همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که انباشتن پسماندهای بیمارستانی و صنعتی و همچنین خانگی در معابر عمومی ممنوع است.

پسماندهای بیمارستانی

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به ماده ای از لایحه هوای پاک مصوب کردند که انباشتن پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابرعمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است.

همچنین متخلف حسب مورد به پرداخت جزای درجه ۶ مجازات اسلامی بر حسب موضوع محکوم می‌شود.

همچنین وزارت جهادکشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به‌طرق مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.

بر اساس تبصره۱ ذیل این ماده تعاریف پسماندهای مندرج در این ماده مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب ۲۰/ ۲/ ۱۳۸۳ می‌باشد. ضمن اینکه براساس تبصره ۲ نیز دولت و شهرداری‌ها موظفند ظرف مدت سه‌سال پس از ابلاغ این قانون زمینه های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم نمایند.

همچنین براساس تبصره۳ ذیل این ماده نیز در موارد استثنائی که آتش‌زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری‌ها و آلودگی‌های گیاهی باشد، براساس شرایطی که توسط وزارت جهادکشاورزی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و  با تأیید سازمان محیط زیست، تدوین و ابلاغ می‌شود، اقدام می‌گردد.

این مصوبه مجلس با ۱۵۲ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر مورد موافقت قرار گرفت.

کد خبر 367153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha