سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیستم پیوند اعضای اسپانیا که ۲۵ سال پیش بنیانگذاری شد، به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و به الگویی برای سایر کشورها بدل شده است.

AMBULANCE

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ملی پیوند اعضا (ONT) که زیر نظر وزارت بهداشت اسپانیا است، می‌گوید در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۸۱۸ مورد پیوند عضو شامل ۲۹۹۴ مورد پیوند کلیه در این کشور گرفت. به‌این‌ترتیب اسپانیا با رکورد جهانی ۴۳.۴ مورد پیوند عضو به ازای هر یک میلیون نفر جلوتر از کشورهای مانند آمریکا با ۲۸.۲ مورد پیوند، فرانسه با ۲۸.۱ مورد پیوند و آلمان با ۱۰.۹ مورد پیوند به ازای هر میلیون نفر قرار می‌گیرد.

رافائل ماتسانز، بنیان‌گذار سازمان ملی پیوند اسپانیا یک سیستم متمرکز و کارآمد اهدا و پیوند عضو را رهبری می‌کند که الهام‌بخش سایر کشورهای اروپایی بوده است و پرتغال و کرواسی آن سیستمی مشابه آن را به وجود آورده‌اند.

در این نظام متمرکز در هر بیمارستان یک فرد به‌عنوان هماهنگ‌کننده پیوند وجود دار که معمولاً پزشک یا پرستاری است که در مراقبت‌های ویژه تخصص دارد و کارش شناسایی بیمارانی است در معرض دچار شدن به حمله قلبی یا مرگ مغزی قرار دارند.

در صورت بروز چنین عوارضی ممکن است بتوان کلیه، کبد، ریه، لوزالمعده و گاهی حتی قلب بیمار را به فردی دیگر پیوند زد.

هنگامی عضوی اهدایی به دست می‌آید، موضوع فوراً به سازمان ملی پیوند گزارش می‌شود و جستجو برای بهترین فردی که با این عضو انطباق دارد، در فهرست انتظار شروع می‌شود.

درصورتی‌که نیاز به انتقال عضو پیوندی به بیماری در فاصله دور باشد، عضو پیوندی درون یک دستگاه خنک‌کننده گذاشته و به کابین خلبان برده می‌شود تا از طریق هوایی ارسال شود.

همه این عملیات در نظام بهداشت عمومی اسپانیا به‌طور رایگان و بدون اعلام نام فرد دهنده انجام می‌شود. این خدمات برای جلوگیری از قاچاق اعضا فقط مخصوص ساکنان اسپانیا است.

ماری- شارلوت بوسو از بخش اخلاق پزشکی سازمان جهانی بهداشت معتقد است که کلید موفقیت این سیستم سازمان‌دهی متمرکز آن است.

او می‌گوید: «فقط حدود ۱۰ درصد بیماران نیازمند پیوند در جهان عضو اهدایی دریافت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر ۹۰ درصد بیمارانی که در فهرست انتظار هستند، می‌میرند.»

اما در اسپانیا در سال ۲۰۱۶ فقط ۴ تا ۶ درصد بیماران قرارگرفته در فهرست انتظار برای دریافت یک عضو حیاتی - کبد، قلب یا ریه- درگذشتند.

ماتسانز به یک علت دیگر موفقیت سیستم پیوند اسپانیا اشاره می‌کند: تربیت نیرو و برقرار ارتباط با بستگان بیمار.

سازمان ملی پیوند اسپانیا از هنگام پایه‌گذاری‌اش در سال ۱۹۸۹ بیش از ۱۸۰۰۰ هماهنگ‌کننده پیوند تربیت کرده است که وظیفه‌شان اعلام خبر مرگ بیمار به بستگانش و قانع کردن تدریجی آنان برای موافقت با اهدای اعضای بیمار است.

 یک هماهنگ‌کننده پیوند در بیمارستانی در مادرید می‌گوید لازم است نسبت به خویشاوندان بیمار همدلی و احترام ابراز کنید.

کد خبر 367429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha