شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «کُلسون وایت‌هد» نویسنده رنگین‌پوست آمریکایی که پیش‌تر جایزه کتاب ملی آمریکا را کسب کرده بود، چندی پیش به عنوان برنده بخش بهترین اثر ادبیات داستانی جایزه «پولیتزر» ۲۰۱۷ معرفی شد.

ادبیات

به گزارش ایسنا، «کُلسون وایت‌هد» اخیرا برای «نیویورک تایمز» نوشته بود: «خیلی لذت‌بخش است شاهد موفقیت‌های بیشتر نویسنده‌ای باشی که سال‌ها از کارهایش لذت می‌بردی. این‌که ببینی قدرتش را جمع کرده، توانمندی‌های تازه‌ای را با ما تقسیم می‌کند و نیروی الهامی را که تنها می‌تواند از یک هنرمند واقعی نشأت بگیرد، عرضه می‌کند.»

«وایت‌هد» این مطلب را درباره «لینکلن در برزخ» ـ اولین رمان «جورج ساندرز» ـ نوشته بود. اما طی چند روز اخیر و بعد از این‌که «وایت‌هد» جایزه رمان «پولیتزر» را به جایزه کتاب ملی آمریکای خود اضافه کرد، بسیاری از هوادارانش دقیقا چنین حسی را درباره او تجربه کردند.

او پس از «آنی پرو» که در سال ۱۹۹۴ ـ ۱۹۹۳ هر دو این جوایز را به خانه برد، اولین نویسنده‌ای است که چنین افتخاری را کسب می‌کند.

«راه‌آهن زیرزمینی» که تلفیقی از زیبایی، ترس و تاریخ تراژیک بشر است، ششمین رمان این نویسنده محسوب می‌شود. او در سال ۱۹۹۹ «شهودگرایان» را منتشر کرد و این مسیر را تا سال ۲۰۱۱ با رمان «منطقه یک» ادامه داد و به «راه‌آهن زیرزمینی» رسید.

به گزارش «هافینگتون پست»، داستان این اثر درباره «کورا» و «سزار» دو برده سیاهپوست است که از مزرعه‌ای در جورجیا فرار می‌کنند. این دو برای اولین‌بار با راه‌آهن زیرزمینی آشنا می‌شوند و از این طریق به سمت شمال فرار می‌کنند. «کورا» که بر اثر تحریک «سزار» و بالا گرفتن مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند،‌ راهی این سفر پرخطر شده،‌ در جریان تعقیب و گریز پسری نوجوان را به قتل می‌رساند...

«وایت‌هد» در این رمان موضوعات هنری مهم‌تری را خطاب قرار داده؛ او به عنوان یک نویسنده رنگین‌پوست به خود اجازه داده وارد دنیای ادبیات داستانی نویسندگان مرد سفیدپوست شود، ژانرها را با هم ترکیب کند و اثری خلاقانه پدید آورد.

«مارلون جیمز» دیگر نویسنده سیاه‌پوستی که «من بوکر» ۲۰۱۵ را کسب کرده،‌ پیش‌تر از معضلی به نام «تله واقعیت» صحبت کرده و آن را این‌گونه تشریح کرده بود: تله واقعیت از چنین نویسنده‌هایی می‌خواهد که تنها در راستای تجربیات مستقیم خود اثر هنری خلق کنند.

«جیمز» در خانواده‌ای جامائیکایی از طبقه متوسط بزرگ شده و رمان «تاریخچه مختصر هفت قتل» را براساس واگویه‌های درونی خود به نگارش درآورده است. با این حال او کار جدید خود را که «ستاره تاریک» نام گرفته، در قالب یک تریلوژی تخیلی خلق کرده و سعی کرده عرصه‌ای جدیدتر را تجربه کند.

هنوز مشخص نیست قدم‌های بعدی «وایت‌هد» به کدام سمت خواهد بود. اما با اقتباسی که «بری جنکینز» - کارگردان برنده اسکار فیلم «مهتاب» - قرار است از «راه‌آهن زیرزمینی» انجام دهد، به نظر می‌رسد کارنامه او روز به روز درخشان‌تر شود.

هیات داوران جوایز «پولیتزر» رمان «کلسون وایت‌هد» را به سبب «تلفیق هوشمندانه واقع‌گرایی و تمثیل که خشونت برده‌داری و درام فرار را در داستانی برای جامعه معاصر آمریکا آمیخته است» شایسته دریافت جایزه بخش ادبیات داستانی «پولیتزر» شناختند. احتمال دارد رمان برنده جایزه «وایت‌هد» به فهرست نامزدهای «من بوکر» امسال راه پیدا کند. مدال «کارنگی» هم از دیگر افتخارهای ادبی این نویسنده ۴۷ ساله آمریکایی است.

کد خبر 367051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha