مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

‌وزیر کشور دی‌ماه سال گذشته و در یکصد و سی‌و‌سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک که به موضوع بررسی مشکلات ترافیک شهر تهران اختصاص داشت، تأکید کرn

ترافیک

که اگر تا جلسه بعدی این شورا برنامه زمانبندی مناسب برای برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران واقع در بزرگراه چمران ارائه نشود، حتما برگزاری نمایشگاه در سایت سئول را ممنوع خواهد کرد.

اين در حالي است كه طي اطلاعات به‌دست آمده از دبيرخانه شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور، يكصد و سي و هفتمين جلسه اين شورا هم برگزار شده اما از آنچه عبدالرضا رحماني‌فضلي وعده‌اش را داده بود، خبري نيست. از سوي ديگر تقويم نمايشگاهي مربوط به سايت سئول نشان مي‌دهد كه 23عنوان نمايشگاهي براي نيمه اول امسال تدارك ديده شده است.

  • بي‌خبري از برنامه

در يكصد و سي و سومين جلسه شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور مقرر شد نمايشگاه‌هاي كوچك با بازديدكننده‌هاي محدود در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران (سايت سئول) و مابقي در نمايشگاه شهرآفتاب برگزار شوند. در همين جلسه عبدالرضا رحماني‌فضلي تأكيد كرد كه اگر تا جلسه بعدي شوراي‌عالي ترافيك برنامه زمانبندي مناسب براي برگزاري نمايشگاه در اين محل ارائه نشود، حتما برگزاري نمايشگاه در سايت سئول را ممنوع خواهد كرد. از آن زمان تاكنون 106روز مي‌گذرد و با وجود برگزاري 4جلسه ديگر از اين شورا اما خبري از ارائه شدن برنامه زمانبندي برگزاري نمايشگاه‌ها در دست نيست.

معضل ترافيك شديد در بزرگراه‌ها و محله‌هاي اطراف محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران و به‌دنبال آن افزايش آلودگي هوا از اصلي‌ترين مشكلاتي است كه از سال‌ها قبل اهالي شهر را درگير خود كرده است. اين در حالي است كه با راه‌اندازي مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب در جنوب شهر انتظار مي‌رفت بيشتر نمايشگاه‌هاي تخصصي و عمومي به اين محل منتقل شوند تا از بار مشكلات شهر كاسته شود اما مقايسه تقويم نمايشگاهي اين دو مجموعه نيز نشان مي‌دهد كه تعداد نمايشگاه‌هايي كه قرار است در 6‌ماه نخست امسال در نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شود 8مورد بيشتر از عناوين نمايشگاهي شهرآفتاب است.

در شش‌ماهه نخست امسال تقويم نمايشگاه شهرآفتاب از برگزاري 15نمايشگاه حكايت دارد اما از آ‌ن طرف نه‌تنها تعداد نمايشگاه‌هاي سايت سئول 23عنوان برنامه‌ريزي شده بلكه اگر در اين عناوين جست‌وجو كنيم متوجه نمايشگاه‌هايي نظير سنگ‌هاي تزئيني، معدن، الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيك (الكامپ)، مبلمان منزل، فرش دستباف، لبنيات، نوشيدني‌ها، چاي، قهوه و مواردي از اين دست مي‌شويم كه همگي از نمايشگاه‌هاي جاذب سفر و پر‌مخاطب هستند.

  • قانون چه مي‌گويد

شوراي شهر تهران با هدف حفظ سلامت شهروندان تهراني، تردد روان ترافيكي در مهم‌ترين شريان‌هاي بزرگراهي پايتخت و كاهش آلودگي هوا به خروج نمايشگاه بين‌المللي از شهر تهران رأي داد و مسئولان نمايشگاه نيز ملزم به تمكين از آن بودند چون براساس اصل‌103 قانون اساسي، استانداران، فرمانداران، بخشداران و ساير مقامات كشوري كه از طرف دولت تعيين مي‌‌شوند در حدود اختيارات شوراها ملزم به رعايت تصميمات آنها هستند،

اما مقاومت آنها از سال گذشته تا‌كنون منجر به افزايش تلاطم روابط ميان مديريت شهري و مسئولان دولتي شد. آنچه مسلم است به همان دليلي كه خودروهاي آلاينده بايد از تهران خارج شوند يا همان لزومي كه درتدوين و تصويب قانون خروج صنايع آلاينده از تهران، برخورد با موتورهاي كاربراتوري، نوسازي خودروهاي فرسوده يا كاهش استفاده از سوخت‌هاي فسيلي و استفاده از انرژي‌هاي پاك وجود دارد به همان دلايل نيز خروج نمايشگاه‌هاي پربازديد از شهر تهران به‌عنوان يكي از نقاط جاذب سفر هم ضروري است و مي‌توان از آن به‌عنوان بخشي از نقشه راه نجات پايتخت از آلودگي و آلايندگي نام برد.

شهردار تهران نيز برگزاري نمايشگاه در شهر تهران را براساس مصوبه شورا ممنوع مي‌داند. محمدباقر قاليباف معتقد است: اساسا مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب به‌دليل نبود فضاي مناسب نمايشگاهي در تهران احداث شده است؛ حتي در 15سال قبل قرار بود كه دولت شهر آفتاب را بسازد اما اين اقدام صورت نگرفت تا اينكه شهرداري تهران مجموعه شهر آفتاب را احداث كرد و با احداث آن ديگر دليلي براي برگزاري نمايشگاه در داخل شهر تهران وجود ندارد.

کد خبر 367572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha