شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

چشم‌های اروپا، نگران‌تر از همیشه، به انتخابات امروز فرانسه است. ۴۶ میلیون فــــــــــرانســـــوی امروز در غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین انتخابات تاریخ فرانسه برای تعیین رئیس‌جمهور این‌کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند؛ انتخاباتی که در آن راست‌های افراطی بیشتر از همیشه به قدرت نزدیک شده اند.

فرانسه نامزدها

دست‌راستي‌هاي افراطي در دنياي پس از جنگ‌جهاني دوم هيچ‌گاه نتوانسته‌اند در يكي از كشورهاي بزرگ اروپايي به قدرت برسند اما امسال در فرانسه آنها دست‌كم يك پاي دور دورم انتخابات خواهند بود. مارين لوپن، رهبر حزب راست افراطي جبهه ملي، كه اكنون يكي از دو شانس اصلي پيروزي در دور اول انتخابات است وعده داده كه مرزهاي فرانسه را به روي پناهجويان ببندد، با اخراج مهاجران زمينه اشتغال فرانسوي‌ها را فراهم كند و همانند آنچه در انگليس رخ داد، براي خروج فرانسه از اتحاديه اروپا رفراندوم برگزار كند.

خروج فرانسه از اتحاديه اروپا ضربه‌اي جبران‌ناپذير به پيكر بي‌رمق ايده «اروپاي واحد» خواهد بود.حدود50هزار نيروي پليس و ژاندارمري و بيش از 7هزار نيروي ارتش فرانسه وظيفه برقراري امنيت در 60هزار حوزه اخذ رأي را به‌عهده دارند. مسئله برقراري امنيت در فرانسه به پاشنه آشيل دولت چپ‌گراي فرانسوا اولاند تبديل و عدم‌موفقيت اولاند در جلوگيري از حملات تروريستي در اين كشور، باعث سقوط محبوبيتش شد.

آخرين مورد از اين حملات، روز پنجشنبه يعني درست 72ساعت پيش از برگزاري انتخابات به‌وقوع پيوست. 238نفر از مردم فرانسه طي 2سال گذشته قرباني حملات تروريستي شده‌اند. مشكلات فرانسه تنها به مسئله امنيت محدود نمي‌شود. بحران اقتصادي، بيكاري 10درصدي و مشكلات معيشتي به‌خصوص در مناطق دور از پايتخت، شهرهاي كوچك و حاشيه شهرهاي بزرگ مهم‌ترين معضلاتي است كه فضاي انتخابات امسال فرانسه را تحت‌تأثير قرار داده است.

فارغ از اين‌ها، موضوع بحران پناهجويان، ماندن يا نماندن در اتحاديه اروپا و همچنين حضور مهاجران و به‌خصوص مسلمانان در اين كشور مهم‌ترين موضوعاتي است كه بحث‌هاي انتخاباتي حول آنها شكل گرفته است.امسال براي نخستين بار 11نامزد با هم به رقابت مي‌پردازند اما در ميان آنها شانس 4نامزد از بقيه بيشتر است. اين 4نفر شانه‌‌به‌شانه‌ هم درنظرسنجي‌ها پيش مي‌روند و رقابتي سخت را رقم زده‌اند:

امانوئل ماكرون، وزير سابق اقتصاد در كابينه فرانسوا اولاند؛ مارين لوپن، رهبر حزب راست افراطي جبهه ملي؛ فرانسوا فيون، نخست‌وزير در كابينه نيكلا ساركوزي و ژان لوك ملانشون، نماينده در پارلمان اروپا و از چهره‌هاي چپ افراطي. طبق آخرين نظرسنجي‌ها، ماكرون با 24.5درصد در صدر قرار گرفته است. لوپن كه به‌خاطر سخنان عليه مهاجران، اسلام و اتحاديه اروپا مورد توجه بسياري از فرانسويان ناراضي قرار گرفته با 23درصد در جايگاه دوم است و فيون و ملانشون هم هر كدام با 19درصد در جايگاه سوم.

دو نفري كه بيشترين آرا را كسب كنند به دور دوم راه پيدا خواهند كرد. انتخابات دور دوم، 2هفته ديگر برگزار مي‌شود. طبق پيش‌بيني‌ها لوپن همراه با ماكرون به دور دوم انتخابات خواهد رفت اما با ائتلاف همه گروه‌هاي سياسي عليه او، راست‌هاي افراطي بازنده بزرگ نهايي انتخابات خواهند بود.

کد خبر 367805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha