مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری ای ال اس (Amyotrotro fische Lateraal Sclerose) یک بیماری بدخیم در سلسله اعصاب رابط مغز و ماهیچه‌ها است.

ای ال سی

این بیماری سلول‌های این عصب‌ها را به تدریج از کار می‌اندازد و در نتیجه اعصاب، علائم مغزی را نمی‌توانند به ماهیچه‌ها برسانند نابراين، ماهیچه‌ها که ایجاد کننده حرکت در بدن هستند، به تدریج لاغرتر و کم قدرت‌تر شده و کارآيی‌شان پیوسته کمتر و کمتر مي‌شود و سرانجام به کلی از بین می‌رود.

به عبارت ديگر، دربيماري اي. ال. اس، سلول‌های عصبی مغز و نخاع که حرکت ارادی عضلات را کنترل می‌کنند به تدریج دچار اختلال می‌شوند. در نتیجه عضلات کم کم از کار می‌افتند و منجر به فلج شدن و در نهایت مرگ بیمار می‌شوند. گفته شده كه این فرایند معمولا در طول دو تا پنج سال رخ می‌دهد.

بیماری ای.ال.اس و سایر اختلالات نورون‌های حرکتی را بیماری‌های ماهیچه ای نيز می‌نامند زیرا از کارافتادگی ماهیچه‌ها قابل مشاهده است. ولی اشکال در واقع در ماهیچه‌ها نیست بلکه تحلیل رفتن و از کارافتادن ماهیچه‌ها به علت اختلال در سلول‌های عصبی و عدم دریافت پیام‌های لازم از طریق این سلول‌ها است.

  • اي ال.اس.  مسری نيست

اي ال.اس.  مسری نيست. این بیماری معمولا همراه با درد نیست و به هوشیاری بیمار آسیب نمی‌رساند. قوای پنج‌گانه: چشائی، بینایي، بویايی، شنوائی و لامسه و همینطور سیستم گوارشی ، جذب و دفع غذا، روده ها و مثانه از دسترس بیماری بدور هستند.

در اين بيماري، به تدریج ماهیچه‌های بیشتری، به استثنای ماهیچه‌های قلب ،در بدن بیمار آسیب می‌بینند. سرعت پیشرفت اين بیماری، بسته به اشخاص متفاوت است.

این بیماری فقط سلول‌های نورون حرکتی تحتانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این سلول‌ها کنترل بخش بزرگی از فعالیت‌های بدن مانند حرکت دست و پا، بلع و حتی برخی از حرکت‌های سیستم تنفسی را به عهده دارند. این بیماری بر روی حواس و قدرت تفکر تاثیری نمی‌گذارد و به ندرت باعث احساس درد در بیمار می‌شود.

  • علائم بیماری

علائم بیماری اي. ال. اس. ضعیف شدن ماهیچه‌ها و همچنین خستگی مفرط است. این بیماری می‌تواند از دست یا پا و یا ماهیچه‌هايی که برای حرف زدن و بلعیدن به کار می‌روند، شروع شود. مثلا بیمار متوجه می‌شود که مرتب پایش پیچ می‌خورد؛ غذا و نوشیدنی به گلویش می‌پرد؛ یا مثلا در بستن دکمه‌های لباس یا باز و بسته کردن شیر آب مشکل دارد.

در مراحل اولیه، علائم این بیماری عبارتند از: احساس ضعف در یک اندام و به ویژه در یک دست که به تدریج بیشتر می‌شود، اختلال در راه رفتن،اختلال در عملکرد دست‌ها، ماهیچه لرزه که عبارت است از پریدن ضعیف و موزون ماهیچه در حین انقباض‌های تقریباً غیرارادی یا ناشی از طرز استقرار بدن، اختلال در حرف زدن، اختلال در بلع

  • دلیل بیماری

دلیل قطعی این بیماری هنوز مشخص نشده است. این بیماری در هر سنی برای یک انسان بالغ می‌تواند پیش بیاید اما بیشتر انسان‌ها در سنین 40 تا 60 سالگی دچار آن می‌شوند. طبق آمار پزشکی مردها بیش از زنان در معرض این بیماری هستند. در صد کمی از ابتلا به ای. ال. اس ناشی از ارثی بودن این بیماری است. به هر حال، جنبه موروثی بودن این بیماری، بسیار نادر است.

بیماری ALS یک بیماری نسبتا نادر است. سالانه نزدیک به 5000 مورد جدید در آمریکا تشخیص داده می‌شود.

  • تحقیقات عملی

تحقیقات زیادی در مورد این بیماری در سراسر جهان صورت گرفته است. مراکز پزشکی در کشورهای اروپائی و آمریکا با همکاری یکدیگر به دنبال پیدا کردن ریشه قطعی این بیماری، عوامل ژنتیکی و ارثی و  در نهایت کشف دارو و معالجه این بیماری هستند.

در هلند سه مرکز پزشکی و تحقیق ای.ال.اس در سه بیمارستان آکادمیک این کشور تشکیل شده است.این تیم علاوه برانجام کار تحقیقاتی متمرکز بر روی این بیماری، در زمینه تشخیص بیماری ای. ال. اس مراجعه کنندگان نیزکارآموخته می‌شوند.

کد خبر 367078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha