سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 | به روز شده: 8 ساعت و 45 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
دوشنبه 28 فروردین 1396 - 09:04:23 | کد مطلب: 367209 چاپ

آشنایی با راهکارهای افزایش طول عمر مردان

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
در حالی که پیرشدن و بالارفتن سن اتفاقی اجتناب ناپذیر است اما برخی استراتژی‌های ضد پیری، وجود دارد که سبب بهبود سلامت و افزایش طول عمر در مردان می‌شود.

به گفته متخصصان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک، تنها ۲۵ درصد از عوامل تعیین کننده طول عمر، مرتبط با ژنتیک است و مابقی به انتخاب شیوه زندگی بازمی‌گردد.

این در حالی است که متوسط سن امید به زندگی در مردان آمریکایی ۷۷,۸ و در زنان ۵ سال بیشتر از مردان است. احتمالا به این دلیل که شرایط بالقوه کشنده مانند بیماری‌های قلبی، و سرطان‌ها در مردان شایع‌تر است. علاوه بر این وجود هورمون استروژن در زنان، تا سن یائسگی از آنها در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. ضمنا زنان دو برابر بیشتر از مردان به پزشک برای انجام معاینات منظم و غربالگری‌ها مراجعه می‌کنند.

*امکان افزایش طول عمر در مردان، با پیروی از ۶ استراتژی موثر وجود دارد.

  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن می‌تواند حداقل ۳ سال از طول عمر کاهش دهد. ابتلا به چاقی نیز ۷ سال از طول عمر می‌کاهد. مطالعات سال ۲۰۰۸ نیز نشان داده مردانی که از چاقی شکمی رنج می‌برند، سه برابر بیشتر از دیگران در دهه هفتم زندگی به آلزایمر و زوال عقل مبتلا خواهند شد. یک راه برای اینکه عمر طولانی و سالمی داشته باشید این است که شاخص توده بدنی یا همانBMIتان را به زیر ۲۵ برسانید و حتما می‌دانید کهBMIیا همان شاخص توده بدنی از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به دست می‌آید.
  • حفظ رژیم غذایی سالم: روشن است که انتخاب غذاهای شور با خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی همراه است. اگر می‌خواهید از مرز ۸۰ سالگی بگذرید، چاره ای جز پیروی از یک رژیم غذایی مناسب ندارید. بهتر است برای رهایی از ابتلا به چربی و کلسترول خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی، فکر خوردن فست فودها، غذاهای چرب و سرخ کرده و انواع اسنک‌های شور و پرچرب را از سرتان بیرون کنید. می‌توانید با خوردن روزانه ۵ تا ۹ واحد میوه و سبزی‌های خام و بخارپز، خطر ابتلا به انواع سرطان و مرگ ناشی از آن را در خودتان کاهش دهید. مصرف منظم و حداقل روزی ۳ واحد شیر و لبنیات کم‌چرب و سبزی‌های سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌تواند استخوان‌ها را محکم و از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند. ماهی‌های چرب حاوی امگا۳ و گردو و مغزهای خام دیگر مانع زوال عقل و ابتلا به آلزایمر در اثر افزایش سن می‌شود. استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کانولا، هم از سلامت قلبتان محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود لطافت پوستتان از بین نرود.
  • ورزش منظم: تمرینات هوازی باعث افزایش طول عمر می‌شوند و آنهم با تقویت قلب و ریه‌ها. اما تمرینات مقاومتی نیز خالی از لطف نیستند و از کاهش توده عضلانی، پیشگیری می‌کنند؛ کاهش توده عضلانی خود عاملی برای ابتلا به پیری زودرس است.
  • اجتناب از سیگار: سیگار نکشید، ورزش کنید، درست غذا بخورید و دور مصرف مشروبات الکلی و مخدرها را خط بکشید تا عمر بیشتری داشته باشید. براساس نتایج تحقیقاتی که محققان آمریکایی روی بیش از ۱۷ هزار زن و مرد انجام داده اند، شانس افزایش طول عمر در افرادی که این ۴ عادت خوب را دارند، بیشتر از دیگران است. آنها می‌گویند اگر از ۱۷ سالگی به بعد، سیگار نکشید و خورد و خوراک مناسبی داشته باشید، امکان فوت تا پیش از سن پیری ۶۳ درصد کاهش می‌یابد. همچنین احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی که از مهم‌ترین عوامل مرگ ومیرها هستند، با داشتن یک زندگی سالم تا ۵۷ درصد کاهش می‌یابد. پیروی از الگوی مناسب در زندگی می‌تواند خطر مرگ‌های پیش از دوران پیری را ۶۳ درصد در زنان و ۶۲ درصد در مردان کاهش دهد.
  • ازدواج: ازدواج می‌تواند باعث افزایش طول عمر مردان شود. محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند احتمال رسیدن به سن ۷۰ سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که حداقل ۲۰ سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آنهایی است که از همسرشان جدا شده اند. ازدواج، نوعی آرامش روانی برای افراد به دنبال دارد و انزوا و افسردگی را از آنها دور می‌کند. به همین دلیل، مردان متاهل در مقایسه با مجردها کمتر به ناراحتی‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و در نتیجه امکان افزایش طول عمرشان هم بالا می‌رود.
  • چکاپ‌های منظم: مراجعه مردان حداقل یک بار در سال برای غربالگری بیماری‌های مزمن و یا کشنده ضروری است. با پزشک تان در مورد غربالگری سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات با شروع سن ۵۰ سالگی گفتگو کنید بخصوص اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان‌ها در خانواده شما وجود دارد.

* وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي