همشهری آنلاین: نشست تخصصی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای پایداری زیست محیطی با حضور متخصصان داخلی و خارجی یکشنبه ۳ اردیبهشت ماه در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار خواهد کرد.

پاسداری از میراث ناملموس برای حفظ محیط زیست

مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در منطقه‌ آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران) سومین نشست تخصصی خود را با عنوان پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای پایداری زیست محیطی برگزار می‌کند.

این رویداد از ساعت 9 صبح یکشنبه 3 اردیبهشت ماه با سخنرانی حسین میرمحمد صادقی (رییس کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی)، رضا سجودی (سرپرست مرکز میراث ناملموس تهران)، هومان لیاقتی، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و ژانت بلیک (مدرس کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی کنفرانس) آغاز خواهد شد.

سپس لوکاس لیکسینسکی (استاد دانشگاه از استرالیا)، اوریم اولسر اوزنل از ترکیه، ژانت بلیک و منیر خلقی از ایران، رستم مظفرف از قزاقستان، دلشاد رحیموف از تاجیکستان و خورن گریگوریان از ارمنستان عص روز یکشنبه از ساعت 14 تا 18 به سخنرانی خواهند پرداخت.

در دومین و آخرین روز نشست نیز 10 ارائه برگزار خواهند شد. جولیان بروجر از دفتر مرکزی سازمان ملل متحد درباره «مردم بومی، میراث فرهنگی ناملموس و پایداری محیط زیست» صحبت می‌کند. لیزا پورلک از دانشگاه تهران درباره «ارزش نهادن به دانش بومی برای مدیریت تالاب‌ها؛ سنت دامگاه در فریدون کنار» به سخنرانی می‌پردازد. همچنین لاله دارایی، ظفر خلمرادوف استاد دانشگاه از تاجیکستان ارائه‌هایی را انجام می‌دهند. آتوسا مومنی (مد‌‌‌‌یر کل د‌‌‌‌فتر مطالعات علمي‌ و همکاری‌های بین‌الملل بنیاد‌‌‌‌ ایران‌شناسی)، بن بوئر (استاد دانشگاه از استرالیا) و استفان گروبر (استاد دانشگاه از ژاپن) از ساعت 11 تا 13 سخنرانی‌هایی را ارائه خواهند کرد.

در آخرین بخش ارائه‌های این رویداد نیز، از ساعت 14:15 تا 16 سه سخنرانی و یک پنل پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد. افسانه احسانی از «نقش عروسک‌های بومی در حفاظت از محیط زیست؛ مطالعه موردی روستای اردبیلک قزوین» خواهد گفت و نفیسه حاجاتی درباره «صنایع دستی دوستدار محیط زیست؛ مطالعه موردی شعربافی و تلاش برای احیای این رشته صنایع دستی» کنفرانسی را ارائه می‌دهد. همچنین نتیجه تحقیقات سوسن چراغچی با عنوان «چالش‌ها و فرصت‌های حفاظت از میراث ناملموس ایران» توسط ژانت بلیک ارائه خواهد شد.

پایان بخش این رویداد 2 روزه نیز مراسم اختتامیه با سخنرانی رضا سجودی و ژانت بلیک، مسئولان برگزاری کنفرانس خواهد بود.

نشست تخصصی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای پایدارسازی محیط زیست با عنوان «International Expert Meeting on Safeguarding Intangible Cultural Heritage for Environmental Sustainability» سوم و چهارم اردیبهشت ماه در سالن كنفرانس دانشكده اقتصاد و علوم‌سياسي دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

در برگزاری این نشست، دانشگاه شهید بهشتی تهران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی سازمان یونسکو، مستقر در دانشگاه شهید بهشتی، مرکز میراث ناملموس تهران را یاری می‌کنند. همه ارائه‌ها به زبان انگلیسی است و حضور در این مراسم برای عموم آزاد است.

کد خبر 367794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha