مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

حامد فوقانی: قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پارس قو از تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو و پیگیری موضوعات کارگران آن خبر داد.

کارخانه قو

خانم آذرمي در گفت‌وگو با همشهري اظهار كرد: «فعاليت كارخانه از بهمن‌ماه سال گذشته متوقف شده و اكنون با مشكلات عديده‌اي روبه‌روست. به همين‌خاطر نياز است براي رسيدن به يك‌نتيجه مناسب كه در آن هم اهالي محله‌هاي جنوب شهر رضايت داشته باشند، هم مطالبات پرسنل پرداخت شود و هم مشكلات صنعت مورد نظر ما رفع شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ويژه‌اي نشان دهد.»

موضوع مربوط به كارخانه روغن نباتي قو كه در محله خزانه شهيدبخارايي منطقه16 تهران واقع شده است، 22سال پيش و طبق بند20 ماده55 قانون شهرداري‌ها مطرح شد. آن زمان بحث آلايندگي اين كارخانه سبب شد تا تعطيلي كارخانه مطرح شود. به مرور زمان اما با تجهيز دستگاه‌ها، رفع بخش اعظمي از مشكلات مربوط به فاضلاب و همچنين واگذاري سهام، تعطيلي و انتقال كارخانه به خارج از شهر با اما و اگرهاي فراوان روبه‌رو شد. در اين ميان، اهالي و شوراياران منطقه16 نسبت به فراموشي مسئله، انتشار بوي آزاردهنده و توليد صداي وحشتناك در برخي شب‌ها شديدا معترض شدند. اين موضوع دخالت جدي‌تر از قبل شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران را از يكسو و كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران را از سوي ديگر به پرونده كارخانه به‌همراه داشت تا اينكه نهايتا اواخر سال گذشته در پي بالا گرفتن اعتراض كارگران به‌دليل تعويق دستمزدها و فرسوده‌شدن تجهيزات موجود، كارخانه قو از نفس افتاد و تعطيل شد. البته اينطور كه آذرمي، قائم‌مقام شركت اعلام كرده اقدام بانك ملت براي بازپس‌گيري وام حدودا 68ميليارد توماني نيز مزيد بر علت شده است. به گفته وي، اين بانك روي ملك كارخانه به ارزش كارشناسي 240ميليارد تومان و ديگر اموال شركت اقدام كرده و بيشتر از طلب‌ها سندها را گرفته است.

  • اول تعيين تكليف كارگران، بعد جابه‌جايي

دبير شوراياري منطقه 16نيز ديروز هنگام ارائه گزارش در جلسه شوراي شهر تهران به موضوع تعطيلي كارخانه روغن نباتي قو اشاره كرد. محمد آزادي با بيان اينكه خوشبختانه كارخانه قو با پيگيري‌هاي كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا در منطقه16 تهران سرانجام تعطيل شد، گفت: «اكنون موضوع جابه‌جايي كارخانه مطرح است.» مطرح‌شدن بحث انتقال كارخانه قو باعث شد تا از قائم‌مقام مديرعامل سؤال كنيم كه اكنون چه راه‌هايي پيش روي شماست. آذرمي در پاسخ به اين سؤال گفت: «الآن ما روي تعيين تكليف پرسنل تمركز كرده‌ايم و بعد از اين سراغ موضوع جابه‌جايي يا ادامه فعاليت نوسازي خواهيم رفت.» به گفته وي، موضوعات پرونده در شوراي تأمين استان و ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي وزارت صنعت مطرح شده است و در اين بين ستاد تسهيل قول‌هايي براي كمك به ما و رفع مشكلات كارگران داده است. وي همچنين عنوان كرد كه با سازمان نوسازي صنايع نيز در حال رايزني هستند.

گفتني است كارخانه روغن نباتي قو 300پرسنل دارد كه از اين تعداد 50نفر بازنشسته قلمداد مي‌شوند. اينطور كه آذرمي به همشهري اعلام كرد، سازمان تأمين اجتماعي نامه 11نفر از بازنشسته‌ها را ديروز به دست‌شان رسانده و به‌زودي نامه 39نفر ديگر نيز براي بازنشسته‌شدن به دست‌شان مي‌رسد. وي در پاسخ به اين سؤال كه پرونده مابقي پرسنل (چه قراردادي‌ها و چه رسمي‌ها) در معاونت حقوقي رياست‌جمهوري براي قرارگرفتن در زمره مشاغل سخت و زيان‌آور به كجا رسيده، گفت: «اميدواريم دولت فعلي به اين كار هرچه سريع‌تر رسيدگي كند؛ اگرچه روزهاي پاياني دولت يازدهم به‌حساب مي‌آيد.» آذرمي اضافه كرد كه تلاش مي‌كنند تا 15ارديبهشت حقوق 2ماه عقب‌افتاده كارگران را پرداخت كنند.

بنابراين جدا از موضوعات مربوط به پرسنل اكنون 2راه پيش‌روي كارخانه روغن نباتي قو قرار گرفته است؛‌ نخست آنكه با حمايت‌هاي لازم از شهر تهران كوچ كند و دوم اينكه با نوسازي تجهيزات فرسوده در مكان فعلي به فعاليت خود ادامه دهد؛ گرچه مطالبه شهروندان انتقال كارخانه به خارج از شهر و تبديل فضاي حدودا 55هزار مترمربعي آن به فضاي سبز است.

کد خبر 367473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha