مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از وعده یک میلیارد تومانی وزارت راه برای حذف تهدیدات یوزپلنگ در جاده عباس‌آباد شاهرود خبر داد.

مجيد خرازيان مقدم در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه تصادفات جاده‌اي يكي از عوامل اصلي تلفات حيات وحش به‌ويژه گربه‌سانان است، تصريح كرد: نخستين عامل تلفات يوزپلنگ، تصادفات جاده‌اي است اما در مورد پلنگ، شكار عامل اصلي تلفات و تصادفات جاده‌اي در مرحله دوم قرار دارد.

به گزارش همشهري، جمعيت يوزپلنگ آسيايي كه زيستگاه آن محدود به ايران است و به همين دليل آن را يوزپلنگ ايراني هم مي‌نامند با خوش‌بيني حدود 70قلاده برآورد مي‌شود. اين‌گونه زيباي حيات وحش كه از آن به‌عنوان نماد حيات وحش كشور نام برده مي‌شود، در خطر انقراض قرار دارد. پلنگ نيز هر چند وضعيت بهتري نسبت به يوز دارد و جمعيت آن بين 500تا 800قلاده برآورد مي‌شود اما اين‌گونه حيات وحش نيز درمعرض خطر است.

وي در تشريح وظايف سازمان حفاظت محيط‌زيست در بحث تصادفات جاده‌اي حيات وحش كشور، اظهار كرد: وظيفه اين سازمان اين است كه نقاط حادثه‌خيز را در كشور مشخص و تعيين كند كه در هر نقطه چه تمهيداتي بايد صورت گيرد و آن را به دستگاه مربوطه يعني وزارت راه ابلاغ كند.

مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه در برخي نقاط چون پارك ملي گلستان و جاده عباس‌آباد شاهرود اين مطالعات صورت‌گرفته و برنامه تدوين‌شده به وزارت راه ابلاغ شده است، افزود: اين وزارتخانه موافقت كرده كه در ارتباط با جاده عباس‌آباد كه زيستگاه يوزپلنگ محسوب مي‌شود، يك ميليارد تومان اختصاص دهد تا زيرنظر پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تمهيدات جاده‌اي براي كاهش تلفات اعمال شود.

خرازيان مقدم در ادامه با اشاره به اينكه بحث جاده پارك ملي گلستان را نيز پيگيري مي‌كنيم، گفت: مطالعات و شناسايي نقاط حادثه‌خيز استان يزد نيز در حال انجام است. به گفته وي، قرار بود در سال 95در استان فارس نيز مطالعات صورت گيرد ولي به‌دليل كمبود اعتبارات سازمان محيط‌زيست اين مطالعات به سال 96موكول شد. با توجه به اعتباراتي كه دراختيار داريم در حال تهيه و مشخص‌كردن نقاط حادثه‌خيز در اين استان‌ها هستيم و اين مطالعات براي استان يزد شروع شده است.

وي تأكيد كرد: انجام مطالعات و تهيه استانداردها كار سازمان حفاظت محيط‌زيست است ولي اجراي اين مطالعات در جاده‌ها كار وزارت راه است؛ اين وزارتخانه تاكنون همكاري‌هايي با ما داشته و اميدواريم در شرايط حاضر اين همكاري‌ها بيش از پيش باشد تا بتوانيم بزرگ‌ترين مشكل را در تلفات پستانداران بزرگ‌جثه به‌ويژه گربه‌سانان كه تلفات جاده‌اي است، برطرف كنيم.

کد خبر 367108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha