شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
۰ نفر

میانگین بازده سرمایه‌گذاران بورس در فروردین امسال به ۲ درصد رسید و سهامدارانی که در فرابورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند ۲.۴ درصد بازده به‌دست آوردند.

 سرمايه‌گذاران در اين مدت جمعا 1.5ميليارد دلار اوراق بهادار خريدند.به گزارش همشهري، يك‌ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري نماگر‌هاي بازار سهام رشد كردند كه اين موضوع به افزايش بازده سرمايه‌گذاري در بورس منجر شد، ساير بازار‌ها، هنوز به انتخابات پيش رو واكنشي نشان نداده‌اند.

طبق يك الگوي تكرار‌شونده اندكي قبل از انتخابات رياست‌جمهوري بازار سهام با رشد مواجه مي‌شود و آمارها نشان مي‌دهد اين الگو مطابق سنت دوره‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري در حال تكرار است.

  • 2درصد بازده در يك ماه

نماگر‌هاي بورس تهران نشان مي‌دهد كه شاخص كل بورس تهران كه در ابتداي سال در محدوده 77هزار و 230واحد بود اكنون به 78هزارو 650واحد رسيده است. اين به‌معناي آن است كه سرمايه‌گذاران در اين مدت به‌طور متوسط 2درصد سود كرده‌اند. همين رويه در فرابورس هم تكرار شده و شاخص فرابورس با 2.4درصد رشد به 896واحد رسيده است.

اين در حالي است كه سال قبل سرمايه‌گذاران نه فقط سود نكردند، بلكه بعد از 12‌ماه به‌طور ميانگين با 4درصد زيان مواجه شدند اما اكنون فقط در كمتر از 20روز بازده بورس به‌طور ميانگين به 2درصد رسيد. تحليلگران انتظار دارند بازار سهام بعد از انتخابات رياست‌جمهوري نيز با رشد‌ بيشتري مواجه شود.

  • مبادله 1.5ميليارد دلار سهام

آمار عملكرد بازار سهام نشان مي‌دهد كه در فروردين امسال 5451ميليارد تومان اوراق بهادار در بازار سهام دادوستد شده است كه از اين مقدار 3753ميليارد تومان در بورس و 1698ميليارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است. از اين مقدار 3878ميليارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشته است و 1424ميليارد تومان هم در بازار اوراق بدهي دادوستد انجام شده است.

از ابتداي سال تاكنون 1000ميليارد تومان اوراق بدهي شامل صكوك و اسناد خزانه فرابورس و 424ميليارد تومان هم در بورس تهران خريدو فروش شده است. سرمايه‌گذاران در اين مدت همچنين 118ميليارد تومان از واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله را خريده‌اند كه از اين مقدار 68ميليارد تومان در فرابورس و50ميليارد تومان در بورس خريداري شده است.

سرمايه‌گذاران همچنين در فروردين‌ماه امسال 25ميليارد تومان وام مسكن از طريق كارگزاران فرابورس خريداري كرده‌اند. اين اطلاعات نشان مي‌دهد يك درصد از كل معاملات فروردين امسال به معاملات وام مسكن و 2درصد به صندوق‌هاي قابل معامله اختصاص داشته است. 71درصد از كل معاملات فروردين‌ماه به معاملات سهام و 26درصد به معاملات اوراق بدهي اختصاص داشته است.

  • تأثير انتخابات بر بازار سرمايه ايران

حسين عبده تبريزي، عضو شوراي‌ بورس و اوراق بهادار: انتخابات رياست‌جمهوري همواره اهميت بسيار بالايي در سپهر سياست و اقتصاد ايران داشته است؛ در نتيجه وضع بازارها در سال 96تا حد زيادي با وضع سياسي و انتخابات مرتبط است. طبعاً برگزاري انتخابات در بهار سال 96، عدم‌تعادل‌هايي در همه بازارها ايجاد مي‌كند و اين موضوع بازار سرمايه را تا حدودي محافظه‌كار خواهد كرد.

به‌نظر مي‌رسد فعالان بزرگ بازار سهام دست‌كم تا پايان ارديبهشت‌ماه براي سرمايه‌گذاري مقداري تأمل خواهند كرد و به همين دليل معاملات عمده‌ كمتري در اين فضا انجام خواهد شد.البته با توجه به متغيرها و فاكتورهاي اثرگذار بر بازار پس از برگزاري انتخابات هم، اينكه نتيجه‌ انتخابات چه باشد، طبعاً بر متغيرهاي اصلي‌ تأثير بنگاه‌هاي فعال در بازار سهام اثر خواهد گذاشت.

از سوي ديگر اينكه 3نرخ اصلي سود بانكي، ارز و تورم چه خواهد شد، قطعاً روي شاخص بورس و قيمت سهام در بازارسرمايه تأثير دارد و اگر تشخيص سرمايه‌گذاران اين باشد كه انتخابات به نتيجه دلخواه‌شان نمي‌رسد، اين نرخ‌ها مي‌تواند متفاوت و آثار آن بر بازار هم متفاوت باشد.

  • سرمايه‌گذاران خرد؛ انتخابات و بورس

علي سعيدي، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار: بازارهاي سرمايه در همه جاي دنيا از رويدادهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي متاثر مي‌شوند. از بين رويدادهاي سياسي، موضوع انتخابات نه‌تنها در بورس ايران، بلكه در همه بازارهاي سرمايه دنيا نوسان ايجاد مي‌كند. پرسشي كه همواره مطرح مي‌شود اين است كه دوره نوسان بازار سرمايه در دوره انتخابات معمولا چقدر است؟

نتايج تحقيقات انجام شده در دنيا نشان مي‌دهد معمولا در دوره‌اي بين يك تا سه‌ماه قيمت سهام كاهش مي‌يابد و بار ديگر به جاي اول خود بازمي‌گردد. اتفاقا سرمايه‌گذاران آگاه در اين دوره‌هاي زماني در بازار فعال مي‌شوند، البته توصيه مي‌كنيم سرمايه‌گذاران خرد به‌صورت غيرمستقيم در بازار، سرمايه‌گذاري كنند زيرا در اين صورت تحت‌تأثير اين نوسان مقطعي قرار نمي‌گيرند.

از سوي ديگر معمولا در ايام قبل از انتخابات، فعالان بازارسرمايه درصددند بدانند چه گروهي سكان اقتصاد و سياست را به‌دست خواهد گرفت. اين علامت سؤال ممكن است نوساني طبيعي را در بازار سهام ايجاد كند، البته جاي نگراني نيست زيرا صندوق‌هاي بازارگرداني مي‌توانند بازار را به تعادل برسانند.

کد خبر 367632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha