همشهری آنلاین: با درگذشت میشاییل بالهاوس که فیلمبردار کارگردان‌های مطرحی چون مارتین اسکورسیزی، رابرت ردفورد و ولفگانگ پترسن بود، اسکورسیزی در ادای احترام به وی سخن گفت.

سینما

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین دیلی، میشاییل بالهاوس فیلمبردار کهنه‌کار سينماي آلمان و جهان در ۸۱ سالگی در برلین درگذشت.

اسکورسیزی دیروز در یادبود وی و برای تجلیل از همکاری طولانی مدت با این فیلمبردار نامدار نوشت: بیش از ۲۰ سال میشاییل بالهاوس و من یک همکاری واقعا خلاقانه با هم داشتیم و یک دوستی بسیار نزدیک و بادوام.

وی افزود: تا آن زمانی که ما با هم آشنا شدیم و به هم رسیدیم، بالهاوس یک کارنامه قوی در فیلم برای خود ایجاد کرده بود و با راینر ورنر فاسبیندر کار کرده بود و من او را تحسین می‌کردم. او یک انسان دوست داشتنی بود و همیشه لبخندی گرم داشت که حتی در سخت‌ترین موقعیت‌ها روی لبش بود. هر کسی که او را می شناخت همیش لبخندش را به خاطر خواهد آورد.

کارگردان نامدار افزود: ما کار با همدیگر را در دهه ۱۹۸۰ آعاز کردیم؛ و آن زمانی بود که کار من با افول روبه‌رو شده بود و این واقعا میشاییل بود که حس بازگشت را به من داد و شور و هیجان ساخت فیلم را در من ایجاد کرد. برای او هیچ چیز غیرممکن نبود. اگر من از او می‌خواستم کاری دشوار انجام دهد، او راهی برای انجام آن پیدا می‌کرد و با علاقه این کار را عملی می‌کرد. او هرگز به من نگفت که کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم و ما با هم عاشق به چالش کشیدن موقعیت‌های سخت بودیم.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اگر در موقعیتی بودیم که ممکن بود زمان یا نور را از دست بدهیم، راهی برای سریع‌تر کار کردن پیدا می‌کردیم. و اگر از برنامه عقب بودیم وضعیتی ایجاد می‌کردیم تا بتوانیم با هم درست پیش برویم. به جای این که او بنشیند و از موقعیت از دست رفته ناراحت شود همیشه با آرامش و تفکر آنچه را نیاز داشتیم آماده می‌کرد.

واقعا، او به من آموزش داد و راه مرا برای فکر کردن درباره آنچه یک فیلم را می‌سازد، تعییر داد. او یک هنرمند بزرگ بود. او همچنین دوستی ارزشمند و غیرقابل جایگزین شدن بود و این یک فقدان بزرگ برای من است.

بالهاوس متولد ۱۹۳۵ در برلین کار در دنیای سینما را با ماکس افولس کارگردان شروع کرد و در نهایت با همکاری با فیلمسازانی چون راینر ورنر فاسبیندر به شهرت رسید و سینمای آلمان را نیز از نظر هنری ارتقا داد.

بالهاوس بعدها با کارگردان‌های آمریکایی چون مارتین اسکورسیزی همکاری کرد و حاصل این همکاری ایجاد خلاقیت‌هایی در نورپردازی و فیلمسازی در سینمای آمریکا بود.

او بیش از نیم قرن کار کرد و برای تولید بیش از ۱۳۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی همکاری کرد. «رنگ پول»، «آخرین وسوسه مسیح»، «رفقای خوب» و «مردگان» از فیلم‌هایی است که او با اسکورسیزی در ساخت آنها همکاری کرد.

این فیلمبردار سه بار برای فیلم‌های «اخبار تلویزیون» در سال ۱۹۸۷، «بیکربوی‌های شگفت‌انگیز» در سال ۱۹۸۹ و «دارودسته نیویورکی» در سال ۲۰۰۲ نامزد اسکار شد.

او سال ۲۰۱۵ جایزه خرس طلایی افتخاری یک عمر دستاورد هنری را از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین دریافت کرد.

کد خبر 366913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha