همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کردند با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات نسبت به انتشار امواج غیرمجاز رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌ ساز و غیر یون‌ساز جلوگیری کند.

سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به جلوگیری از انتشار امواج غیرمجاز شد

به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه هوای پاک مواد 28 تا30 این لایحه را تصویب نهایی کردند.

مجلسی‌ها در ماده 30 این لایحه، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کردند با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به جلوگیری از انتشار تمامی امواج غیرمجاز رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌‌ساز و غیر یون‌ساز اقدام و به‌ منظور حصول اطمینان از عدم افزایش میزان و شدت امواج و پرتوهای یون‌ ساز و غیریو‌ن‌ ساز از حدود مجاز تعیین ‌شده در هوای آزاد، شبکه پایش مربوط را راه‌اندازی کند.

بر اساس این ماده اشخاص حقیقی و حقوقی که حدود مجاز انتشار امواج و پرتوهای موضوع این ماده را رعایت نکنند، برای اولین‌ بار به 50 تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم و در صورت تکرار علاوه بر پرداخت حداکثر جریمه نقدی به ضبط اموال و تجهیزات مرتبط نیز محکوم می‌شوند.

نمایندگان همچنین در تبصره این ماده مصوب کردند که حدود مجاز انتشار امواج و پرتوهای موضوع این ماده توسط سازمان انرژی اتمی ایران و با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف مدت 6‌ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تعیین می‌‌شود و به تصویب هیأت ‌وزیران می‌رسد.

در ماده 28 نیز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی مکلف شدند برنامه‌‌های تولید شده در زمینه فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی، آموزش و اطلاع‌‌رسانی مورد تایید از سوی سازمان‌ درخصوص آگاهی و مقابله با پدیده آلودگی هوا، رخداد‌های گرد و غبار را در صورتی که ضوابط رسانه‌ای در آن رعایت شده ‌باشد در قالب برنامه‌های آگهی و یا آموزشی رسانه‌ای با اخذ پنجاه ‌درصد (50%) بها، اطلاع‌رسانی و پخش کنند.

بر اساس این مصوبه، راه جبران هزینه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی در بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین میزان جرائم منجر به آلودگی صوتی خودروها و موتورها را مشخص کردند.

با تصویب نمایندگان در ماده 29 ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع است. در مورد منابع‌ ثابت مرتکب به پرداخت جریمه نقدی از 10 تا 20 میلیون ریال محکوم می‌‌شود.

همچنین در تبصره 1 نیروی انتظامی مکلف شد راننده وسایل نقلیه موتوری را برای بار اول ملزم به جریمه نقدی معادل یک میلیون ریال، درصورت تکرار برای بار دوم دو برابر جریمه مذکور و درصورت تکرار بیش از دو بار به جریمه نقدی معادل سه میلیون ریال محکوم کند.

کد خبر 367396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha