محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی از شرکت گازرسانی و پیمانکار پروژه گازرسانی به مجتمع صنعتی محمدزاده شکایت کرد.

محوطه باستانی قلعه دهی

هفته گذشته افراد ناشناس، شبانه با استفاده از يك دستگاه بيل‌مكانيكي متعلق به پيمانكار پروژه گازرساني مجتمع صنعتي محمد‌زاده، محوطه تاريخي متعلق به دوره ايلخاني و خوارزمشاهي ثبت ملي شده در روستاي قلعه‌دهي شهرستان گرمه در خراسان شمالي را زير و رو كردند.

شكايت سازمان ميراث فرهنگي به مراجع قضايي از متوليان پروژه گازرساني چند روز پس از تخريب‌ها صورت گرفت و شوراي تأمين استان خراسان شمالي نيز بلافاصله پس از انتشار گزارش تخريب اين محوطه در روزنامه همشهري در جلسه‌اي پيگيري جدي تخريب گسترده 2هزار مترمربع از محوطه 5 هزار مترمربعي قلعه دهي را در دستور كار قرار داد. دادستان شهرستان گرمه نيز ديروز به محوطه قلعه دهي رفت تا از حجم تخريب‌ها مطلع و بر پيگيري سريع شناسايي عاملان تخريب تأكيد كند.

  • ارزيابي خسارات

رئيس اداره ميراث فرهنگي خراسان شمالي در پاسخ به همشهري درباره آخرين پيگيري‌ها در مورد محوطه تاريخي قلعه‌دهي گفت: از شركت گاز و پيمانكار شكايت كرديم و موضوع تخريب نيز در جلسه شوراي تأمين استان مطرح‌شد و اعضا به جد پيگير شناسايي مسببان تخريب هستند. محمد سويدانلويي با اعلام اينكه حساسيت موضوع تخريب اين محوطه تاريخي به فرماندار گرمه اعلام شد، افزود: كارشناسان ميراث و يگان حفاظت نيز در محوطه تاريخي قلعه‌دهي براي برآورد خسارات به اين محوطه ثبت ملي شده مستقر شده اند.

  • تخريب 90درصدي محوطه تاريخي

با آنكه هنوز ميزان خسارات وارده به اين محوطه تاريخي به‌طور رسمي اعلام نشده است، اما تصاويري كه دوستداران ميراث فرهنگي خراسان شمالي به روزنامه همشهري ارسال كرده‌اند مشخص مي‌كند 90درصد محوطه تاريخي قلعه‌دهي در هجوم شبانه بيل مكانيكي متعلق به پيمانكار گازرسان تخريب شده است.

براساس ادعاي پيمانكار دستگاه بيل‌مكانيكي از محوطه ماشين آلات متعلق به شركت گازرسان سرقت ‌شده است. به گزارش همشهري، افرادي كه در اين تخريب گسترده و سرقت آثار تاريخي دست داشتند متواري هستند و شناسايي آنها ممكن نشده است. عاملان تخريب حتي ‌‌مجهز به دستگاه‌هاي پيشرفته فلزياب بودند و پس از تخريب گسترده محوطه بيل مكانيكي را در محوطه رها كردند.

  • مسئولان محلي پاسخگو نيستند

محوطه تاريخي قلعه‌دهي كه سال 85ثبت ملي شد يك محوطه استقراري و روستاي تاريخي است كه ساكنان آن به‌دليل اتفاقات مربوط به دوره مغول براي درامان ماندن از حملات ناگهاني مغول‌ها و كشتار ساكنان روستا اقدام به كشيدن بارو به دور قلعه تاريخي خود كردند. اين محوطه متعلق به قرون مياني دوره اسلامي است كه لطمه جدي به آثار تاريخي آن وارد شد. بقاياي زيادي از سفال‌هاي لعابدار، خمره‌هاي بزرگ ذخيره غذا، استخوان، ديواره‌هاي خشتي و آجري نيز بر اثر تخريب‌ها در سطح محوطه پراكنده است.

علي محمدزاده، فرماندار شهرستان گرمه اما از پاسخگويي براي تنوير افكارعمومي خودداري مي‌كند و برخلاف وعده‌اي كه براي پاسخگويي به روزنامه همشهري داده بود در پاسخ به تماس همشهري گفت كه صحبتي در اين خصوص ندارد و پيگير يافتن فردي شد كه شماره تماس او را در اختيار همشهري قرار داد؟! محمدزاده در پاسخ به اين سؤال كه چه اقداماتي براي پيگيري تخريب محوطه تاريخي صورت گرفته است، گفت: اگر مي‌خواهيد بررسي كنيد حضوري بياييد و مكان را ببينيد كه چه اتفاقي افتاده است و از گفت‌وگوي تلفني درخصوص اين محوطه معذورم.

باقري دادستان گرمه نيز كه در حال بازديد از محوطه تاريخي قلعه‌دهي بود از پاسخگويي به روزنامه همشهري درخصوص پيگيري‌ها براي شناسايي عاملان تخريب اين محوطه خودداري كرد و گفت كه تنها به‌صورت حضوري اطلاعات مربوط به تخريب محوطه قلعه‌دهي را ارائه مي‌كند.

کد خبر 367665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha