سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر بریتانیا در پیامی غیرمنتظره اعلام کرد: خواستار برگزاری انتخابات سراسری یا همان انتخابات پارلمانی زودتر از موعد در کمتر از ۲ ماه دیگر است.

چگونگی برگزاری انتخابات سراسری در بریتانیا

به گزارش فارس، ترزا می نخست وزیر بریتانیا که در کمتر از یک سال گذشته و از زمان روی کار آمدنش با چالش برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) درگیر است، در پیامی غیرمنتظره اعلام کرد خواستار برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام در این کشور است.

به طور معمول انتخابات سراسری در بریتانیا هر پنج سال یکبار برگزاری می‌شود اما در صورت کناره‌گیری یا مرگ نخست وزیر، همچنین درخواست دولت، انتخابات زودتر از موعد در سراسر بریتانیا برگزار می‌شود.

ترزا می از جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون هم خواست از این درخواست وی حمایت کند تا در روز 8 ژوئن یعنی کمتر از دو ماه دیگر، انتخابات سراسری یا همان انتخابات پارلمانی در بریتانیا برگزار شود.

در حال حاضر حزب محافظه‌کار، حزب حاکم بریتانیا است و رهبر این حزب خانم ترزا می، نخست وزیر بریتانیا است. این حزب توانست در انتخابات سراسری سال 2015 بیشترین کرسی را در پارلمان بریتانیا کسب کند و تشکیل کابینه دهد.

چالش‌های برگزیت و اعلام آغاز مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا که مشکلات داخلی از جمله اختلاف با اسکاتلند و ایرلندشمالی و مشکلات خارجی از جمله خروج از بازار واحد اتحادیه اروپا و روابط خارجی این کشور را به دنبال دارد، یکی از دلایل عزم برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.

از سوی دیگر، اخیرا در چندین انتخابات‌ میان‌دوره‌ای پارلمان محافظه‌کاران از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر پیش افتادند و همین مساله دلگرمی برای ترزا می و هم حزبی‌هایش است.

  • فرآیند برگزاری انتخابات در بریتانیا چگونه است؟

انتخابات سراسری بریتانیا، انتخاباتی است که برای تشکیل مجلس عوام در انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی برگزار می‌شود.

پیش از برگزاری انتخابات سراسری یا همان انتخابات پارلمانی بریتانیا، باید همه کرسی‌های پارلمان خالی باشند بنابراین چند هفته قبل از برگزاری انتخابات، نخست وزیر نزد ملکه بریتانیا می‌رود تا درخواست انحلال پارلمان را بدهد.

با تایید ملکه، پارلمان بریتانیا منحل می‌شود و بدین ترتیب رقابت‌های انتخاباتی آغاز می‌شود. این رقابت‌ها نباید بیش از 25 روز به طول انجامد اما در مواردی استثنایی این امکان وجوددارد که رقابت‌های انتخاباتی بیش از 25 روز نیز طول بکشد.

هزاران نامزد احزاب سیاسی مختلف بریتانیا در 650 حوزه انتخابی در انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی به رقابت می‌پردازند و هر حزب سیاسی اجازه دارد تنها یک نامزد در هر حوزه داشته باشد.

هر نامزدی که بیشترین رای را در حوزه انتخابی خود به دست آورد پیروز یک کرسی در پارلمان است و در نهایت حزبی که بیشترین کرسی‌ها و بیش از 326 کرسی از 650 کرسی را به دست آورده، تشکیل کابینه می‌دهد و رهبرش نخست وزیر بریتانیا خواهد شد.

اگر هیچ حزبی نتواند اکثریت مطلق مجلس عوام را به دست آورد، باید دولت ائتلافی تشکیل شود بدین ترتیب که دو حزب یا حتی در مواردی سه حزب با یکدیگر ائتلاف کرده و وقتی جمع کرسی‌های آنان بیش از 326 کرسی شد، تشکیل کابینه می‌دهند.

در صورت موافقت با درخواست ترزا می و برگزاری انتخابات سراسری زودتر از موعد در تاریخ 8 ژوئن 2017، مردم بریتانیا پنجاه و ششمین انتخابات سراسری از سال 1802 میلادی تاکنون را در تاریخ این کشور تجربه می‌کنند.

کد خبر 367465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha