عملیات مبادله ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین فوعه و کفریا در حومه ادلب که ۴سال است در محاصره نیروهای مسلح مخالف سوریه قرار دارند، دیروز آغاز شد.

سوریه

براساس توافقي كه گفته مي‌شود با ميانجيگري ايران و قطر صورت گرفته، ساكنان اين دو شهرك شيعه‌نشين ادلب با مخالفان مسلح و خانواده‌هايشان در مضايا و زبداني در استان حلب مبادله مي‌شوند. صبح ديروز اتوبوس‌هايي كه قرار است ساكنان اين شهرك‌ها را از محل خارج كنند به حومه ادلب اعزام شدند. شبكه خبري الميادين عصر ديروز گزارش داد، نخستين اتوبوس‌هاي حامل ساكنان فوعه و كفريا وارد استان حلب شده‌اند كه در كنترل ارتش سوريه است.

99اتوبوس به همراه 20آمبولانس براي اين عمليات مبادله به شهرك‌هاي فوعه و كفريا اعزام شده‌بودند. به گزارش خبرگزاري فارس، براساس توافق دولت سوريه و مخالفان، قرار است حدود 4هزار نفر از مخالفان مسلح به همراه خانواده‌هايشان از مضايا و زبداني به استان ادلب منتقل شوند. اين بخشي از توافق و عمليات مبادله با ساكنان فوعه و كفرياست. شمار ساكنان فوعه و كفريا كه شهرك‌هاي شيعه‌نشين حومه ادلب هستند 15هزار نفر برآورد شده‌است.

پيش از شروع درگيري‌ها اين شهرك‌ها حدود 30هزار نفر جمعيت داشتند. در ماه‌هاي گذشته نيز توافق‌هاي مشابهي براي آزادي ساكنان اين دو شهرك شيعه‌نشين از حصر مخالفان مسلح به‌دست آمده‌بود اما هيچ كدام به مرحله اجرا نرسيده بود. اين بار اما به‌نظر مي‌رسد انتقال ساكنان محاصره شده اين دو شهرك انجام شده‌است.

  • حمله شيميايي ساختگي است

بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه گفته است حمله شيميايي اخير در محله خان‌شيخون در ادلب ساختگي و بهانه‌اي بوده براي حمله آمريكا به خاك سوريه. او با تأكيد براينكه حمله آمريكا ضربه چنداني به ارتش سوريه وارد نكرده، خواستار تحقيقات بي‌طرفانه درباره ادعاي حمله شيميايي اخير شده‌است.

اسد گفت كه غرب، مخصوصا آمريكا همدست تروريست‌هاست و آنها كل اين موضوع را براي توجيه حمله به خاك سوريه جعل كرده‌اند. هفته گذشته آمريكا به بهانه عمليات شيميايي در شهرك خان شيخون در استان ادلب، يك پايگاه هوايي ارتش سوريه در حمص را هدف حملات موشكي قرار دارد.

اين در حالي است كه بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده در حمله هوايي آمريكا به شهر طبقه در حومه رقه، 18نفر از مخالفان سوريه كشته شده‌اند. وزارت دفاع آمريكا با اعلام اينكه اين حمله اشتباهي صورت گرفته به نيروهاي مخالف «صميمانه» تسليت گفته‌است. پيش از اين هم نيروهاي نظامي آمريكا حملات مشابهي كه باعث مرگ غيرنظاميان شده بود، داشته‌اند.

کد خبر 366951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha