همشهری آنلاین: ۶ دستاورد جدید سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۷ فروردین در آستانه فرارسیدن ۲۹ فروردین روز ارتش رونمایی شد.

رونمایی

به گزارش ایرنا، در این مراسم که در مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا انجام شد، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان این نیرو حضور داشتند.

این دستاوردها شامل سلاح تک تیر انداز نیمه اتوماتیک کالیبر 50 (حیدر)، خودروی تاکتیکی 8*8 مجهز به سامانه خودکار مین ریز(حیدر 5)، تریلی سه محور حامل دو دستگاه نفربر(سلیمان 1)، سیستم صوت جهتی برد بلند(کرنا)، خودروی تاکتیکی 8*8 ارتقاء یافته با برجک جدید(حیدر 6) و تحویل دهی توپ 155 م م خودکششی(هویزه) است.

سلاح تک تیر انداز نیمه اتوماتیک کالیبر ۵۰ (حیدر) دارای برد مفید ۱۶۰۰ متر، برد موثر۲۰۰۰ متر و حداکثر برد ۳۰۰۰ متر با وزن ۱۷/۵ کیلوگرم می باشد که مهمات مورد استفاده آن از انواع مهمات مخصوص رسام و دود انگیز است.

خودروی تاکتیکی ۸*۸ مجهز به سامانه خودکار مین ریز(حیدر ۵) از خودروهای تاکتیکی است که قابلیت حرکت در آب و خشکی، قابلیت حرکت در شیب و درب های بازشونده و اتوماتیک و قابلیت پرتاب مین از مشخصات عمومی آن است.

قابلیت پرتاب مین ضد خودروی مرصاد ۲، پرتاب مین تحت زاویه ۴۵ درجه و مخفی بودن لانچر پرتاب مین در هنگام حرکت از مشخصات عملیاتی این خودرو تاکتیکی ۸*۸ است.

تریلی سه محور حامل دو دستگاه نفربر(سلیمان ۱) این خودوری عملیاتی نیز قابلیت حمل دو دستگاه نفربر شنی دار یا چرخدار بصورت همزمان از مشخصات عمومی این تریلی سه محور است.

سیستم صوت جهتی برد بلند(کرنا) از مشخصات عمومی این سیستم ارسال امواج صوتی بصورت جهتی تا برد ۲ تا ۳ کیلومتر، استفاده در سلسله عملیات امداد و نجات و واکنش سریع، پخش انواع فایل های صوتی بنا به نیاز کاربر عملیات و قابلیت نصب بر روی انواع خودرو، بالگرد و شناور است.

خودروی تاکتیکی ۸*۸ ارتقاء یافته با برجک جدید(حیدر ۶) نیز از دیگر دستاوردهای جدید نزاجا است که مجهز به توپ ۷۳ م م بدون خان با نواخت تیر ۸ تا ۱۰ گلوله در دقیقه، دارای قدرت نفوذ ۲۰ تا ۳۰ میلی متر و مجهز به گلوله گذار اتوماتیک است.

تحویل دهی توپ ۱۵۵ م م خودکششی (هویزه) نیز از دیگر دستاوردهای جدید نزاجا در سال ۹۶ بود که با بازسازی و احیای کامل یک عراده توپ ۱۵۵م م برای برگشت مجدد آن به چرخه توپ های آماده به رزم برای بهره گیری یگان های توپخانه نزاجا انجام شد.

کد خبر 367194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha