همشهری آنلاین: مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی، هشدار داد: تداوم شرایط فعلی و عدم رسیدگی به فوریت‌های حفاظتی پلنگ ایرانی، منجر به کاهش شدید پراکنش آن در کشور خواهد شد.

کاهش شدید پراکنش پلنگ ایرانی در صورت عدم رسیدگی به فوریت‌های حفاظتی

به گزارش مهر، مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی و مجری تهیه و تدوین برنامه ملی پلنگ ایرانی اعلام کرد: تخمین زده می‌شود وسعتی قریب به 50% از مناطق زیست پلنگ ایرانی در کشور، در آستانه از دست دادن شرایط لازم برای زیست این زیر گونه هستند.

آرزو صانعی هشدار داد: در صورت عدم رسیدگی فوری به ضرورت‌های حفاظتی پلنگ، عواقب جبران‌ناپذیری متوجه بقای این گونه در ایران خواهد بود.

وی افزود: صرف نظر از مناطقی با مطلوبیت بالا برای زیست پلنگ ایرانی در سراسر کشور، بالاخص خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که امکان وقوع بهره‌برداری‌های پیش‌بینی نشده به لحاظ حفاظت هدفمند این گونه در آن‌ها وجود دارد و همچنین مناطقی که پیش از این مطلوبیت خود برای زیست پلنگ ایرانی را از دست داده‌اند، بیش‌ترین تراکم مناطق زیست پلنگ با شرایط بحرانی در بخش‌های شمالی ایران و جنگل‌های هیرکانی واقع شده است.

مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی تصریح کرد: در حالی که در شرایط حاضر وضعیت این گونه در ایران قابل مدیریت است، با از دست دادن زمان برای رسیدگی به ضرورت‌ها و اولویت‌های حفاظتی، گزینه‌های مدیریتی و اثر بخشی اقدامات حفاظتی این گونه نیز محدودتر خواهد شد.

صانعی با بیان این که سال گذشته برنامه ملی جامعی به منظور حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی، تکمیل و توسط مقام عالی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده است گفت: پیشرفت این برنامه طی سال اول اجرای آن یعنی سال 1395، بالاخص در رابطه با موضوع زیستگاه‌های کلیدی و یا دارای شرایط بحرانی، نامحسوس بوده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از اقدامات حایز اولویت و فوری، حتی پیش از تامین بودجه مربوط به اجرای مفاد برنامه ملی، امکان اجرا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود را داشته‌اند. با توجه به تجربه تلخ ایران در خصوص از دست دادن دو گونه تکرار نشدنی از سرمایه‌های ملی، یعنی شیر ایرانی و ببر هیرکانی، همچنین پیشرفت دانش و روش‌های علمی و اطلاعات امروز ما از وضعیت پلنگ ایرانی و ضرورت‌های حفاظتی آن، روند نزولی وضعیت این گونه به عنوان آخرین بازمانده جنس پانترا در ایران قابل توجیه نخواهد بود.

صانعی افزود: از دست دادن گستره‌های زیستگاهی به دلایل مختلف، مشخصا و به طرق مختلف بر روی جمعیت اثر می‌گذارند و در همین راستا، اقدامات هدفمندی برای رسیدگی به موضوعات زیستگاه‌ها به ویژه زیستگاه‌های کلیدی و یا دارای شرایط بحرانی در گستره وسیع کنونی پراکنش پلنگ در ایران، در برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی در نظر گرفته شده است که اجرای آن‌ها در ابتدای امر نیازمند تصمیمات جدی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با بهبود وضعیت این گونه در کشور است.

کد خبر 367412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha