یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: چه رمزی در «شب» نهفته است که فضیلت‌های بسیاری در آن ریشه دارد؟ چه رازی در تاریکی آن پنهان است که این همه موقعیت‌های ناب بندگی و این همه لحظه‌های خوب شدن، در آن جاری است؟

لیله القدر

«ليله القدر» يكي از شب‌هاي پنهان شده در ميانه ‌ماه رمضان، شبي ويژه است كه در آن سرنوشت آدم و مقدرات يك سال عالم، تعيين مي‌شود. «ليله‌الرغائب»، نخستين شب جمعه از‌ ماه رجب، فرصت متفاوتي است كه در آن پيوند ميان آرزوها و حاجت‌‌ها، با منظومه باورهاي آسماني برقرار مي‌شود. «ليله الدفن» نخستين شب از پيوند جسم خاكي ما با زمين خدا در دل قبر است كه سرشار از حسابرسي و پاداش و عقوبت است.

كسي كه شب هنگام را به درستي زندگي مي‌كند، زندگي فردايش هم به درستي تنظيم مي‌شود. اينچنين است كه سفارش شده شب را جدي بگيريد و در آن خود را بسنجيد و فردايتان را تدبير كنيد.

كساني كه مأموريت‌هاي اجتماعي جدي به دوش دارند، حواس‌شان به شب‌هايشان هست. اولياي خدا كه همواره محور حركت‌هاي بزرگ تاريخ بوده‌اند، شب‌هاي ويژه‌اي داشته‌اند. با فكر و عبادت، از تاريكي شب توشه گرفته، خود را قوي كرده و در فرداي جامعه، موجي از توان و تلاش و اصلاح و تحول را به جريان مي‌انداخته‌اند.

شايد براي همين است كه قرآن به پيامبر خاتم(ص) دستور مي‌دهد قسمتي از شب‌ها را بيدار باشد، قرآن بخواند و نماز شب را بر خود واجب بداند؛ چرا كه روزهاي سخت و دشواري پيش رو دارد. كساني كه شب‌زنده‌دارند، در روز هم بيدار و زنده‌اند. بيداري روز، در گرو احياي شب است.

3ماه رجب، شعبان و رمضان، متفاوت‌ترين فرصت‌هاي عمر هر آدم است براي انس پيدا كردن با شب‌ها و پيوند خوردن با فضايل آن؛ تا انسان بتواند در بقيه عمرش مأموريت‌هايش را با قوي‌ترين حالت ممكن به انجام برساند.

سبك زندگي جديد، خلوت شبانه انسان و خدا را به حداقل رسانده است. دير خوابيدن و دير برخاستن، رسم پايدار زندگي ما شده است. آنچنان‌كه طاقت شب‌زنده‌داري را از ما ربوده و روزهايمان را ويران كرده است. پس بايد سبك زندگي روزانه‌مان را تغيير دهيم تا بتوانيم از راز شب مطلع شويم. تاريكي و آرامش شب، ناب‌ترين فرصت‌هاي زندگي است براي غرق شدن در انديشه‌هاي تحول‌آفرين و مرورهاي عبرت انگيز.

کد خبر 367856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha