سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

۴روز پس از فعال شدن سرویس تماس صوتی تلگرام برای کاربران ایرانی، این سرویس از ظهر روز گذشته غیر‌فعال شد.

برخي خبرگزاري‌ها در گزارش‌هايي تأييد كرده‌اند كه اين اتفاق با دستور قضايي افتاده است. گفته مي‌شود روز شنبه حكم قضايي براي ۲۰شركت ارائه‌كننده خدمات دسترسي ارسال شده تا اين سرويس را از دسترسي كاربران خارج كنند. به اين ترتيب قابليت مكالمه صوتي تلگرام براي بسياري از كاربران ايراني از دسترس خارج شد و فعلا نمي‌توان با استفاده از اينترنت موبايل و اينترنت خانگي تماس رايگان تلگرامي برقرار كرد. درحالي‌كه همچنان عده‌اي مي‌گويند اين اتفاق با خواست و پيگيري اپراتور‌ها و براي پيشگيري از ضرر در بازار تماس‌هاي تلفني افتاده است، وزير ارتباطات تأكيد كرده كه تماس صوتي تلگرام پيرو مجوز وزارت ارتباطات فعال شده است و اگر مشكلي در اين زمينه وجود داشت، تلگرام صوتي راه‌اندازي نمي‌شد. بخش‌هاي مرتبط با وزارت ارتباطات و شركت‌هاي فعال در اين حوزه هم دخالت در اين زمينه را تكذيب مي‌كنند. محمدرضا فرنقي زاده، رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌گويد: ‌«وزارت ارتباطات هيچ‌گونه محدوديتي را براي اين سرويس درنظر نگرفته و هيچ فيلتري از سوي اين وزارتخانه روي سرويس تماس صوتي تلگرام اعمال نشده است.» براساس شنيده‌ها چنانچه قرار به فيلتر كردن يا ايجاد اختلال در اين‌گونه سرويس‌هاي شبكه‌هاي پيام رسان باشد، اين دستور از طرف مقام قضايي مستقيما به شركت‌هاي ارائه‌كننده خدمات تلفن همراه يا اينترنت ارائه مي‌شود و اين شركت‌ها براساس دستور مستقيم قضايي موظف به ايجاد فيلتر هستند.

  • وزارت ارتباطات بايد پاسخگو باشد

محمد علي اسفناني، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز با اشاره به اينكه فيلتر كردن اين امكان صوتي بايد با دستور قضايي يا تصميم كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه باشد، به همشهري مي‌گويد: «در هر صورت مسئولان وزارت ارتباطات بايد واقعيت را در اين‌باره به مردم بگويند تا مشخص شود اختلالي كه در اين شبكه ايجاد شده توسط چه نهاد يا به دستور چه مقامي بوده است؟ هيچ كدام از شركت‌هاي ارائه‌كننده خدماتي تلفن همراه نمي‌توانند بدون مجوز و تنها با اين ادعا كه پيام صوتي رايگان تلگرام باعث زيان‌دهي آنها مي‌شود در اين برنامه اختلال ايجاد كنند و اگر اين كار توسط اين شركت‌ها انجام شود قطعا قابل پيگيري است.» رمضانعلي سبحاني‌فر، رئيس كميته ارتباطات و فناوري ارتباطات مجلس نيز با اشاره به اينكه با فيلتر كردن اين سرويس‌ها نمي‌توان از ورود سرويس‌هاي جديد به كشور جلوگيري كرد، به همشهري توضيح مي‌دهد: «اپراتورهاي موبايل بهتر است به پيشواز سرويس‌هاي جديد بروند و برنامه‌هايي را در دسترس مشتركان خود قرار دهندكه قابل رقابت با اين برنامه‌هاي خارجي باشد.» به گفته وي تهديد اپراتورهاي داخلي منوط به پيام صوتي تلگرام نمي‌شود. اگر شركت‌هاي داخلي در اين زمينه به روز رساني نشوند حتي با فرض فيلتر كردن پيام صوتي تلگرام هم به‌زودي توسط ديگر سرويس‌هاي ارائه شده تهديد مي‌شوند.

  • موضوع، اقتصادي يا امنيتي

خبرگزاري ايلنا با بررسي اقتصادي اين موضوع نوشت: «استفاده از قابليت مكالمه صوتي داراي صرفه اقتصادي بسيار بالايي است چرا كه شما مي‌توانيد با يك بسته اينترنت 200مگابايتي يك‌روزه همراه اول با قيمت 1500تومان، بسته اينترنت 200مگابايتي يكروزه ايرانسل با قيمت 1200تومان و بسته اينترنت 200مگابايتي يكروزه رايتل با قيمت 2هزار تومان اقدام به مكالمه با بالاترين كيفيت ممكن تا 8 ساعت يعني 480دقيقه از طريق تلگرام تماس صوتي با افراد مورد نظر خود داشته باشيد كه اين ميزان نسبت به هزينه مكالمه درون و برون شبكه‌اي بسيار پايين‌تر است.» به اين ترتيب همچنان عده‌اي پاي اپراتور‌ها را به ميان مي‌آورند، در مقابل برخي هم با اشاره به نامعلوم بودن وضعيت امنيتي تلگرام و استقرار سرويس‌هاي آن در خارج از كشور، موضوع را امنيتي قلمداد مي‌كنند. پيش‌بيني اين افراد اين است كه چنين امكاني هرگز در ايران فعال نخواهد شد. 

کد خبر 367361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha