میزان فروش کتاب‌های الکترونیکی برای دومین سال پیاپی در بریتانیا کاهش یافت تا علاقه‌مندان به کتاب‌های سنتی و چاپی نفس راحتی بکشند.

کتاب

به گزارش همشهري، سال گذشته ميلادي آمار فروش كتاب‌هاي الكترونيكي در بريتانيا 4 درصد كمتر از سال 2015 بود؛ آماري كه نشان مي‌دهد نسل جوان برخلاف پيش‌بيني‌ها چندان به خواندن كتاب روي وسايل الكترونيكي (گوشي همراه و تبلت) علاقه ندارد و همچنان كتاب‌هاي چاپي را بيشتر مي‌پسندد. اين اتفاق در حالي افتاد كه پيش‌تر برخي گمانه‌زني‌ها حتي از سوي كارشناسان و متخصصان از روند روبه‌مرگ كتاب‌هاي چاپي در سال‌هاي آينده خبر داده بودند.

در سال 2016 بيش از 360 ميليون نسخه كتاب چاپي و الكترونيكي در بريتانيا فروخته شد كه حاكي از رشد 2 درصدي در تعداد و افزايش 6 درصدي هزينه خريداران (معادل 100 ميليون پوند) است. در حالي كه مراجعه به كتابفروشي‌ها براي خريدن كتاب چاپي 7 درصد افزايش داشته، خريداران كتاب‌هاي الكترونيكي 4درصد كمتر شده‌اند. اين براي دومين سال در يك دهه اخير است كه آمار فروش كتاب‌هاي الكترونيكي كاهش مي‌يابد.

در سال 2015 در مجموع 554 ميليون پوند صرف خريدن كتاب‌هاي ديجيتالي شد كه نسبت به 563 ميليون پوند پيش از آن حدود 9 ميليون پوند كمتر بود. در همان بازه زماني، هزينه صرف‌شده براي خريدن كتاب‌هاي چاپي اندكي افزايش يافت و از 2 ميليارد و 740 ميليون پوند به 2 ميليارد و 760 ميليون پوند رسيد. ضمن اينكه ناشران بزرگ بريتانيا يعني پنگوئن، رندم‌هاوس، هچت، هارپركالينز، پن‌مك‌ميلان و سايمن اند شوستر هم در سال 2015 با كاهش بيش از 2 درصدي در فروش كتاب‌هاي الكترونيكي خود مواجه شدند.

برآوردها حاكي از آن است كه علاوه بر اقبال گسترده مردم به كتاب‌هاي رنگ‌آميزي ويژه بزرگسالان، انتشار آثاري چون «برو ديده‌باني بگمار» هارپر لي و «دختري در قطار» پائولا هاوكينز در بهتر شدن بازار كتاب‌هاي چاپي موثر بوده است. مردم همچنان علاقه دارند كتاب‌هاي داستان را به شيوه سنتي در دست بگيرند و بخوانند و كتاب‌هاي ديجيتالي حس لذت بردن از دنياي داستاني را به مخاطب منتقل نمي‌كند.

با اين حال، سهم كتاب‌هاي ديجيتالي از بازار كتاب همچنان بالاست و در بريتانيا به حدود 25 درصد مي‌رسد. اين در حالي است كه سال 2012 اين سهم تنها 18 درصد بود. ميانگين قيمت كتاب‌هاي الكترونيكي هم حدود 7 پوند نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

کد خبر 367085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha