همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تعداد افرادی که به علت هپاتیت ویروسی می‌میرند، در حال افزایش است و اغلب ۳۲۵ میلیون فرد مبتلا به این ویروس‌ها از عفونتشان بی‌اطلاع هستند و به داروهای بالقوه علاج‌کننده برای آن‌ها دسترسی ندارند.

HCV

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت در نخستین گزارش جهانی‌اش درباره هپاتیت‌های ویروسی که روز جمعه ۲۱ آوریل (۱۱ اردیبهشت) منتشر شد، نوشت: «میلیون‌ها نفر از افراد دچار این هپاتیت‌ها در معرض بیماری مزمن کبد، سرطان کبد و مرگ زودرس قرار دارند و به اقدامات فوری برای آزمایش و درمان نیاز دارند.»

مارگرت چن، رئیس سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «هپاتیت ویروسی یک چالش بزرگ بهداشت عمومی است و پاسخ فوری به آن ضرورت دارد.»

۳۲۵ میلیون مورد عفونت با ویروس هپاتیت B و هپاتیت C - دو نوع اصلی از ۵ نوع ویروس هپاتیت که مسئول ۹۵ درصد مرگ‌های ناشی از این بیماری هستند، گزارش شده‌اند.

برای پیشگیری از عفونت با ویروسی هپاتیت ‌B واکسن وجود دارد، اما درمان آن در به تجویز طولانی مدت داروی ضدویروسی نیاز دارد و سازمان جهانی بهداشت داروی تنوفوویر (tenofovir) را برای درمان توصیه می‌کند.

برای هپاتیت C در حال حاضر واکسنی وجود ندارد، اما می‌توان این نوع هپاتیت را می‌توان در مدت نسبتاً کوتاهی با دارو علاج کرد. البته هزینه درمان دارویی بسیار بالا است.

اقداماتی بر کاهش هزینه این داروها انجام شده است، ازجمله تخفیف قیمت‌ها به‌وسیله شرکت‌های سازنده و اجازه دادن به شرکت‌های هندی برای ساختن گونه‌های ژنریک ارزان‌قیمت آن‌ها.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند می‌توان هزینه‌های تست‌های تشخیصی هپاتیت‌های ویروسی را به کمتر از یک دلار و هزینه دوره درمان دارویی هپاتیت C را به کمتر از ۲۰۰ دلار رساند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت،در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۷۵ میلیون فرد از موارد عفونت تازه با ویروس هپاتیت C رخ داد و تعداد مبتلایان به این ویروس به ۷۱ میلیون نفر رسید. علل اصلی عفونت با این ویروس تزریق مواد مخدر و اعمال پزشکی غیرایمن و آلوده است.

در مقابل بر اساس این گزارش تعداد موارد تازه عفونت با ویروس هپاتیت B تا حدی به علت واکسیناسیون ۸۴ درصد نوزادان متولدشده در سال ۲۰۱۵ بر ضد این ویروس، در حال کاهش است.

پنج نوع عمده هپاتیت ویروسی وجود دارد که با حروف الفبای انگلیسی نامگذاری شده‌اند: A,B,C,D,E

انواع ‌B,C,D از طریق تزریق‌های آلوده مانند استفاده سرنگ مشترک در تزریق مواد مخدر و تماس‌ با مایعات بدنی مانند آمیزش جنسی و انواع A و E از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شوند.

کد خبر 367612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha