چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

محمد باریکانی: نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی با فوریت طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه با اکثریت آرا موافقت کردند.

سازمان میراث فرهنگی

بدين‌ترتيب طرحي كه بيش از 5 سال بلاتكليف بود با 137راي موافق، 44راي مخالف و 3راي ممتنع در ميان 229نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.

طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه داراي يك ماده واحده و 2تبصره است. در ماده واحده اين طرح آمده است: سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي با تمامي اختيارات و وظايفي كه سازمان مذكور به موجب قوانين و مقررات داراست به وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع‌دستي تبديل مي‌شود.

تبصره 1 ماده واحده اين طرح نيز تأكيد كرده است: درصورت تصويب نهايي، تمامي امكانات و اموال نيروي انساني اين سازمان در اختيار وزارتخانه جديد قرار مي‌گيرد.

تبصره 2 ماده واحده طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز شرح وظايف وزارتخانه جديد را مطابق قوانين مورد عمل سازمان كنوني ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري دانسته و افزوده است: دولت موظف است تغييرات در شرح وظايف وزارتخانه جديد را حداكثر در مدت يكسال براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.

  • در گردشگري رشد نداشتيم

مهرداد بائوج لاهوتي از طراحان اصلي طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه در دفاع از فوريت اين طرح در صحن مجلس گفت: ايران براساس سند چشم‌انداز در افق 1404 با توجه به جايگاه خود، بايد از گردشگري درآمد مناسبي داشته باشد، اما سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در اين زمينه پاسخگو نيست و در اين جايگاه رشد نداشته و درآمد اين صنعت همچنان اندك است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنين با اعلام اينكه آثار تاريخي كشور در همه استان‌ها در حال از بين رفتن است، تصريح كرد: اين طرح به‌دنبال ارتقاي جايگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و رسيدن به اهداف افق 1404 است.

حبيب‌الله دهمرده، نماينده زابل و از ديگر موافقان طرح نيز خطاب به نمايندگان مجلس گفت: گردشگري سومين صنعت درآمدزا در دنياست و‌ ورود هر گردشگر خارجي به ايران 20شغل ايجاد مي‌كند و ضروري است مسئولان سازمان ميراث فرهنگي به‌دليل حجم كار بالايي كه در اين خصوص دارند به نمايندگان مجلس پاسخگو باشند.

اما اسدالله عباسي، نماينده املش تنها مخالف اين طرح، خواستار ايجاد راهكار براي پاسخگويي نهادهاي زيرنظر رياست‌جمهوري به مجلس شد و گفت: در شرايط كنوني تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه به صلاح نيست.

  • پايان بلاتكليفي ميراث و گردشگري

به گزارش همشهري، طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به وزارتخانه در دولت قبل به‌دليل پاسخگو نبودن مسئولان سازمان ميراث فرهنگي به مجلس نسبت به بي‌نظمي‌هاي موجود در اين سازمان و فرصت‌سوزي‌هاي مداوم در جذب گردشگر و صيانت از آثار تاريخي در دستور كار نمايندگان قرار گرفت اما در چندين مرحله بلاتكليف ماند و از دستور خارج شد. اما اين بار و در آخرين ماه‌هاي باقي مانده از دولت يازدهم نمايندگان مجلس با اكثريت آرا به فوريت طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري رأي موافق دادند تا تصويب اين طرح مهر پاياني بر تركتازي‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در دولت‌هاي قبل و بعد باشد و بي‌نظمي‌ها در اين سازمان پايان يابد.

پيش‌تر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، زهرا احمدي‌پور را به فراكسيون نمايندگان مستقل ولايي دعوت كردند و طي آن، انتقادات زيادي به وضعيت گردشگري كشور، نابساماني در سازمان ميراث فرهنگي و ضعف مديريت در اين سازمان وارد كردند. اما واكنش زهرا احمدي‌پور به تلاش نمايندگان براي تبديل سازمان ميراث فرهنگي يك جمله بود. او در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي تلويحا طرح نمايندگان را عجولانه خواند و گفت كه نمايندگان براي پاسخگو‌كردن سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به مجلس اين طرح را به جريان انداخته‌اند؛ درحالي‌ كه بايد براي چنين تصميمي رفتار كارشناسانه داشت.

کد خبر 367466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha