شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا احساس می‌کنید که نمی‌توانید توپی را از سمت چپ شما می‌آید بگیرید؟ یک نقطه معیوب در بینایی محیطی شما ممکن است مسئول این وضعیت باشد.

peripheral vision

دید محیطی به معنای توانایی دیدن چیزهایی است که در مرکز میدان بینایی شما قرار ندارند.

به گزارش هلث‌دی یک بررسی کوچک جدید تفاوت‌های عمده‌ای را در توانایی افراد در شناسایی چیزها در دید محیطی‌شان نشان داد. برای مثال، برخی از افراد در شناسایی چیزها در طرف چپ بهتر بودند و برخی دیگر چیزها را که در طرف راست قرار داشتند، بهتر تشخیص می‌دادند.

جان گرین‌وود، از یونیورسیتی کالج لندن در انگلستان و نویسنده اصلی مقاله این تحقیق گفت: «هر کسی الگوی حساسیت بینایی خاص خودش را دارد، با جزایری از بینایی بد و مناطق دیگر بینایی خوب در میدان دید.»

گرین‌وود و همکارانش در طول چندین سال رشته‌ای از آزمایش‌های ادراکی را بر روی این ۱۲ نفر انجام دادند. این افراد درمجموع در شناسایی اشیا در محیط‌های شلوغ، هنگامی‌که آن‌ها در بالا یا پایین سطح چشمشان قرار داشتند، دچار مشکل بودند، گرچه از این لحاظ تفاوت‌هایی میان افراد وجود داشت.

این پژوهشگران از آزمایشی استفاده کردند که در آن فرد بر نقطه‌ای در مرکز یک صفحه‌نمایش متمرکز می‌شد، درحالی‌که تصاویری از ساعت‌ها روی آن در بخش‌های متفاوت میدان بینایی به نمایش درمی‌آمد- ساعت یا به‌تنهایی نمایش داده می‌شد یا درحالی‌که دو ساعت دیگر در مجاوران قرار داشتند.

این پژوهشگران دریافتند خواندن زمان از روی ساعت مرکزی هنگامی‌که ساعت‌های دیگر در نزدیک آن هستند، سخت‌تر است. این پدیده را «ازدحام بینایی» (visual crowding) می‌گویند.

گرین‌وود دراین‌باره گفت: «اگر به دنبال کلیدهایتان باشید، این پدیده بر توانایی شما برای یافتن آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر کلیدها روی میز در سمت چپ جایی باشد که بر آن متمرکز هستید، وجود کتاب‌ها و کاغذها روی میز ممکن است مانع از تشخیص کلیدها شود.»

او گفت:‌«کسی که بینایی سمت چپ قوی دارد می‌تواند کلیدها را حتی اگر در سمت راست در کنار کتاب باشد، تشخیص دهد، درحالی‌که شخصی دیگر ممکن است متوجه وجود کلیدها نشود، مگر اینکه آن‌ها ۳۰ سانتی‌متری از کتاب دور باشند. تفاوت عمده‌ای در میان افراد متفاوت از این لحاظ وجود دارد.»

شناخت این تفاوت دید محیطی در میان افراد ممکن است به‌خصوص هنگام رانندگی سودمند باشد.

گرین‌وود گفت: «اگر شما در حال راندن کامیونی باشید که جای راننده در آن مرتفع است و مستقیم به جلو نگاه کنید، با احتمال کمتری دید محیطی‌تان متوجه افراد پیاده یا دوچرخه‌سوار در سطح خیابان می‌شوید تا زمانی که در سطح پایین‌تری نشسته باشید و رانندگی کنید و به چپ و راست نگاه بیندازید.»

او گفت:‌«محیط‌های دیداری شلوغ مانند خیابان شلوغ شهر ممکن است شناسایی چیزها را حتی مشکل‌تر کند. علاوه بر توجه به نقاط کور فیزیکی در وسایل نقلیه، باید به یاد داشته باشیم که افراد پشت فران ماشین‌ها هم دارای نواحی بهتر یا بدتر در دید محیطی‌شان هستند.»

 

 

کد خبر 366955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha