چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با ابلاغ و اجرایی شدن دستورالعمل وزارت صنعت برای ساماندهی برندهای خارجی پوشاک و الزام نمایندگی‌های مجاز این برندها به سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و صادرات به ازای درصد مشخصی از واردات، گام دوم این وزارتخانه برای مقابله با واردات بی‌رویه قاچاق و قانونی پوشاک خارجی برداشته شد.

اقتصاد

موضوعي كه در چارچوب ماده3 آيين‌نامه اجرايي ماده13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز پيش‌بيني و پوشاك و منسوجات را در اولويت «ب» گروه‌بندي سه‌گانه با فرصت 4ماهه براي ارائه كد شناسه قرار داده بود.پس از تفاهمنامه چندي پيش گمرك و وزارت صنعت، اين وزارتخانه طي بخشنامه‌اي از گمرك خواست تا ضوابط تازه‌اي مانند نصب كد رهگيري براي پوشاك توليد داخل و وارداتي و محدود شدن واردات به ثبت برند‌ها براي واردات پوشاك را لحاظ كند.

دبيركل انجمن صنايع نساجي ايران با بيان اين مطلب اعلام كرد كه واردكنندگان پوشاك از 31ارديبهشت تا 31تيرماه امسال مهلت دارند تا كد رهگيري دريافت كنند و با اين روند تا 2‌ماه آينده ثبت سفارش واردات پوشاك فقط از طريق اين كد (جي تي‌اي ان) انجام مي‌شود.به گفته مهدي رئيس‌زاده از اين پس وارد‌كنندگان تنها مي‌توانند از طريق ثبت نشان تجاري (برند)، نسبت به واردات پوشاك اقدام كنند و واردات پوشاك توسط اشخاص حقيقي ممنوع خواهد شد.

وي در مورد ساماندهي توليد داخل پوشاك نيز افزود كه توليد‌كنندگان نيز بايد شناسه داخلي اخذ و آن را روي كالاهاي توليدي خود نصب كنند تا كالاي وارداتي از كالاي توليدي مشخص شود. به اين ترتيب مي‌توان پوشاك وارداتي از مبادي رسمي و قانوني و كالاي توليد داخل را از يكديگر مشخص كرد. به گفته دبيركل انجمن صنايع نساجي و پوشاك، علاوه بر واردات رسمي پوشاك، قاچاق آن از طريق كوله‌بري، ته‌لنجي و كالاي همراه مسافر يكي از مشكلات مبتلابه صنعت پوشاك است كه اين موضوع بايد به‌تدريج برطرف شود، اما اختيار آن با گمرك نيست.

  • ورود روزانه 137كانتينر از تركيه

وزارت صنعت اجراي دستورالعمل ساماندهي برندهاي پوشاك را در حالي آغاز كرده كه طي سال‌هاي گذشته واردات بي‌رويه رسمي و قاچاق انواع پوشاك، پارچه و منسوجات، صنعت پوشاك كشور را زمينگير كرده و توليد‌كنندگان داخلي به‌دليل توان اندك رقابتي از نظر كيفيت و قيمت روزبه‌روز ضعيف‌تر شده‌اند. موضوعي كه چندي پيش رئيس مركز پژوهش‌هاي صنف اتحاديه پوشاك با اشاره به آن اعلام كرد كه ساعتي 6كانتينر و روزانه 137كانتينر پوشاك از تركيه وارد كشور مي‌شود كه نشان‌دهنده حجم وحشتناك ورود پوشاك از اين كشور است.

به گفته محمدجواد صدق آميز، براساس اعلام رئيس اتحاديه صادر‌كنندگان پوشاك تركيه، اين كشور سالانه 5 ميليارد دلار پوشاك به ايران صادر مي‌كند. براساس آمار رسمي گمرك كشورمان نيز واردات پوشاك ازهمه كشورها به ايران به 70ميليون دلار هم نمي‌رسد و حتي اگر اين رقم را 100ميليون دلار درنظر بگيريم نسبت 100ميليون دلار به 5ميليارد دلاري كه تركيه به كشورمان صادرات پوشاك دارد 2درصد است كه بايد به آن آمار واردات قاچاق پوشاك و پارچه را اضافه كرد.

کد خبر 367458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha