، توجه به اشتغال در صنعت مترو در اولويت مديريت شهري قرار گرفته است. توسعه بخش جنوبي خط6 مترو از دولت‌آباد تا حرم حضرت شاه عبدالعظيم(ع) پروژه كوچكي نيست.

در طرح رساندن متروي خط6 به شهرري هزار ميليارد تومان قرار است هزينه شود ولي كل اين خط با صرف بودجه 6هزار ميليارد توماني ساخته و بهره‌برداري مي‌شود. وي با بيان اينكه شهردار خدوم و با قدرتي داريم كه به ما اطمينان مي‌دهد با جرأت و شجاعت پيش برويم، گفت: هركسي بود، مي‌گفت‌ اجراي اين بخش جنوبي را نگه داريد تا ببينيم چه‌كسي مي‌آيد اما فارغ از موضوعات اينچنيني تصميم گرفته شد كه اين بخش جنوبي در راستاي خدمت رساني بهتر به مردم عملياتي شود. معاون شهردار تهران ادامه داد: احداث 100كيلومتر مترو به زبان ساده است اما وقتي اين آمار را با كشورهاي اروپايي مقايسه مي‌كنيم، مي‌بينيم چه كار بزرگي انجام مي‌شود.

معاون شهردار همچنين خبر داد كه خط7 متروي تهران كارهايش انجام شده و اميد است طي روزهاي آتي با حضور شهردار تهران به بهره‌برداري برسد. ‌13ايستگاه اين خط آماده بهره‌برداري است كه تنها بايد پله‌برقي‌هايش نصب شود. حسيني در مورد سرانجام خط فرودگاه امام خميني و ايرادهاي وزارت راه در اين خط نيز با بيان اينكه آمادگي لازم در اين خصوص را داريم و به‌زودي آن نيز افتتاح مي‌شود، گفت: در زمان دولت وقت براي احداث اين خط، مترو مجوزهاي لازم را اخذ كرده بود و ما از وزارت راه درخواست كرديم كه نقطه نظرات خود را در اين خصوص به ما اعلام كند.

  • مختصات بلندترين خط متروي خاورميانه

با توسعه جنوبي خط۶ متروي تهران تا حرم حضرت عبدالعظيم حسني، طول اين خط به ۳۸كيلومتر مي‌رسد. در اين زمينه به‌منظور كاهش معضلات كارگاه‌هاي عمراني و حفظ آثار باستاني، تاريخي و طبيعي در اين منطقه، عمليات ساخت تونل مترو تماما با استفاده از پيشرفته‌ترين دستگاه‌هاي حفاري اتوماتيك تمام مقطع TBM در دستور كار قرار گرفته است. با احداث اين بخش، ظرفيت ناوگان خط۶ متروي تهران به ۱۴۰هزار نفر در روز افزايش مي‌يابد و ظرفيت ناوگان كل خط6، حدودا به 1.1ميليون نفر در روز مي‌رسد. همچنين با توسعه جنوبي، اين خط به بلندترين خط متروي خاورميانه تبديل مي‌شود.

براي تكميل اين پروژه ۲۰‌ماه زمان درنظر گرفته شده و ايستگاه چشمه علي در اين انشعاب در مجاورت پارك بهشت ساخته مي‌شود. در خيابان غيوري نيز ايستگاه ابن بابويه در نزديكي آرامستان ابن‌بابويه جانمايي شده است. در ادامه مسير مترو وارد خيابان عروجي شده و در مقابل بيمارستان فيروزآبادي ايستگاه ميدان عبدالعظيم جانمايي شده است. با توجه به نزديكي ايستگاه به ميدان شهرري، پايانه‌هاي مسافري بين‌شهري متعدد در اين بخش قرار دارد. ايستگاه حرم نيز در ضلع شرقي حرم مطهر جانمايي شده است.

  • مترو؛ نماد اشتغال‌زايي در تهران

طي 19سال فعاليت مترو، توسعه اين سامانه حمل‌ونقلي به نمادي براي اشتغال در پايتخت تبديل شده است. ديروز خبرهاي مهمي در اين زمينه از زبان معاون شهردار تهران اعلام شد: خط6 مترو كه از سال 87نخستين مراحل كاري خود را آغاز كرد، تاكنون حدود 8هزار نفر را به خدمت گرفته است. همچنين در مجموع امروز در متروي تهران حدود 30هزار نفر كار مي‌كنند. در بخش انشعابي از خط6 كه به سمت شهرري مي‌رود قرار است 2هزار نفر مشغول كار شوند. همچنين براساس مطالعات دانشگاهي هر خط مترو به طول ۲۰ كيلومتر در طول دوره ساخت و بهره‌برداري 180هزار فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي‌كند.

کد خبر 366853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha