شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اطلاعات مربوط به سواستفاده امنیتی توسط دولت آمریکا از شبکه بانکداری جهانی، سوئیفت، به تازگی افشا شده‌است،‌اطلاعاتی که در صورت فروش در بازارهای سیاه می‌تواند ارزشی برابر دو میلیون دلار داشته باشد.

آژانس امنیت ملی

براساس گزارش BBC، گفته مي‌شود ابزار نفوذ به اين سيستم توسط آژانس امنيت ملي آمريكا ساخته شده‌است و اسناد همراه آن حاكي از نشت اطلاعاتي سيستم بانكداري جهاني هستند.

اطلاعات اين حمله سايبري توسط گروهي از هكرها به نام شد و بروكرز افشا شده‌است،‌گروهي كه پيش از اين بدافزاري متعلق به آژانس امنيت ملي آمريكا را منتشر ساخته بودند. چنين هكي مي‌توانسته به دولت آمريكا امكان دهد تا مخفيانه داد و ستد‌هاي بانكي در سرتاسر جهان را تحت نظر داشته باشد. درصورتي كه اين افشاگري درست باشد، مي‌تواند بزرگترين افشاگري از فعاليت‌هاي آژانس امنيت ملي آمريكا پس از ادوارد اسنودن در سال 2013 به شمار رود.

تاكنون چندين متخصص امنيتي اين افشاگري را معتبر دانسته‌اند اگرچه سازمان‌ها و موسسات درگير در اين فرايند آن را بي‌اساس و نادرست اعلام كرده‌اند. سوئيفت نيز كه دفتر مركزي آن در بلژيك واقع شده با رد كردن اين ادعا اعلام كرد هيچ سند و مدركي مبني بر دسترسي غيرمجاز و غيرقانوني به شبكه و سيستم اطلاع‌رساني سوئيفت به دست نيامده‌است.

سوئيفت شبكه‌اي جهاني است كه به بانك‌هاي سرتاسر جهان امكان تراكنش‌هاي مالي مي‌دهد. در اين شبكه بانك‌هاي كوچك‌تر براي تراكنش‌هاي مالي از دفاتر خدماتي به نيابت از خود كمك مي‌گيرند كه اسناد جديد حاكي از آن هستند كه دست‌كم يكي از اين دفاتر اصلي به نام ايست‌نتز مورد نفوذ هكرها قرار گرفته‌است و اين به آن معني است كه تمامي بانك‌هاي مشتري اين دفتر نيز قرباني حمله سايبري شده‌اند.

به گفته كريس توماس متخصص امنيت سايبري در شركت تنابل، اسناد نتشر شده نشان مي‌دهند دولت آمريكا از توانايي نظارت بر داد و ستد‌هاي مالي گروه‌هاي تروريستي برخوردار بوده‌است. اما شركت ايست‌نتز ايد ادعاها را به كل رد كرده و اعلام كرد بررسي كامل سرورها هيچ نشاني از نفوذ يا هك يا آسيب‌پذيري را نشان نداده‌است.

کد خبر 367006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha