سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

در فاصله کمتر از یک‌ماه تا آغاز هفتادمین جشنواره فیلم کن، گمانه‌زنی‌ها درباره ستاره‌های احتمالی این دوره شدت‌گرفته و به‌نظر می‌رسد میشاییل هانکه در سومین حضور متوالی می‌تواند رکورد بشکند و نخستین فیلمساز برنده ۳جایزه نخل طلایی باشد.

سینما

هر چند اين جشنواره نشان داده چندان به ركوردشكني علاقه ندارد.به گزارش همشهري، وقتي تيه‌ري فرمو هفته گذشته مقابل نمايندگان رسانه‌هاي گروهي نشست و پيش از اعلام نام فيلم‌ها بيانيه خود را خواند، دست‌كم يك‌مرتبه نام دونالد ترامپ را بر زبان آورد. در دوره‌اي كه انتظار مي‌رفت نام‌ها و چهره‌هاي تازه زينت‌بخش ساحل طلايي جنوب فرانسه باشند، هنوز هم پرنده خوشبختي بر فراز نام‌هاي قديمي پرسه مي‌زند و شايد امسال هم خبري از شگفتي نباشد. با اين مقدمه كوتاه، 7نكته از هفتادمين دوره كن را مرور مي‌كنيم.

  • 1-غيبت استوديوهاي هاليوودي:

كن تقريبا در هر دوره اخيريك فيلم بزرگ و چشمگير آمريكايي را در بخش خارج از مسابقه به نمايش گذاشته است؛ از «غول بزرگ مهربان» استيون اسپيلبرگ تا انيميشن «پشت و رو» و «مكس ديوانه: جاده خشم»؛ اما غيبت هاليوود در سال 2017 اتفاقي است كه كمتر كسي آن را پيش‌بيني مي‌كرد. هر چند شايد تا پيش از آغاز جشنواره در چهارشنبه 27ارديبهشت «ديترويت» كاترين بيگلو يا حتي «دانكرك» كريستوفر نولان به فهرست فيلم‌هاي بخش رسمي بپيوندند.

  • 2-همه در خدمت خانم كيدمن:

توجه كنيد! نيكول كيدمن امسال با 4 اثر متفاوت در كنار بازيگران تكراري در كن حضور مي‌يابد؛ در «فريب‌خورده» سوفيا كوپولا با كالين فارل و الي فانينگ، در «كشتن گوزن مقدس» يورگوس لانتيموس با فارل (هر 2در بخش مسابقه)، در «چگونه در مهماني‌ها با دختران حرف بزنيم» جان كامرون ميچل با فانينگ (در بخش خارج از مسابقه) و البته در نمايش ويژه چند قسمت از سريال «بالاي درياچه» جين كمپيون. كسي هنوز نمي‌داند حضور بازيگري با 4فيلم و سريال در تاريخ كن سابقه دارد يا يك ركورد تازه است.

  • 3-زنان در بخش مسابقه:

هرچند فرمو از حضور 12زن در بخش‌هاي رسمي كن امسال خبر داد اما نكته اينجاست كه او فيلم كوتاه كريستن استيوارت را هم حساب كرده بود. اگر مستند «اندوه دريا»، نخستين تجربه كارگرداني ونسا ردگريو را كنار بگذاريم كه در بخش نمايش‌هاي ويژه به نمايش درمي‌آيد، 3چهره پيشكسوت و محبوب كن در بخش مسابقه حضور دارند؛ كوپولا با فريب‌خورده، لين رمزي با «تو هيچ‌وقت واقعا اينجا نبودي» و نائومي كاواسي با «تابندگي»

  • 4-مهاجرت در‌ماه انتخابات:

جشنواره كن امسال اندكي پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه آغاز مي‌شود؛ رقابتي كه موضوع مهاجرت در آن به بحثي داغ تبديل شده است. بحران پناهجويان در كن2017هم حضوري پررنگ دارد و علاوه بر اندوه دريا، فيلم‌هايي چون «پايان خوش» هانكه، «ماه مشتري» كورنل موندروچو و پروژه واقعيت مجازي الخاندرو گونزالس ايناريتو به موضوع مهاجرت پرداخته‌اند. به‌نظر مي‌رسد كن هم تلاش‌كرده از موضوع مهم پناهندگان عقب نماند.

  • 5-ركوردشكني هانكه:

مارين لوپن رئيس‌جمهور فرانسه بشود يا نه، مهم‌ترين رويداد در جشنواره كن مي‌تواند درخشش دوباره و تكراري فيلمساز اتريشي/آلماني در بخش مسابقه باشد. هانكه كه از محبوب‌ترين فيلمسازان كن است، بحران پناهجويان را دستمايه توليد فيلم تازه خود قرار داده و شايد با پايان خوش، پاياني رؤيايي براي خودش رقم بزند. او در سال‌هاي 2009و 2012 با «روبان سفيد» و «عشق» جايزه نخل طلايي را برده و مي‌تواند با پايان خوش نخستين فيلمسازي لقب بگيرد كه در 3حضور پياپي اين افتخار را كسب مي‌كند. آيا ديگر فيلمسازان اين اجازه را به هانكه 75ساله مي‌دهند؟

  • 6-گدار در بخش مسابقه:

كن لطفي بزرگ در حق ميشل آزاناويسيس كرد و 6سال پيش با پذيرفتن «هنرمند» در بخش مسابقه، او را به دنيا شناساند. فيلمساز پاريسي كه با درخشش در كن تا بردن اسكار پيش رفت، در 2014 با «جست‌وجو» تقريبا همه را نوميد كرد. با اين حال، كن به او وفادار مانده و امسال «باابهت» را به رقابت در بخش مسابقه فراخوانده است؛ فيلمي با بازي لويي گارل در نقش ژان لوك گدار. هر چند فيلمساز شهير فرانسوي پيش‌تر انزجارش را از حضور فيلمي درباره زندگي خود در رقابت نخل طلا اعلام كرده بود اما پيش‌بيني كارشناسان درباره خروج محترمانه با ابهت از بخش مسابقه محقق نشد و حالا آزاناويسيس مي‌تواند به درخشش دوباره در كن اميدوار باشد.

  • 7-حدس بزن چه‌كسي براي افتتاحيه مي‌آيد:

تا چند سال پيش تقريبا همه از ماه‌ها قبل مي‌دانستند چه فيلمي قرار است افتخار اكران در مراسم افتتاحيه كن را به نام خود رقم بزند و كمتر پيش مي‌آمد دوستداران سينما با شنيدن نام فيلم افتتاحيه شگفت‌زده و غافلگير شوند. امسال هم فريب‌خورده كوپولا گزينه محبوب و مورد علاقه خيلي‌ها بود اما در نهايت قرعه به نام «اشباح اسماعيل» آرنو دپلشان افتاد كه ماريون كوتيار و شارلوت گينزبورگ در آن بازي مي‌كنند. شايد برنامه‌ريزان كن مي‌خواهند با زبان بي‌زباني از ناديده‌گرفتن «سال‌هاي طلايي من» دپلشان در چند دوره پيش عذرخواهي كنند.

کد خبر 367446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha