دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: ۱۳ تالاب کشور دارای برنامه جامع مدیریت است و تا پایان سال جاری این تعداد به ۱۸ تالاب افزایش می‌یابد.

۱۸ تالاب کشور دارای برنامه مدیریت می‌شود

به گزارش ايرنا، ابوالفضل آبشت روز یکشنبه گفت: تالاب‌های ارومیه در آذربایجان غربی، شادگان در خوزستان، پریشان در فارس، قوری گل، قره قشلاق، سولدوز، نوروزلو در ارومیه، هامون در سیستان و بلوچستان، میقان در مرکزی، حرای میناب در هرمزگان، زریوار در کردستان، آلاگل، آلماگل، آجی گل در گلستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، زریوار در کردستان، حله در بوشهر و گاوخونی در اصفهان دارای برنامه جامع مدیریت هستند.

وی اظهار کرد: البته آخرین جلسه تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب گاوخونی هفته جاری برگزار و برنامه این تالاب نیز نهایی می‌شود.

وی گفت: تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب‌های بختگان در فارس، گواتر (خلیج نسبتا کوچکی در طول ساحل مکران در دریای عمان) و جازموریان ( بین کرمان و سیستان و بلوچستان ) آغاز شده و تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد که در این صورت مجموع تالاب‌های دارای برنامه در کشور به 18 تالاب افزایش می‌یابد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: تاکید اصلی برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها بر مشارکت تمام دست‌اندرکاران دولتی، غیردولتی به ویژه مردم و سمن‌ها در احیا و حفاظت از تالاب‌ها است.

وی افزود: هر آن چیزی که در یک تالاب دیده می‌شود صرف نظر از این که در شرایط خوب یا بد قرار دارد، نتیجه اقدامات و اتفاقاتی است که در بالادست آن حوضه آبی رخ می‌دهد بنابر این در این برنامه جامع تلاش می‌شود تا مدیریتی یکپارچه جایگزین مدیریت بخشی شود.

آبشت اظهار کرد: در مدیریت بخشی هر کدام از دستگاه‌ها اولویت خود را دارند به عنوان مثال اولویت جهاد کشاورزی تامین غذا به هر قیمتی است، یعنی هرچه می‌خواهد از منابع آبی، کود و سموم شیمیایی استفاده کند تا با بالا بردن بهره‌وری به هدفش که تامین غذا است، دست یابد.

وی ادامه داد: اما در برنامه جامع مدیریت تالاب‌ها تلاش می‌شود تمام این اولویت‌ها کنار هم قرار گیرند یعنی اولویت‌های هر کدام از این بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به اولویت جمعی تبدیل شود.

آبشت گفت: برای رسیدن به این هدف فرایند تدوین این برنامه هم مشارکتی است یعنی تمام دستگاه‌های مرتبط در چندین کارگاه چند روزه دور هم جمع می‌شوند، مسائل و مشکلات آن حوزه مطرح، نقاط قوت و ضعف مشخص می‌شود که از روی آن استراتژی‌ها استخراج و در نهایت به یک برنامه و اقدام می‌رسند و مشخص می‌شود هر دستگاه در یک بازه زمانی مثلا پنج ساله باید چه اقداماتی انجام دهد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: مدیریت اجرای برنامه جامع تالاب‌ها در سطح استان‌ها در عهده استاندار است و این مقام مسئول باید هر سه ماه یک بار گزارش کاملی از روند اجرای این برنامه را از دستگاه‌ها دریافت کند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات و ضعف‌های اساسی ما در این حوزه نداشتن برنامه مدون و مشخص است که در این روند تلاش می‌شود حوضه‌های آبریز تالابی دارای برنامه شوند که تمام ذی‌نفعان در آن دخیل و شریک هستند. 

کد خبر 367284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha