همشهری آنلاین: رییس مرکز بین‌الملل و امور کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مذاکره با مقامات عراقی گفت: در این مذاکرات مقرر شد یک مرکز آموزشی- پژوهشی مبارزه با پدیده ریزگردها و گرد و غبار در کربلا احداث شود.

احداث مرکز آموزشی مبارزه با ریزگردها در کربلا

به گزارش ایسنا، مجید شفیع‌پور که به اتفاق سید محمد مجابی - معاون سازمان حفاظت محیط زیست - به عراق سفر کرده است در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی ارتقای وضعیت محیط زیستی عراق افزود: مقرر شد طرح اجرایی احداث مرکز آموزشی- پژوهشی مبارزه با ریزگردها و گرد و غبار در کربلا تا دو ماه آینده بین طرفین مبادله شود تا گام‌های عملی در جهت توانمندسازی و ظرفیت‌سازی به منظور کنترل انتشار ریزگردها و کانون گرد و خاک در محدوده خاک جمهوری عراق به سرعت برداشته شود.

وی با اشاره به این که توانایی لازم علمی و کاربردی در عراق به ویژه در استان کربلا و حوالی آن به اندازه کافی وجود ندارد، اظهار کرد: در این مذاکرات مقرر شد برای مقابله بهتر و موثرتر، این مرکز آموزشی و پژوهشی هم روی گیاهان و هم روی نوع سیستم‌های تثبیت‌دهنده خاک کار کند تا در بازه زمانی کوتاهی کانون‌های انتشار ریزگرد را - که مستقیماً وارد خوزستان می‌شود- در خاک عراق بتواند مدیریت و کنترل کند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها با اشاره به رخداد اخیر گرد و غبار که در محدوده کربلا و نجف و بخش‌های نزدیک به مرز جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، گفت: ایران مطالبات خود را در ارتباط با اقداماتی که وزارت محیط زیست و بهداشت عراق انجام داده است، دنبال‌ می‌کند.

وی ادامه داد: دیروز در کربلا، مذاکرات دیپلماتیک با مسئولان محلی در زمینه محیط زیست انجام و مقرر شد که برای مبارزه با پدیده ریزگردها جدا از ابعاد هواشناختی و رخدادهایی که بادهای سطحی و وزش‌های گوناگون منتهی به آن می‌شود، تلاش‌های دو جانبه‌ای انجام شود.

به گفته وی، پاره‌ای از دغدغه‌هایی که در مدیریت منابع و برآوردها و روش‌های علمی تخمین تبخیر همچنین مقابله با پدیده گرد و غبار وجود دارد از سوی هیات ایرانی ارائه شد که مورد استقبال جامعه علمی عراق قرار گرفت.

کد خبر 367167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha