همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به تنگناهای صدور مجوز برای واردات مواد اولیه گفت: قاچاق، تولید داخلی را بیچاره کرده است. وی همچنین گفت پرونده قضائیی بقایی همچنان مفتوح است.

محسنی اژه‌ای

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و دهمین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایام پر خیر و برکت ماه‌های رجب و شعبان و متعاقب آن ماه رمضان، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و قوا و آحاد ملت عزیزمان موظف هستیم که در سال 96 تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار امسال که تولید ملی و تولید اقتصادی است محقق شود. طبعا قوه قضاییه هم وظایفی دارد و لازم است با دولت و مجلس همکاری بیشتری کند، خصوصا با دولت. ما هم سال گذشته و هم امسال در این زمینه در تلاشیم که تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از عواملی که در سرمایه‌داری مهم است بانک‌ها هستند. اگر بانک‌ها صحیح عمل کنند و تسهیلات را درست بدهند بسیار می‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی و تولید مفید و موثر باشد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سالی که گذشت تلاش فراوانی کرد و امسال نیز برنامه‌های فراوانی دارد که با بانک‌ها همکاری کند. سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم پولی و بانکی با بانک مرکزی و هفت الی هشت بانک بزرگ در نیمه دوم سال گذشته جلسه گذاشتند و گفتند چه آسیب‌هایی وجود دارد و آنها را احصا کردند. نشست‌هایی که داشتند کمک می‌کند آسیب‌ها تکرار نشود و این نشست‌ها را ادامه می‌دهند.

وی افزود: عوامل موثر در مساله، رفع موانع تولید است که قانون آن هم وجود دارد و سازمان بازرسی در سال گذشته و نیز امسال برنامه‌های مشخصی برای این قانون گذاشته است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: یکی از مسایلی که اثر زیادی داشته در تولیدات داخلی ما و برخی‌ها را بیچاره کرده مساله قاچاق است. در سال گذشته و هفته‌های پایانی سال گذشته نیز جلساتی گذاشتیم و امسال هم این جلسات را داریم. دادستان کل کشور با اتاق بازرگانی و مسئولان ذی‌ربط جلسه گذاشته و معاونت پیشگیری و سازمان بازرسی با برخی فعالان اقتصادی و مسئولان ذی ربط و معاون اول جلسه گذاشتند و امیدواریم موانع برداشته و قدم‌های بلندتری را در جعت رفع موانع برداریم.

وی ادامه داد: گاهی برای جواز و وارد کردن مواد اولیه و صادر کردن مواد موانعی ایجاد می‌شود، ما به اتاق بازرگانی گفتیم تا بررسی کنند و برای این امر کمیته مشترکی تشکیل شده که بتوانیم موانع را رفع کنیم. به عنوان مثال افرادی می‌گویند که برخی باج خواهی می‌کنند و وقتی می‌خواهند ضمانت بگیرند از آنها سند می‌خواهند و هر چه را که خواسته بودند طی دو ماه مهیا کردند و در آخر به آنها گفتند که باید 5 درصد از سود شما را بهره‌مند شویم، آنها گفتند چرا؟ مگر چقدر سود داریم؟ گاهی فردی می‌رود تسهیلات بگیرد کسانی در بانک و خارج از بانک به آنها می‌گویند ما این کار را می کنیم به شرطی که شما دو میلیارد بدهید؛ لذا باید ساز و کاری تدوین کنیم، چرا که این کار هم جرم و هم خلاف قانون است؛ ان شاءالله ساز و کار مناسب‌تری داشته باشیم.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: در رابطه با قاچاق، دادستان کل کشور و رییس سازمان بازرسی خودشان شخصا رفتند و از برخی بنادر و گمرکات دیدن کردند. همچنین با تعزیرات هماهنگی‌هایی شده تا پرونده‌هایی که مشترک است شناسایی شود تا موانع کمتر شود.

وی گفت: به لحاظ اهمیت قاچاق در تولیدات داخلی و مضرات دیگر آن علاوه بر جلساتی که تشکیل شد، خود ریاست قوه جلسه‌ای گذاشتند و همه مسئولان ذی ربط اعم از وزرای اطلاعات و اقتصاد و صنعت و ... در آن جلسه بودند. به دادستان کل دستور داد در رابطه با مسایل داخلی به نمایندگی در دادسراها و دادگاه‌ها برود که اگر کم و کسری در این زمینه وجود دارد رفع کنند. همچنین به سازمان بازرسی دستور داد که پیگیری کند تا اگر هر دستگاهی در جهت اجرای قانون مشکل دارد، آن را رفع کند.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: در سال گذشته بازرسی کل کشور 800 مورد به دولت گزارش داده که این اشکالات وجود دارد که دولت خوب استقبال کرد و هم رییس جمهور و هم معاون اول دستور پیگیری دادند.

وی با بیان اینکه برخورد جدی با مفاسد ادامه دارد، گفت: یکی از فشارها علیه قوه این است و ما آن را دنبال می کنیم و با مفسدین اقتصادی و امنیتی برخورد خواهیم کرد، آن را دنبال کرده بلکه تشدید هم می‌شود، به خصوص با کسانی که با سوء استفاده از قدرت و ثروت می خواهند قانون را دور بزنند. این هوشیاری باید باشد تا افرادی که صاحب قدرت و ثروت هستند احیانا نیایند و قانون را دور بزنند. باید ضابط و بازپرس و دادیار و ... هوشیار باشند، البته آنها اموزش لازم را می‌بینند و این موضوعات تخصصی می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد چندین بار در کنفرانس خبری اعلام کرد که حمید بقایی بی‌گناه اعلام شده و از او عذرخواهی شده است، آیا این امر صحت دارد؟ گفت:‌ خیر، پرونده ایشان همچنان مفتوح است. هیچ وقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ در نتیجه بی‌گناهی و با گناهی‌اش اثبات نشده است.

  • ٨ هزار و ٣٠٠ میلیارد معوقه یک بانک در اختیار ٣١ نفر

معاون اول قوه قضاییه بر تاکید بر مبارزه با فساد اظهار کرد: بازپرس و ضابط باید مواظب دور زدن قانون از سوی برخی صاحبان ثروت و قدرت باشند؛ هشت هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان از معوقات بانک سرمایه ( با سود و تاخیر) فقط متعلق به ٣١ نَفَر است و این ٣١ نَفَر این مبلغ را پس نمی دهند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضاییه با برخورد با مفسدان اقتصادی می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش جرایم اقتصادی داشته باشد، گفت: کارخانه متهم را نمی‌توان خواباند چون به کارگران لطمه می‌خورد و در این رابطه قانون باید تجدیدنظر شود.

  • گزارش دو مورد تخلف انتخاباتی در تهران

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تا کنون دو مورد تخلف انتخاباتی در تهران گزارش شده است، گفت: به همین منظور دادستان تهران برخی روزنامه‌ها را احضار کرده و به آنها تخلفاتشان را تذکر داده است.

وی تخلف این روزنامه‌ها را تبلیغات زودهنگام عنوان کرد و ادامه داد: یکی از روزنامه‌ها حاضر شد و پاسخ داد اما روزنامه دیگر هنوز برای پاسخگویی به دادستانی نرفته است.

  • بازداشت ٨ ادمین تلگرامی به اتهام امنیتی

محسنی اژه‌ای درباره پرونده أدمین های تلگرامی، اظهار کرد: این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی صادر نشده است، برای همین از بیان جزییات اتهام و نام افراد معذورم.

وی ادامه داد: اتهامات متهمان، امنیتی و برخی هم انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شش تن در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند، گفت: از دو نفر دیگر ، یک نَفَر با قرار آزاد و یکی دیگر قرار او تمدید شده است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یک روزنامه سخنان رئیس جمهور را در این باره تحریف کرده است، گفت: مرجع صالح برای رسیدگی قوه قضاییه است و وزیر اطلاعات نمی‌تواند در این پرونده ورود کند.

  • پرونده موسسه اعتباری کاسپین در آغاز راه قضایی است

محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده کاسپین گفت: این مشکلی است که بانک مرکزی باید اقدام کند ؛ این پرونده هنوز در مراحل اولیه کار است و نمی‌توانم دورنمای این پرونده را بدهم که چه می‌شود و به کجا می‌رسد.

وی اضافه کرد: اختلافی بین بانک مرکزی و موسسه کاسپین است که باید رفع شود و فعلا نمی‌توانم چیز روشنی از این پرونده بیان کنم.

  • پرونده بقائی و احمدی نژاد مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوْال خبرنگاری درباره وضعیت پرونده حمید بقائی معاون دولت دهم و محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم، گفت: پرونده بقائی مفتوح و درحال رسیدگی است. وی ادامه داد: هنوز بیگناهی یا گناه کار بودن بقائی ثابت نشده است.

محسنی اژه‌ای درباره پرونده احمدی نژاد هم گفت: با توجه به اینکه پرونده با سمت فرد به دادگاه رفته است، هنوز منجر به صدور حکم نشده و این پرونده در دادگاه مفتوح است.

وی در پاسخ به این سوْال که آیا در سال ٩٦ برای احمدی نژاد تعیین شعبه می شود یا نه، گفت: تا زمانی که تعیین وقت نشود نمی‌توانم ورود کنم.

کد خبر 367182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha