چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا واحدی: امانتداری خیلی سخت است؛ آنقدر سخت که از آن به‌عنوان باری سنگین بر دوش یاد کرده‌اند؛ یعنی تمام دغدغه‌ کسی که امانتی دارد، حفظ آن است و تا آن را به صاحبش برنگرداند، شانه‌هایش از بارِ این مسئولیت سنگین آسوده نخواهد شد.

امانتداری

 قرآن‌كريم براي اينكه اين احساس هميشه در انسان باشد و مبادا كسي اين بار را سبك بشمارد و از عهده‌ امانتداري برنيايد، خطاب به مردم مي‌گويد:«خداوند به شما فرمان داده است تا امانت را به صاحبش برگردانيد.» (نساء 58) علاوه بر اين درجاي جاي قرآن و در بيان صفات مردان بزرگ الهي از امانتداري آنان سخن مي‌راند. حضرت موسي به‌خاطر امانتداري در پناه شعيب قرار گرفت و داماد او شد و حضرت يوسف به‌خاطر امانتداري به مقام عالي و خزانه‌داري عزيز مصر رسيد.

هرچند غالبا امانت را به‌معناي مال يا كالايي مي‌دانيم كه متعلق به ما نيست و براي مدتي نزدمان به وديعه است و بايد روزي آن را بي‌كم و كاست به صاحبش برگردانيم، اماشايد بتوان مفهوم آن را گسترش داد و چيزهاي ديگري را نيز در رديف امانت‌ دانست. خيلي وقت‌ها من و شما خواسته يا ناخواسته امانتدارِ آبرو يا راز مسلماني مي‌شويم و بايد مراقب باشيم كه آن را به غيراهلش ندهيم. كم نيست امانت‌هاي اينگونه كه نزد همه‌ ما موجود است و بدون ترديد، افشاي اسرار مسلمانان و بازگو كردن مسائل محرمانه‌اي كه من و شما از آن مطلع هستيم، خيانت در امانت است. نقل است كه سيدبحرالعلوم از خدا خواست تا در همين دنيا همنشين خود در بهشت را ببيند و بشناسد. شبي در خواب ديد كه همنشين او پيرمردي قهوه‌چي در حلّه است.

سيد از اين عدم‌تناسب تعجب كرد و نزد او شتافت تا سر از كارش دربياورد. اما هرچه بيشتر در زندگي و رفتار وي عميق شد، چيزي كه موجب اين مقام رفيع باشد، نيافت و نتوانست سر در بياورد كه چطور چنين كسي همنشين يكي از علماي طراز اول جهان شيعه است. در نهايت پيرمرد نكته‌اي گفت كه معماي سيد را حل كرد. او گفت: وقتي ازدواج كردم متوجه شدم همسرم باكره نيست و حتي جنيني در شكم دارد. من راز او را كه به امانت نزد من قرار گرفته بود، پوشاندم و آبرويش را نبردم و به جاي رسواگري و جدايي، لب فروبستم و با او زندگي كردم و اين پسري كه در قهوه‌خانه كمك مي‌كند و من را بابا خطاب مي‌كند، همان فرزند همسرم است.

کد خبر 367476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha