مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: افرادی که دچار سایش دندانی می‌شوند، تحت استرس یا تاثیر مواد شیمیایی مخرب مثل اسیدهای غذایی هستند.

دندانپزشکی

عضو انجمن دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران در گفتگو با مهر، اظهارداشت: رشته تخصصی دندانپزشکی ترمیمی به درمان بیماری‌های تاج دندان مي‌پردازد و این درمان و بازسازی تاج دندان شامل نواقص تکاملی واکتسابی مانندبیماری‌های میکروبی، بیماری‌های ناشی از تروما و آسیب‌های ضربه ای است.گاهی نسج دندان سالم ولی دچار تغییر رنگ نامطلوب است.تمامی این عوامل با ایجاد اشکال در عملکرد دندان‌ها (جویدن و تکلم )ویا نواقص ظاهری شکل و یا رنگ آنها که روابط اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند باعث نارضایتی بیمار می‌شود.

دکتر رضا طایفه دولو افزود: یکی از عوامل مهمی که باعث تخریب تاج دندان می‌شود، ایجاد نیروهای زیاد جوشی است که به دنبال عادت‌های غلط جویدن و یا جفت بندی غلط دندان‌ها ایجاد می‌شود و این تخریب‌ها تحت عنوان بیماری‌های «سطح جونده» نامیده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تمام کسانی که دچار سایش دندانی هستند یا به طور مکرر دچار شکستگی روکش‌ها، پرکردگی و شکستگی ریشه دندان‌ها می‌شوند به نحوی تحت استرس و نیروهای زیاد ویا تاثیر مواد شیمیایی مخرب مثل اسیدهای غذایی هستند و عامل اصلی این بیماری و تخریب همچنین می‌تواند ناهماهنگی بین عضلات و جفت شدن و حرکات دندان‌ها باشد که به دنبال آن دندان‌ها می‌توانند در مقابل پوسیدگی و شکستگی‌ها مستعد شوند. گاهی از اوقات ناهماهنگی عضلات و دندان‌ها عامل دردهای عضلانی فک و صورت هستندکه با میگرن‌ها و دردهای عصبی می‌توانند اشتباه گرفته شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اظهار داشت: یک ناراحتی ساده سطح جونده دندان‌ها می‌تواند اثری به مراتب بزرگتر از آن چیزی که هست، بگذارد حتی دندان را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و سیستم نگهدارنده ان‌ها نموده و دوام و بقای انرا زیر سئوال ببرد. بسیاری از بیماران به دنبال تخریب‌ها، تاج دندان‌های‌شان شکسته یا کوتاه می‌شود و احساس می‌کنند که حتی ارتفاع صورتشان هم تغییر کرده است.

وی گفت: دندانپزشکی ترمیمی با ارائه روش‌های دقیق ضمن مراقبت از سلامت نسج تاج دندان‌ها، به پیشگیری از عوامل مستعد کننده در برابر بیماری‌ها می‌پردازد.

دکتر دولو افزود: توجه به اینکه بیماران فقط به هدف زیبایی ظاهر دندان‌های‌شان اقدام به درمان کنند چیزی جزضرر مادی در پی نخواهد داشت و بهتر است قبل از هر گونه درمان دندانپزشکی بر روی تاج دندان‌های فرد، به شناخت ورفع عوامل مولد بیماری توجه شود و تنها در این صورت است که درمان دندانپزشکی موفق خواهد بود.

وی ادامه داد: رسالت رشته دندانپزشکی ترمیمی، درمان دندان‌های تخریب شده و برگرداندن سیستم جونده و صلح آمیز به بیمار است و باید توجه داشت که مقوله سلامت فقط تامین زیبایی نیست و دندانپزشکی ترمیمی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت دندان‌ها داردو در این میان ضمن توجه به وضعیت انفرادی هر دندان به علایمی که نشانگر اختلال در رابطه دندان‌ها با عضلات فک و صورت است از قبیل بسیاری از دردهای مفصل فکی که هنگام جویدن ایجاد می‌شود یا صداهای مفصل هنگام باز و بسته شدن دهان و یا درد در هنگام جویدن، توجه کرد و بیماری‌های دندانی با توجه به کل سیستم جونده درمان شود و نگاه درمان محور با نگاه سلامت محور جایگزین گردد.

کد خبر 367434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha